Anonym8579 Skrevet 22. mars 2007 #1 Skrevet 22. mars 2007 Mathias er stuptrøtt 20.00 som han pleier. Sovner da, men våkner ca 15 minutter senere og da begynner morroa. Han er fortsat kjempetrøtt,men turner rundt i senga, opp på alle 4 og så opp å stå, der står han å hyler(!!) etter oppmerksomhet, før det går over i skikkelig skriking. Jeg går inn, legger han ned, brer dyna over han, stryker han over hodet og går ut igjen. 2 minutter senere står han og hyler igjen! Sånn kan vi holde på i 2 timer. Våkner så 03.00 og 05.00 før det er morgen mellom 06.00 og 07.00. Hvor ble det av gutten vår som sovnet så godt av seg selv 20.00 og sov til 09.00 dagen etter? Noen tips? Vet ikke hva vi skal gjøre vi.
Vertigo Skrevet 22. mars 2007 #2 Skrevet 22. mars 2007 Aller først: det er heeelt vanlig at barn som har sovnet greit om kveldene får perioder hvor legging og soving ikke går like greit. Kan være mange årsaker - tenner, motorisk utvikling, psykisk uvikling, endring i søvnbehovet osv osv. Hvordan sover han på dagen? Er den siste hvilen for sent,slik at han ikke er trøtt nok ved legging? Eller er den for tidlig, slik at han er overtrøtt kl 20? Kanskje han burde legges litt før? Hadde han roet seg bedre om du la deg sammen med ham/satt inne hos ham til han sovnet? Vet av erfaring at det er utrolig slitsomt med kvelder og netter som du hele tiden bruker tiden på å få barnet til å sove. Og jeg har etter hvert lært en ting: for min egen del er det viktigste jeg kan gjøre å senke forventningene til hvordan kvelden skal bli. Hvis jeg greier å tenke at sånn er det akkurat nå - det går snart over, og snart er denne tiden et blekt minne - så takler jeg det så mye bedre. Hvis du har lyst til å lese noe om små barn og søvn, vil jeg anbefale Elisabeth Pantleys bok "The no-cry solution", se på http://www.pantley.com/elizabeth/. En flott bok med mye nyttig info og mange tips. Har også et "opplegg" med logger og slikt, men disse har jeg ikke fulgt. Men masse nyttig lesning likevel. Og det går over - selv om det er tøft akkurat nå
Anonym8579 Skrevet 22. mars 2007 Forfatter #3 Skrevet 22. mars 2007 Takk forsvar Han sover 2-3 dubber om dagen. Siste ca 16.00-16.30 Har prøvd å droppe den, men det nytter ikke. Har prøvd å legge 19.00 , nytter heller ikke. Ligger han ved sidna meg er han overalt hehe blir are ende mer våkenav det. Får håpe det bare er en periode og at den går over snaaaart Får vel bare bite tenna sammen hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå