Gå til innhold

journalskriving - vanlig å ta med mannen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Tiden nærmer seg snart for journalskriving. Er det i den forbindelse vanlig å ta med mannen? Hadde egentlig ikke tenkt til det, men så spurte han om han skulle være med....? Hva gjør dere? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg fikk min første var samboeren min med til sykehuset for registrering. Han hadde jo også lyst til å få en del informasjon og se hvordan ting så ut.

Skrevet

Ehhh, dette har jeg ikke hørt om før. Hva innebærer dette?

Er dette noe alle må igjennom før man skal føde, eller er det noe som skjer på sykehuset etter man har født?

Skrevet

Det jeg tror HI mente var at man må/bør registrere seg på sykehuset før man skal føde. Man fyller ut et skjema med all slags helse-opplysninger + en del annet. Ofte får man en omvisning på føden og prate litt om forventninger, angster osv.

Dette gjøres både for å informere den fødende, men også for at avdelingen skal vite en del om den som kommer inn og skal føde.

Skrevet

det virker som om det er forskjellig praksis på forskjellige sykehus. mange som ikke har hørt om det. men er visst vanlig i Stavanger jaffal. jeg skal på svangerskapskurs på førstkommende lørdag (så fort tida går enda jeg er sykemeldt!) og journalskriving på mandag. mannen er med på kurset, da har han jo vært på sykehuset og vet hvordan det er der, så da trenger han ikke ta fri fra jobben for å komme og skrive på noen papirer sammen med meg.

Skrevet

Åja, men er det noe man må "melde seg på" selv, eller blir man innkalt til journalskriving?

Skrevet

Man må ta kontakt med sykehuset selv, hvertfall er det slik her som jeg skal føde. Ring føden og spør, evt hør med jordmor/lege neste gang du skal til kontroll.

Det vanlige tror jeg er å komme til slik registrering noen uker før terminen.

Skrevet

Her blir man innkalt. Jeg skulle egentlig i morra men fikk utsatt timen til etter svangerskapskurset så jeg vet litt mer hva jeg velger, kan velge mellom to avdelinger.

Skrevet

Takk, for svar begge to :-))

Blir vel til at jeg får spørre jm neste gang jeg skal til henne, ikke så lenge til.

Skrevet

Her i Trondheim er det ikke vanlig med en sånn time :-)

Skrevet

Her i Tromsø får alle utlevert journal av JM og beskjed om å ringe føden for å bestille "time" til innskrivning som det kalles:) Jeg fikk journalarket i uke 32 av JM, og ringte da sykehus og fikk time 20 dager etterpå ca. Det er nok som nevnt ovenfor forskjellig fra sted til sted... Men tror det er vanlig med innskrivning og omvisning på de fleste fødestuer rundt omkring! :)

Å svar til deg HI:

Det er klart mann/kjærest/samboer skal være med!! Viktig at begge tar del i dette. En får svar på alt av spørsmål, rutiner, smertelindring osv osv. I tillegg så er det greit å være litt kjent på føden. Vi var der i ca 1,5 time, men det blir satt av hele 2 timer her...

Skrevet

Jeg bor i Trondheim og venter mitt 3 barn. Har aldri vært borti noe journalskriving. Jeg har levert opplysningene på et skjema når jeg har vært på første ultralyd. På det skjemaet var det også et punkt hvor du kunne skrive ned tanker og ønsker angående fødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...