Gå til innhold

Litt flaut, men...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter mitt første barn nå i mai og må ærlig innrømme at det mye jeg ikke vet om barnehold osv., men håper at det er noen her som kan svare meg på en ting...

Jeg var å kjøpte seng til junior i dag, brukt. Med sengen fulgte det med allergimadrass, laken og dyne - MEN bruker man ikke pute til bebiser?

Skal de ikke ha pute i hverken sengen eller vognen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stemmer at man ikke skal bruke pute verken i sengen eller i vogna. Vet også at det er mange som anbefaler ny madrass til hvert barn.

Skrevet

Takk, for svaret :o)

Madrassen som fulgte med var bare brukt i 3 måneder..., trenger jeg å bytte den da tror du?

Skrevet

nå må jeg også spørre litt selv om det er ikke første :-)

hvorfor ny madrasse da?

Skrevet

Hei,

Hvis madrassen ikke har vært brukt lenger så er det kanskje ikke så farlig...? Litt hysteri ute å går tror nå jeg...Men har det vært gulp og tiss på madrassen så er det viktig å få den renset eller vasket. Når det gjelder pute så er det delte meninger om det. Noen hevder at den bitte lille puten er bra for babyen, mens andre bruker ikke pute i det hele tatt. I følge ansatte hos Babyshop er det en smakssak, da det ikke er bevist om det er bra eller dårlig når det gjelder det ene eller det andre.... :)

Skrevet

Vet ikke, jeg. Føler meg helt grønn nå :-))

Men vil jo det beste for barnet mitt, så hvis man ikke bør bruke samme madrass så kjøper jeg ny. Men tenkte at det kanskje ikke var så farlig/viktig å bytte den ut når den som fulgte med bare er brukt i 3 mnd....

Skrevet

Det er faktisk endret seg litt dette med puter til babyene, jeg måtte til spesialist med mitt forrige barn da hun var veldig liten og han sa at etter at man ble anbefalt å legge barna på ryggen, unngå at barna sov på magen, ble det anbefalt av flere og flere leger at babyen fikk en flat og myk hodepute. Dette forsi veldig mange barn fikk skjeve hodefasonger fordi de alltid lå på rygg. Det var ihvertfall det han sa. Dt med brukt madrass eller ikke er det også veldig variert hva som blir anbefalt, problemet er vel sengemidden tror jeg. En god rens av madrassen så er den like god i mine øyne, mine barn har iallefall ikke hatt vondt av å bruke brukte men rensede madrasser.

Skrevet

Takk, takk, da bærer det til renseriet med både madrassen, laknene og dynen....og kanskje jeg går til innkjøp av en liten pute.

Går ut ifra at junior gir uttrykk for misnøye hvis han ikke skulle like puten :-))

Skrevet

Mente ikke å skremme noen altså ;)

Ting har sikkert endret seg siden sist, da fikk jeg beskjed om ikke å bruke pute og kjøpe ny madrass..

Puta er sikkert pga at babyer sover relativt "all over the place" og det egentlig ikke er noe poeng med pute da de sjelden faktisk ligger på den.

Ang madrass så fant jeg dette på dinside.no:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=371139

Madresser/dyner/puter: Det sies at et gjennomsnittsmenneske svetter 50 liter i madrassen hvert år. Frister det å ligge på madrasser som andre har ligget på i syv år før deg? Hva med gamle dyner og puter. Ikke spesielt lekkert. For barn kan det være direkte helseskadelig, da det i en gamle madrasser kan være søl og rester av blant annet urin og avføring, noe som kan føre til oppblomstring av bakterier som barnet kan puste inn. Innpustede bakterier kan gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen, noe som i verste fall kan føre til krybbedød.

Se også her: http://www.danielsbok.com/utstyrsliste_sove.php

Skrevet

noen madrasser kan vaskes i maskin altså, og noen dyner også. og i alle fall laknene! bare så du ikke bruker for mye penger på ingenting. jeg har forresten brukt pute og dyne, vasket i maskin og god som ny. får liksom lyst til at lillesnuppa også skal ha pute sånn som oss men den er jo veldig flat og da.

Skrevet

Det anbefales at babyer får ny madrass pga faren for krybbedød. Dette er visst spesielt viktig dersom det er noen utenfor aller nærmeste familie (søsken) som har brukt madrassen, fordi de da vil ha en annen bakterieflora. Når man ligger i en seng og madrassen blir varm, vil det visst komme opp en del uønskede bakterier etc fra madrassen. En babymadrass kan man i dag få kjøpt ganske rimelig, så jeg ser det iallefall som en ganske rimelig forsikring for småen :-)

Skrevet

Litt delte meninger om dette med madrass, tydeligvis...hmmm...blir litt usikker igjen, jeg da.

Hva om jeg renser madrassen da OG kjøper en ny overmadrass?

Er det like kritisk da?

Skrevet

Jeg vet ikke mer enn det jeg skrev over her egentlig, men tenkte bare si en ting.. Madrasser koster ikke mer enn overmadrasser... Så man kan like gjerne bytte, tror jeg :-)

Maange meninger i forhold til dette temaet, og det har vært oppe mange ganger her inne også... Men man må bare tenke hva man selv vil, tror jeg.. Jeg for min del har kun nye madrasser (og ny bilstol) til mitt barn, men det er vel mest fordi jeg vil ha følelsen av at jeg gjør det jeg selv føler er best for barnet... Hver sin smak.. :-)

For øvrig, min svigermor kikket kjemperart på meg da vi diskuterte en gammel kurv som ungene i deres familie pleier å ligge i, og jeg sa at jeg ville kjøpe ny madrass dersom jeg skulle bruke den... Endte opp med at svigerinnen min tar den i år da, men jeg fikk litt sånn følelsen av at jeg var smårar om jeg virkelig skulle gjøre det :-p

Skrevet

Hhehe :-) Kan jo egentlig forstå det også, at man ønsker det beste for barnet sitt - jeg gjør jo det jeg også :-)

Men så tenker man jo litt på økonomien også, hverfall når man blir alenemor. Liksom ikke det samme med 80% som 180% inntekt...

Men hvis det koster omtrent det samme, så er vel ny madrass like greit :-)))

Litt vinglete av meg, merker jeg...

Skrevet

Var sånn jeg også.. Men saken er jo at de kjører bedre priser på alt som selger mye, og madrasser er bedre priset enn overmadrasser :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...