2småihus!:) Skrevet 22. mars 2007 #1 Skrevet 22. mars 2007 ...sikkert det samme som kalles permisjonspenger i en tråd litt lenger ned... noen som vet hvordan de beregner hvor mye en får? jeg er student, men har ei helgestilling og jobber litt ekstra... får høre så mye forskjellig...først at det er snittet av de 6 beste av de 10 siste mnd som er grunnlaget for hvor mye man får...men har hørt at det ikke stemmer lenger, at de regner snittet av enten de 3 eller 12 siste mnd nå...?? snakka me ei på nav,og hun trodde(!) det var det første,så det kan jo være at hun ikke er oppdatert på nye regler også...
tullemor_til_snart_4 Skrevet 22. mars 2007 #2 Skrevet 22. mars 2007 Har et hefte her som heter: Småbarnsforeldres rettigheter. 2007 Her står det: "Foreldrepenger beregnes som hovedregel på samme måte som sykepenger. For arbeidstaker legges vanligvis de siste 4ukene man var i arbeid, til grunn. Det kan imidlertid gjøres unntak hvis denne inntekten avviker mer enn 25% fra vanlig årsinntekt." (Dvs at du tjente mindre enn vanlig de siste 4ukene).
2småihus!:) Skrevet 22. mars 2007 Forfatter #3 Skrevet 22. mars 2007 Hmm....enda en annen måte å regne på! :| jammen ikke lett å bli klok på dette!
~Milly~ Skrevet 23. mars 2007 #4 Skrevet 23. mars 2007 Jeg var på samtale på NAV, for dette er jo helt umulig å finne utav synes jeg! Jeg er også fulltidsstudent og jobber ekstra utenom! det hun jeg fikk snakke med sa, var at de henter inn inntektsopplysninger for de siste 12 mnd, og så er det litt forksjellig hvordan de regner det ut(!). Hun sa at det nyttet ikke for meg å jobbe fullt de siste 2 mnd før fødsel (har termin i august, og jobber jo alltid mer i sommerferien), og så tro at det var det jeg fikk beregnet foreldrepenger ut i fra. Foreldrepengene skal dekke "tapt arbeidsfortjeneste" som hun sa. Jeg har funnet ut at løsningen blir og jobbe så mye ekstra som mulig hele veien, ikke bare rett før fødselen. Hun regnet med at hun kom til å se på de siste 12 mnd hos meg i alle fall, siden månedsinntekten min har variert fra 2500 - 15000 bare de siste 3 mnd. Så gå på ditt lokale NAV kontor, og snakk med din saksbehandler hvordan hun/han gjør det!
2småihus!:) Skrevet 23. mars 2007 Forfatter #5 Skrevet 23. mars 2007 Takk for svar! Lett å bli forvirret i dette kaoset...er jo så masse som skal søkes på og fylles ut nå! Jeg får vel bare ringe NAV igjen og se hva vi finner ut da! krysser fingrene for at de ser på de 12 siste mnd hos meg også!!
Yarn Skrevet 24. mars 2007 #6 Skrevet 24. mars 2007 foreldrepenger.. fødselspenger..permisjonspenger det er vel det samme? Jeg er minst like forvirret, men fant iallfall noen svar på denne kalkulatoren http://tjenester.nav.no/fodselspenger/fpenger/fpengerWizard.do
gullissn ** FØDEKLAR ** Skrevet 24. mars 2007 #7 Skrevet 24. mars 2007 er forvirra jeg å!! mn når skal man egentli søke da?
2småihus!:) Skrevet 24. mars 2007 Forfatter #8 Skrevet 24. mars 2007 Tror foreldrepenger er det samme som permisjonspenger og fødselspenger ja.... er ikke sikker på når man skal søke, men tror at jeg leste i en annen tråd at de skulle ha søknaden 1 mnd før man går i permisjon, altså 1 mnd og 3 uker før termin...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå