Anonym bruker Skrevet 22. mars 2007 #1 Skrevet 22. mars 2007 HS er i mot dette...men jeg har en sjelden gang latt snuppa på 6 mnd få smake både sjokolade,iskrem og kakefyll. Er det ikke normalt? Eller er jeg den eneste som lar babyen smake en sjelden gang?
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2007 #2 Skrevet 22. mars 2007 altså ikke sjokolade,iskrem og kakefyll på samme dag ass!! hehe HI
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2007 #3 Skrevet 22. mars 2007 Har i grunn aldri skjønt hvorfor man skal lære ungene å like godterier og saft/brus. (eks saft på flaske heller enn vann... når de er ferdige med mm stadiet) Det er ikke nødvendig for dem, og de får da tidsnok smaken på det uansett...
kajak&Daniel Skrevet 22. mars 2007 #4 Skrevet 22. mars 2007 Helt enig.. Det er vel ikke direkte skadelig å gjøre dette, men hva er grunnen til at man skal det? Det er jo ikke noen stoffer i dette de trenger, og når de aldri har smakt det, kommer de heller ikke til å savne det.. Jeg har tenkt å prøve å holde lillegutt unna godteri lengst mulig.. Han kommer alltids å få i seg nok av det gjennom livet, så skal iallfall holde han unna det så lenge han ikke engang ber om det selv...
Gjest Skrevet 22. mars 2007 #5 Skrevet 22. mars 2007 jeg kommer ikke til å la mathias smake på det... vente så lenge som mulig med det. Skjønner ikke helt poenget heller... med å la små babyer smake på alt det søte..
Gjest Skrevet 22. mars 2007 #6 Skrevet 22. mars 2007 Hva med å tenke at man ikke oppdrar en unge på helsekost alene? Hvis det ikke er slik at foreldrene bare spiser sunne ting så syns jeg det blir hyklersk å selv gomle godis og ikke la pjokken (fra ca 6 mnd og opp) smake. Da sa jeg smake. 8 mnd gammel unge og eget stykke bløtkake hører ingen sted hjemme.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2007 #7 Skrevet 22. mars 2007 Ja jeg lar henne smake på litt forskjellig, og hun blir like blid og glad hver gang. Ser ikke noe problem med dette i moderate mengder.
kajak&Daniel Skrevet 22. mars 2007 #8 Skrevet 22. mars 2007 Det syns jeg ikke er hyklersk nei.. De vet jo ikke hva det er engang.. Hadde jeg sittet og spist det, mens han hadde sittet og sett på og hatt kjempelyst på, men ikke fått, ok.. Da hadde det jo vært litt slemt gjort, men når han ikke engang vet hva det er og er like fornøyd når han ikke får det.. Da jeg var liten, fikk jeg ikke godteri før jeg var ca 3 år.. Men jeg visste jo ikke hva det var, så jeg savnet det jo ikke. Men har tenkt å bli flinkere selv da.. Har en kjæreste som så og si ikke spiser sukker, så når han flytter sammen med oss, skal jeg prøve å bli litt påvirket.. Men både han og jeg er enige i at så lenge ikke han ber om det, så trenger han ikke få det...
moo Skrevet 22. mars 2007 #9 Skrevet 22. mars 2007 Jenta mi på 10 mnd har ikke fått smake noe av de tingene ennå. Jeg ser ikke vitsen, rett og slett. Hun vet ikke hva hun "går glipp av". Og siden hun ligger over den øverste kurven for vekt/alder, har hun overhodet ikke bruk for tomme kalorier.
silhah og emilie Skrevet 22. mars 2007 #10 Skrevet 22. mars 2007 emilie fikk en smak av kremen på dåpskaka...og da var det så vidt krem på fingeren min...er tradisjon i familien min.....thats it...kommer ikke til å få smake på mere før hun ber om det selv
OsloMor Skrevet 22. mars 2007 #11 Skrevet 22. mars 2007 Så lenge jeg har all makt. slipper kun sunne og næringrike ting inn i munnen på ungene. Er MYE lettere med barna enn med meg selv da.-)
Benni-min Skrevet 22. mars 2007 #12 Skrevet 22. mars 2007 Jeg tenkte også at jeg skulle holde poden min borte fra alt usunt til han spurte om det selv, men det er lettere sagt enn gjort. Han er snart 8mnd og er megainteressert i hva vi spiser. Ikke lett å se på dådyrøynene. Ber om å få smake. Han klarer ikke klumper ennå, meg har ikke gitt han kake eller noe. Men han har fått smakt syltetøy (jeg hadde litt på fingen) ,mor har gitt han is, men da kastet han opp, kald kakao,.....det var vel det som var usunt. Tror ikke han har tatt skade av det. Alt med måte sier nå jeg. Og om ikke jeg gir det, så gir sikkert andre han. Som f.eks. besteforeldrene.
rødhette* Skrevet 22. mars 2007 #13 Skrevet 22. mars 2007 Han skal ikke smake på noe slikt før han fyller 1 år, tidligst. Og det er da absolutt ikke hyklersk. Du som mener det er hyklersk, vil du da la ditt barn få smake alkohol hvis det vil det som f.eks. 12-åring, bare fordi du selv drikker det?
Gjest Skrevet 22. mars 2007 #14 Skrevet 22. mars 2007 Min Teodor får smake på så godt som alt han Koser seg Han tar ingen skade av det
trine_og_mathias+knøtte Skrevet 22. mars 2007 #15 Skrevet 22. mars 2007 ja mathias har fått smake på litt sånn godis.. he he ikke mye da, tuppen av ei ts.. skjønne ikke katastrofen me det..
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2007 #16 Skrevet 22. mars 2007 mini her skal kun få smake bittelitt på kaken sin til 1årsdagen.det er det eneste. fikk mariekjeks da han var sjuk da, for fikk ikke i han noe annet. godterier på lørdager og 17 mai f.eks får han ikke før han vet hva det er og ber om det selv.og komemr da til å gi litt "sunnere" godter. fått mye kjeft og"stakkar ungen din da" , men lukker ørene, min baby, eg bestemmer!! hva andre gjør med sine barn er opp til dem
MammisOgTøffer`n Skrevet 22. mars 2007 #17 Skrevet 22. mars 2007 Min får også smake litt av vi spiser....Ser heller ikke problemet! Tomme kalorier???Av en bitte liten smakebit???
moo Skrevet 22. mars 2007 #18 Skrevet 22. mars 2007 Altså, det med "tomme kalorier" var bare en uttrykksmåte altså! Det jeg mente var at vi er veldig bevisst på kostholdet hennes så lenge vi kan styre det helt selv. Hun er 10 mnd og 11 kg - rund og god og frisk og fin. Jeg har derimot ei venninne med et barn som er noen mnd eldre og mye lettere, og jeg forstår godt at hennes terskel for å gi kjeks ol er mye lavere enn hos oss - barnet hennes sliter virkelig med matlysten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå