Ny bebis i magen! Skrevet 22. mars 2007 #1 Skrevet 22. mars 2007 Noen andre enn bare meg som er litt infernalske når det gjelder røyking? Jeg har helt panikk over røyk og synes det er noe av det ekkleste jeg vet. Problemet mitt er at min mor, far og to søstre røyker. (inne) Heldigvis ingen i svigerfamilien min som gjør det, så slipper å kjempe med dem. Jeg har fått foreldrene mine til å slutte å røyke inne, hvis ikke har jeg sagt at vi ikke kommer på besøk med beibien. Men de bor flere timer unna, så ikke så ofte vi er der, så jeg tror de driver å "smug-røyker" inne når det passer dem. (æsj, stygt vær ute, ja, da røyker vi inne) Har opplevd at de røyker inne også når jeg er hjemme på besøk, sånn før jeg står opp f.eks, og tror jeg ikke skal merke det liksom!!!!! Så syns jeg det er ekkelt når de da har vært ute og røyka, så skal de komme inn og knøvle på lisje beibien min.... æææææææsj..... Hvor mye kan jeg forlange av dem da egentlig? Jeg kan jo ikke bestemme at de skal slutte. (selv om jeg har prøvd) Men det blir bare krangling om det og de mener jeg overdriver voldsomt og forstår ikke hvor alvorlig jeg mener dette her. De sier at de ikke skal røyke inne og selfølgelig ditt og datt, men tror de bare sier det mest, og faktisk ikke tenker nøye gjennom det. Har bare blitt en fast skjennepreike fra min side liksom. Hvordan skal jeg kunne ta opp dette på en måte slik at de virkelig forstår det? uten at jeg "skjenner"
Gjest Skrevet 22. mars 2007 #2 Skrevet 22. mars 2007 Dette innlegget synes jeg passer bedre inne på røykedabatten.. Ikke at jeg røyker selv, men føler kanskje at de som gjør det her inne kan føle seg støtt.. men,men...... Synes absolutt foreldrene dine skal få frihet til å velge selv, og ikke la ei datter dirigere hvordan de skal leve livet... Og i tillegg er du der sjelden og bor milevis unna.... Hva skade får du av dette? Synes absolutt du er for streng mot foreldrene dine..
plutseligbolle Skrevet 22. mars 2007 #3 Skrevet 22. mars 2007 huff dette er ikke lett. jeg må vaske alle babyklær jeg får fra faren min og kona, de stinker røyk. verre er det jo at de vil røyke inne når de kommer på besøk, hjemme hos meg må de jo bare rette seg etter det jeg sier selvom de prøver seg gang på gang. (hos søstra mi og som har fem barn, de gir aldri opp å spørre om de ikke kan røyke inne!). jeg har ikke så veldig mye kontakt med dem, så jeg kommer utav det med å gjøre besøk hos dem så korte så mulig og heller treffe dem på steder der jeg har kontroll over røykekonsumet.
mamma til 2 prinsesser :) Skrevet 22. mars 2007 #4 Skrevet 22. mars 2007 Enig med mars spire 74. Du kan forvente at de ikke skal røyke inne når du har med babyen dit på besøk, og at de lufter føre dere kommer. Pluss at de ikke røyker inne hos dere selvfølgelig. Etter de har vært ute å røykt får de vaske seg på hendene før de tar på babyen. Noe særlig utover det syntes jeg ikke du kan kreve! Men ellers syntes jeg IKKE du kan forlange at de skal slutte å røyke inne i sitt eget hjem! Det blir like dumt som at de FORLANGER at de skal røyke inne hos deg når de er på besøk (satt litt på spissen...)
Gjest Skrevet 22. mars 2007 #5 Skrevet 22. mars 2007 jeg synes at det eneste du kan forlange er at de ikke røyker inne mens du og babyen er på besøk. Men du bor jo ikke der og de er voksne mennesker som må få bestemme selv om de vil røyke i sitt eget hjem sålenge det ikke er barn i huset.
lille-my Skrevet 22. mars 2007 #6 Skrevet 22. mars 2007 helt enig med "jentejente80..."!!!!! blir for dumt...
Ny bebis i magen! Skrevet 22. mars 2007 Forfatter #7 Skrevet 22. mars 2007 altså, jeg dirigerer jo ikke hvordan foreldrene mine skal leve livet sitt da. Eneste jeg er interessert i er å skjerme beibien min fra røyk. Er det så ille da??? Bare lurte på noen råd om hvordan jeg kan får snakka med de om dette slik at de forstår at jeg mener at dette er en viktig ting for meg, uten at det oppfattes som kjefting.
Ny bebis i magen! Skrevet 22. mars 2007 Forfatter #8 Skrevet 22. mars 2007 ps, skreiv ikke inn på røykedebatten, fordi da hadde jeg vel starta en alvorlig krangel med røykere og div ting som jeg ikke er ute etter. Vil bare ha noen råd jeg, og høre om det er folk i samme situasjon som meg. Er ikke ute etter å støte noen jeg!!!
pillis Skrevet 22. mars 2007 #9 Skrevet 22. mars 2007 Jeg må bare si at jeg skjønner deg veldig godt. Kommer ikke at ta min baby i et røykefullt hus og jeg har full respekt og er enig med deg i at du ikke vil at babyen skal være i et røykfullt hus. Men når det er sagt er det dems hus og dems regler som gjelder i det huset. Ergo du må tilpasse deg til dem når du er på besøk. Løsningen på ditt problem er rett og slett å be dem komme på besøk til deg. Hjemme hos deg er det dine regler og bestemmelser som de må forholde seg til. Si til dem at du ikke orker å krangle om røyking mer og du har respekt for at det er dems hjem og de lever slik de vil, men då må de også respektere dine valg og holdninger til dette tema. Det beste for din del hadde ju selvfølgelig vært om de hadde sluttet å røyke, men det kommer mest sannsynligvis ikke at skje. Lykke til.
mamma til 2 prinsesser :) Skrevet 22. mars 2007 #11 Skrevet 22. mars 2007 Var ikke meningen å støte i det hele tatt*! men ut ifra innlegget ditt så hørtes det litt ut som at du var ute etter råd for å få dem til å slutte å røyke i sitt eget hjem! men hvis de lar være når du er der med babyen, så er vel det greit?! Håper det ordner seg og at dere kan bruke tiden til andre hyggeligere ting enn å diskutere røyking!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå