Anonym bruker Skrevet 22. mars 2007 #1 Skrevet 22. mars 2007 Dette spørsmålet er ikke ment som dritt slening eller noe.. jeg har et spørsmål til alle dere som ammer offentlig og/eller støtter de som ønsker å gjøre det. Har dere ingen forståelse for at noen kan synes det er ubehagelig? At noe noen kan føle seg støt? Klarer dere å se deres side av saken? ( jeg gjør det ikke da jeg ikke har mer melk. Om jeg hadde gjordt det selv om jeg hadde hatt melk vet jeg ikke)
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 22. mars 2007 #2 Skrevet 22. mars 2007 Jeg mener at amming offentlig ikke er noe problem om man tar litt hensyn.. F.eks dekker seg til og setter seg litt bort fra andre.. Setter seg innerst i en kafe o.l.. Jeg selv synes ikke amming offentlig er noe farlig, og jeg har amma ute selv.. Men liker det ikke helt, da jeg har en pjokk som er urolig når han spiser.. Så jeg unngår det sålangt jeg kan..
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 22. mars 2007 #3 Skrevet 22. mars 2007 Hvis noen synes det er ubehagelig å se på at sultne babyer får mat, så kan de da slutte å glo! Det er VELDIG lett å unngå å stirre på ammende mødre. Så jeg kan forstå at noen har problemer med det, men det finnes jo en veldig enkel løsning på det.
moo Skrevet 22. mars 2007 #4 Skrevet 22. mars 2007 Jo, jeg forstår at noen kan synes det er ubehagelig. Da er mitt forslag at de ikke stirrer på ammende mødre!
-MtG- Skrevet 22. mars 2007 #5 Skrevet 22. mars 2007 Nei, jeg kan ikke forstå hvorfor noen reagerer på det. Puppene er lagd for å mate ungen. Kan noen gi meg noen gode grunner til hvorfor folk skal bli støtt?
Gjest Skrevet 22. mars 2007 #6 Skrevet 22. mars 2007 Jeg ammer, også offentlig. Jeg skjønner faktisk ikke hvorfor det er ubehagelig og støtende så lenge den ammende kvinnen er diskret. Det eneste man ser når en diskret kvinne ammer er en baby som ligger et bestemt sted eller et teppe etc som ligger over nevnte barn. At man da skjønner hva som foregår er klart, men at det skal være ubehagelig eller støtende fatter jeg ikke. Jeg har derimot sittet på toget og opplevd en av de ammende som gir oss adre et dårlig ry. Det var sommer ogvarmt, hun hadde på seg en stor tskjorte og ingenting under, ikke bh engang. Hun bare dro opp tskjorten så de svære puppene og magen veltet ut... Hu satt selvfølgelig på det ene av de to setene som var vendt mot setene i resten av kupeen og dette var midt i rushen så vognen var så full at mennesker stod. Jeg satt tvers over for henne, og syntes situasjonen var meget ubehagelig, ikke fordi hun ammet men fordi jeg ikke harnoe behov for å se begge muggene og den dvaske magen hennes. (og hadde ikke villet se om puppene var små og magen fast etc heller!)
Kæmma og trultene Skrevet 22. mars 2007 #7 Skrevet 22. mars 2007 Jeg vet at noen, ev uforståelige grunner, syns det er creepy at mødre ammer ungene sine ute. Nå er det engang det puppa er til, sier nå jeg. Så jeg ammer der jeg måtte være når vesla vil ha melk. Skal ikke hun få det på lik linje med barna som får flaske? For det hører jeg såklart ingen klage på, at bebiene får melk på flaske på kafe. Men siden jeg vet at noen reagerer; såklart dekker jeg til, bruker ammetopper så ikke hele magen blottes når jeg drar opp skjorta, snur meg vekk fra andre i kafeen osv. Nå er hun så stor at det sjelden er melk annet enn hjemme, men har ammet henne ute siden dag 5. Og har faktisk til overs å få sure kommentarer/blikk fra andre!
___ Skrevet 22. mars 2007 #8 Skrevet 22. mars 2007 Jeg gjør det, uten dårlig samvittighet. Om noen blir stødt får det være deres problem. Noen ting må man venne seg til at er en rettighet. Offentlig amming mener jeg hører til i den kategorien. Det finnes dem som blir stødt av det meste. Noen blir plaget av korte skjørter, andre av mørkhudete. Noen tåler ikke hestelukt på bussen og andre mener hunder er urene. Amming blir omtrent det samme. Enkelte synes det er ekkelt, men det får de bare synes. Jeg har ikke noe behov for å blotte meg eller vise frem puppen til fremmede så jeg gjør det selvfølgelig noegenlunde diskret, men om noen skulle få et glimt av hud får de bare tåle det.
Gjest Skrevet 22. mars 2007 #9 Skrevet 22. mars 2007 jeg ammer også offentlig, noe jeg aldri trodde jeg kom til å gjøre. Men hvis en ikke skal amme offentlig.. så kan man jo ikke gå noe sted.. Men har jo på klær som gjør det enkelt, en singlet under som en drar ned.. og en genser som man drar opp.. så folk ser jo ingen verdens ting. Og man kan jo sette seg litt for seg selv.. ikke på en krakk midt i kjøpe senteret liksom.. Og de som ikke tåler det.. for bare gå et annet sted.
meg & lille jenta mi Skrevet 22. mars 2007 #10 Skrevet 22. mars 2007 jeg lurer på hvem som kan føle seg støt jeg??? Mulig jeg tenkte anderledes når jeg ikke hadde barn, men nå blir jeg sint og redd når folk skal nekte meg å amme!! Når jenta mi er sulten, (noe hun ofte er!!) så skriker hun så høyt at jeg hører ikke hva folk rundt meg sier!! Jeg må amme henne jeg da, og hvor i huleste skal jeg gjøre det hvis jeg skal gå rundt og ta hensyn til at folk rundt meg skal føle seg støt??? Den eneste jeg ønsker å ta hensyn til er lille jenta mi som skal ha mat NÅ!!!! Da får det bli akkurat der hun ønsker det!! Hadde det ikke vært for at jeg ikke ønsker babyen min så vondt, så hadde jeg satt meg på en kafè med ammeforbud og latt ungen skrike seg blå, så folk kan forstå at det er faktisk bedre (ikke bare for mor og barn) men også alle de rundt at vi får amme når barnet trenger det!!!!!!!!
Ronja80.mor til 2 Skrevet 22. mars 2007 #11 Skrevet 22. mars 2007 Nei jeg har ingen forståelse for at det er fælt.. Om det da ikke er som i tog-episoden nevnt ovenfor.. Når jeg amma gutten min var det eneste man kunne se en baby som lå stille på fanget mitt, ingen pupp ingen brystvorte, INGENTING... Så hva er så ubehagelig med å se et barn ligge horisontalt?? Om du går på stranda så ligger du jo flust av jenter uten bh, og det uten mål og mening (syns det er greit jeg altså) mens om jeg viser, ved et uhell, litt hud når jeg skal gi babyen min mat, så blir det himalaya??? Jeg tror også fast bestemt at det har blitt en "meningsmote".. "Å, det er så fælt med alle disse ammende mødrene, assa. Ja, helt enig, det syns jeg oxo" Mange syns det er fælt uten egentlig å ha tenkt over saken....
Gjest_1001 Skrevet 22. mars 2007 #12 Skrevet 22. mars 2007 Å amme offentlig er akkurat det samme som å gi flaske offentlig! Så om jeg ikke får amme min gutt hvor jeg vil, når jeg vil, så skal det være likt for de som får flaske!
Januarjubel! Skrevet 22. mars 2007 #13 Skrevet 22. mars 2007 Det kan virke som det foregår noe som kanskje kan kalles en amerikanisering av samfunnet som går ut på at offentlig amming er "ekkelt", noe kvalmt og fører til at man "setter maten i halsen" (Aftenposten Aften 16.3.07). (Det neste blir vel at småbarn må dekke seg til på stranden...). En slik utvikling vil vi ikke ha! Oppfordrer alle til å signere på dette oppropet som har som mål å gjøre offentlig amming til en lovfestet rett: http://www.opprop.no/opprop.php
nickoline og supermann Skrevet 22. mars 2007 #14 Skrevet 22. mars 2007 Jeg kan ikke se hvorfor det er noe problem og hvorfor det skulle støte noen. Man bretter jo ikke fram hele puppen heller. Man legger barnet til rette og evt bretter opp hvis man ikke har ammetopp. Man ser jo faen meg mindre pupp enn en dyp utringning! Så da får du vel lage et opprop om nei til dyp utringning også. Nei, faen heller. Amming er den natuligste ting i hele verden. Barna skal da ha mat. Eller mener du man skal låse seg inne de første 6 mnd før man evt begynner med fast føde! JEG SPØR: STØTT AV HVA????
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2007 #15 Skrevet 22. mars 2007 Hei!! Ser nå i ettertid at jeg ordla meg litt feil når jeg skrev innlegget i sted. Ting skal gå fort når man har barn. Jeg mente ikke at jeg er i mot offetlig amming eller amming på kafe. Jeg synes folk må få amme der de vil. Det plager ikke meg, eller kanskje jeg hadde blitt litt brydd i vist det var meg i den tog historien:) Jeg ville bare høre om det var noen som forstod at hvorfor noen synes det er ubehagelig eller føler seg støtt. Beklager:)
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2007 #16 Skrevet 22. mars 2007 Jeg har forstått at mange syns det er ubehagelig og føler seg støtt ja. Akkurat som mange blir støtt av homofile, fargede, utviklingshemmede, overvektige, undervektige osv... Å forstå at noen blir støtt av noe er ikke det samme som å akseptere at alle vi andre skal innrette livene våre etter hva noen kan bli støtt av. Tvert i mot er vel en del fordommer så ille at vi kanskje heller bør være synlige og opplyse folk, i stedet for å holde kjeft, bøye unna og gjemme oss fordi vi ikke passer inn i en eller annens oppfatning av hva som er greit.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2007 #18 Skrevet 22. mars 2007 det jeg syns er støtende er at folk syntes det er ubehagelig, og vil heller at ungen skal sulte sånn at de skal slippe å se på! MEN, ammende mødre blir fort vant til å amme når folk er rundt at de glemmer seg..ikke føler seg så beskjedene med å dekke seg til lenger..så jeg syns de godt kan dekke seg til..men å bli kastet ut av en restaurant fordi de mater den sultne babyen sin..er så åhhh, finnes ikke ord!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå