Gå til innhold

Noen spm fra en fersking

Anbefalte innlegg

Skrevet

# 1: Hvor ofte ammer du babyen din? Følger du klokken slavisk eller gir du mat når den gir tegn til å ville ha mat?

Gubben og jeg er svært uenig i hvordan matingen skal foregå. Han insisterer på at det skal gå 3 timer mellom hver gang, mens jeg vil amme når jeg merker at babyen gir uttrykk for at han vi ha mat, samme om det har gått 1 time eller 3 timer...

# 2: Hvor lenge lar du/lot du barnet ditt ligge og skrike når det var 1-2 mnd?

#3: Når begynnte du å pumpe mm over på flaske for at far også skulle kunne mate babyen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nr 1: Jeg gir han mat som regel annenhver time, ser litt ann så det passer med siste måltid for kvelden.. Men dette pga jeg mistet nesten melka mi, så jeg måtte få det opp igjen.. Her går det som regel 3 timer mellom hver gang han er sulten.. Med mindre vi er ute og farter og han har noe å se på..

NR 2: Lot han aldri ligge og skrike..

NR 3: Jeg begynte å pumpe tidlig jeg, oga melkespreng om natta.. Han begynte å sove hele natta når han var 7 uker, så tok litt tid før puppene vente seg til det =)

Gjest otilie79 & jentene:)
Skrevet

#1: Ammer når hun er sulten.

#2: Hun skriker ikke så mye, men vil ikke at hun skal lære seg til å bli tatt opp for den miste lyd hun lager. Kommer helt an på hva jeg gjør når hun begynner å skrike da.

#3: Har pumpa litt og lagt i fryseren allerede, hun er 5 uker nå. Har ikke prøvd med flaske enda.

Skrevet

1. har bestandig og vil bestandig komme til gi henne mat når hun er sulten!

2. har ikke latt henne ligge å skrike i mer enn 2-3 minutter, bruker som regel og ta henne opp med en gang.

3. vi prøvde ikke med flaske før hun var 6 uker..men så hadde vi ammeproblemer i starten,så vi torte ikke å prøve før.. men du kan jo pumpe deg når du måtte ønske og bare fryse ned..

Skrevet

#1: Jeg ammer når hun er sulten, om det har gått 30 min, 2 eller 4 timer siden sist, men hun er bare 6 uker, så "forlanger" ikke at hun skal få et fast spisemønster enda...

#2: Lar henne ikke ligge å skrike, når en baby skriker er det fordi de føler ubehag, og noe ikke er som det skal, _men_, jeg hører forskjell på syting og skriking, hun får lov å sutre litt for det slutter hun ofte med uten mammas trøst. Når hun skriker etter vi har lagt henne på kvelden går jeg bare inn og sier at jeg er der, putter i smokken og stryker henne på kinnet før jeg går ut. Dette gjør jeg så ofte jeg må, og det ser ut til å virke veldig bra! Men jeg lar henne ikke skrike uten at jeg kommer.

#3: Jeg har ikke begynt å pumpe, rekker aldri å få spreng tror jeg... men kunne godt tenkt meg at hun kanskje tok flaske før dåpen, siden jeg skal ha på bunad... :)

Skrevet

Hei

Jeg er også ganske så fersk i mammarollen, datteren min er nå seks uker, men jeg kan jo si litt om hvordan vi gjør det.

1.Jeg ammer henne når hun vil ha mat, det har vært omtrent hver time på dagen i en lang periode, nå begynner det å gå lengre tid mellom hvert måltid.

2. Jenta mi gråter sjelden, når hun gjør det er det stort sett luft i magen som hun strever med å få opp og da tar jeg henne opp med en gang. Jeg lar henne ikke ligge å gråte, gråt betyr jo at noe ikke er greit.

3. Jeg har ikke begynt med det enda men tenker tanken for å ha litt alternativer om det skulle være noe.

Ellers så tror jeg man skal stole på seg selv om hva som føles rett i forhold til sin baby og den sine behov.

Lykke til!

Skrevet

1. Klokkemating er noe de drev med på femtitallet, med det resultatet at mange mistet melken - babyen trenger mat når det er sultent, og brystene trenger hyppig stimulering til å produsere akkurat riktig mengde melk. Dersom man prøver å drøye amming, risikerer man å svekke denne naturlige etterspørsel/produksjon-balansen. Her tror jeg du må overtale mannen din til å oppdatere kunnskapene sine! Les gjerne på www.ammehjelpen.no for mer info.

2. Jeg personlig er helt imot å la spedbarn ligge og skrike i det hele tatt, annet enn om det er slik at den voksne må på do eller noe lignende.

3. Kan ikke svare, har aldri fått til pumping. :)

Lykke til!

Skrevet

nr 1; Ammer han ca hver 3 time. Men er ikke slavisk opptatt av klokka, gir mat når jeg merker han er sulten. Men på dagen så går det som regel ca 3 timer. Noen ganger fire, fem. På kveldene blir det ca annenhver time.

nr2: Lar han ikke ligge å skrike. Eneste hvis det er f.eks at vi skal gå tur.. og jeg kler på han og kjører han ut i vogna.. så løper jeg inn å tar på jakke og sko.. Han skriker alltid litt når jeg har kledd på han dress og stappa han ned i vogna.. Men stopper så snart vi begynner å gå ;)

Og det har vel hendt at han har skreket når jeg har vært på do.. og da gjør jeg meg ferdig der først! =)

nr3; Det gjorde jeg når han var 13 dager tror jeg det var ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...