Gå til innhold

Slutte med smokk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vårt barn er tre år i disse dager og vi ønsker å venne henne av med smokken med det første. Jeg lurer på hva som er riktig tilnærming...

Først tenkte jeg å kutte dagbruken først, men tillate bruk om natten. Men så tenkte jeg at det kan gjøre det enda vanskeligere å slutte om natten og at vi bør ta hele avvenningen nå?

Hva er deres erfaring?

Andre tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den eldste sluttet plutselig, han skylte ned smokken i do, jeg fant ikke flere og lagde en historie om at den kom opp i havet og så kom sabeltann og ble så glad for skatten osv (stor sabeltann-fan). Og da var det helt greit. Hvis barnet ditt er fan så kan dere jo "sende inn" smokken til smokkariumet, dvs bli enig i at dere skal slutte og gjøre det til en happening.

Jenta mi (også snart 3) fant ut på julaften at hun skulle gi smokken sin til julenissen, og så var hun ferdig. Dagene etter angret hun seg nok, og gråt mye når hun skulle sovne. Men vi snakket om det, fremhevet det fine med at hun er blitt så stor og endelig er ferdig med smokken, og det tok hun veldig til seg. "Æjs, gammel sutta" sier hun nå når hun finner en, og kaster den i søpla.

Så jeg har nok ingen erfaring med gradvis nedtrapping, her har vi sluttet brått og brutalt, og det har fungert fint (etter noen dager).

Skrevet

Snuppa vår sluttet først med smokk i barnehagen, så der sover hun fint uten. Sikkert 1 år siden. Nå er hun snart 3 år og vi skal til Kristiansand i sommer. Vi har avtalt at hun skal gi fra seg smokken der og det er hun helt inneforstått med. Hun kommer sikkert til å angre etterpå, men kommer til å være konsekvent og slutte helt der og da.

Jeg tenker at hun kanskje er for stor til å bare slutte på dagen og ikke på kvelden, for hun vet jo da at den finnes.

Skrevet

Vi kuttet dagbruken da han var ca 2, han har egentlig ikke brukt den så mye på dagtid, så det var ikke noe problem.

(Han får ha den når han er syk).

Kommer til å kutte om natten når han er rundt 3 tenker jeg, men vet ikke helt hvordan vi skal gå frem ennå..

Skrevet

Vår lille tulle ble 3 år i februar så nå er det nok best å kutte ut smukken. Hun begynte ikke med smukken før hun var nesten 2, ville plutselig ha da hun begynte i barnehagen:(

Vi startet avvening for 5 dager siden men bestemte at hun skulle få ha den om natta en stund til. Har egentlig følt at det er når vi kommer hjem om ettermiddagen at behovet for smukken har vært størst for da er hun så trøtt og sliten.

Har hengt et ark på døren til rommet hennes som vi klistrer klistremerker på hver kveld, dette synes hun er kjempe stas. Hun har vært utrolig flink, kun spurt 2 ganger om å få den og ikke blitt sint og lei når vi har sagt nei.

Jeg tror avvening av smukken når hun skal sove kommer til og gå greit for nå vet hun jo at den snart skal helt bort og når hun klarer det har vi lovet og ta en tur i lekebutikken;)

Lykke til med avveningen;)

Skrevet

Hei

Jeg leste her inne for en liten stund siden, for jeg ville at jenta mi sku sutte med smokk også. Hu skrev at de klippet av toppen på smokken så ville tilslutt ikke ungen ha den mer. Det funket for dattera mi og :-)

Men det funker ikke for alle... nevøen min er like gammel som dattera mi og han talket det ikke, så broren min tok bare smokken bort og vips så sluttet han og. :-P

Lykke til :)

Skrevet

vi har aldri brukt mye smokk på dagtid egentlig, men på natta har det vært et "must"! jenta vår slutta med natt smokk for ca 2 mnd siden fordi vi en kveld rett og slett ikke fant den! vi måtte bare fortelle henne at vi ikke fant smokken, så det ble ikke noen smokk i natt... dette gikke ikke sånn kjempebra, men hun maset ikke etter den. hadde bare litt problemer med å sovne. vi prøvde igjen neste kveld og da gikk det bedre. etter ei ukes tid var det ikke spm om smokk i det hele tatt lenger!

lykke til=)

Skrevet

Syns du bør ta det gradvis. Altså ha nattsmokken litt til, og gradvis fortelle at snart er h*n så stor at da slutter man med smokk.

Skrevet

gi smokken til kråka.... når de er tre bør de ikke ha smokk lenger, det ser egentlig bare teit ut spør du meg!

Skrevet

Slutt med alt på en gang, og belage deg på et par slitsomme netter. Snuppa sine smokker ble desverre ødelagt en natt av en eller annen (meg..) som klippet et lite hull i alle smokkene. Da er de ikke særlig gode å suge på. Et par dager etter kastet vi dem i søpla sammen, og det var det. Vi sluttet forøvrig på 2 årsdagen.

Skrevet

Forresten så får man en helt "ny" unge som ikke sutrer etter smokk halve dagen når man prøver å være bestemt, og som ikke våkner om natta fordi smokken detter ut av munnen. Herlig!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...