Gå til innhold

Poteter som jordfornyer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det skal være bra og plante poterer for å forbedre jorden. Men hvordan?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm... mener du "hvordan fungerer poteten som jordfornyer?" eller "hvordan setter man poteter?" :)

Skrevet

Har lest at hvis man planter poteter, blir jorden god. Skal man da plante og høste som vanlig, eller skal poteten med riset vendes ned i jorda? Sikkert dumt spørsmål, men...:)

Skrevet

Var jo ikke et dumt spørsmål da, men noe å tenke over! ;) Skal huske å spørre min allvitende mamma neste gang jeg er der, i mellomtida holder jeg en knapp på at man setter og høster som normalt, og at det er selve prosessen som gjør at poteten fungerer som jordfornyer - så får jeg høre om jeg tar feil eller ikke... dersom det ikke dukker opp noen som vet bedre i mellomtida da :)

Skrevet

Potetene fungerer som jordfornyer pga jordarbeidinga som følger med.

Oppspadingen ved setting og høstingen roter og omvender jorda slik at den blir god og luftig.Ugrasrøtter blir kuttet og frøugraset fjernes under hyppingen, (hvis du hypper da). Når riset blir stort og skyggefullt holder dette også ugraset nede.

Potetene har lite nitrogenbehov så den fjerner ikke så mye nitrogen fra jorda.

Skrevet

litt til:

Det om å vende riset ned i jorda:

Du mener sikkert grønngjødsling, Grønngjødsling er at man strør og blander inn plantemeterialer slik at nitrogenet som ligger i plantematerialet skal komme kulturplanten til gode når plantematerialet brytes ned.

Potetris har ikke så mye nitrogen i seg siden poteter ikke tar opp så mye nitrogen. Noe annet som feks. plengras fungerer bedre. Det aller beste er planterester etter belgvekster f.eks. kløver.

Blander du planterester i jorda, forbedrer du jo også moldinnholdet i jorda, og det vil jo også potetriset være med på.

Skrevet

Tusen takk for lærerikt svar:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...