Gå til innhold

Jeg er så deprimert............. :(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det flere som har det som meg, som er deprimert og tung til sinns og ser ikke et eneste lys med å være gravid? Jeg beg å tvile på om jeg er glad i kjæresten min og tvile på om jeg i det hele tatt vil ha denne lille babyen..............og det er helt forferdelig!!! Har jo ønsket å bli mamma så lenge. Selv om jeg vet innerst inne at det er hormoner, så hjelper det meg ikke akkurat nå; jeg er sykemeldt, holder meg unna folk og orker ikke være med kjæresten min. Jeg holder på å bli gal fordi jeg føler meg så innestengt i egen kropp og orker ingenting annet enn å sove og gråte, og jeg er så frustrert fordi jeg vet jeg ikke har noe å være deprimert for. Er det noe som heter svangerskapsdepresjon??? I såfall-hvor lenge varer det og er det noe som hjelper? Er i uke 7 og holder i tillegg på å gå på veggene fordi jeg er så kvalm. Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

 

Det er noe som heter svangerskapsdepresjon.

Det står en artikkel om det her på Barn i Magen:

http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/tema/trim_og_trening_for_gravide/unng_depresjon_med_trening

 

Jeg har klippet og limt litt fra artikkelen:

 

"Mange kvinner opplever å bli deprimert i forbindelse svangerskapet. Nå viser forskning at fysisk aktivitet kan redusere sjansen for depresjon og andre plager, både under og etter svangerskapet.

 

Når en kvinne blir gravid, vil omverdenen som oftest regne med at hun er den lykkeligste personen på jord, men ikke alle opplever det slik. Svangerskapsdepresjon kan inntreffe både før og etter fødselen, og årsakene kan være mange. Gravide kvinner går gjennom store hormonelle forandringer, noe kroppen kan takle på forskjellige måter. Andre kan ha problemer med å forholde seg til det nye og store ansvaret rundt morsrollen.

 

Nå viser forskning at aktiv trening, både under og etter svangerskapet, kan motvirke depresjon. Hovedfagsstudent Ingjerd Haarstad Nordhagen er den første som har forsket på sammenhengen mellom fysisk aktivitet og svangerskapsdepresjon. Resultatene er positive, og viser at kvinner som var fysisk aktive en time eller mer per uke under graviditeten, hadde færre symptomer på depresjon enn de som holdt seg i ro.

 

Det viktigste med treningen er å få pulsen opp, og da kan en rusletur rundt kvartalet bli i minste laget. I Nordhagens hovedoppgave anbefales aktiviteter som rask gange, sykling, jogging og aerobic, men hun trekker spesielt fram aktiviteter i vann.

 

 

- Vanntrening innebærer myke bevegelser, og man trenger derfor ikke å være redd for støt mot kroppen. Denne treningen virker også positivt på fosterbevegelsene. Det ser rett og slett ut til at fosteret får en følelse av økt velvære, sier Ingjerd Haarstad Nordhagen til BarniMagen."

 

Jeg håper det kan være til hjelp for deg. Hvis jeg var deg ville jeg også tatt det opp med fastlegen min.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei vennen!!

Stakkars deg......Det er ikke bare bare og være gravid nei...Leste et innleg g på bim ang. det at alle,hele omverdenen forventer at du skal skinne som ei sol når man er gravid, og at det tabuet måtte brytes. Nettopp det fordi at det var ikke bare solskinnsdager.....MYE skjer inni kroppen vår, første tiden dobbler hormonene seg annenhver dag. Tenk det da, ikke rart vi blir sinna,frustrert,deprimert,dritlei osv.... Er selv sykmeldt etter en ul i dag. Jeg som skrev inn innlegget om tvillinger, hvor den ene er mest sannsynlig på vei bort.......Jeg prøver å kose meg så godt jeg kan da.Har 3 jenter fra før hvor jeg og pappan har delt omsorg. Har fri fra de nå, og bare slapper av. Fikk beskjed fra legen om det. Jeg strikker genser til meg selv faktisk, og har et håp om at den kan bli ferdig til påske. Har holdt på med den i snart 1 år.Drikker te, ligger under ullpledde på sofaen og bare ruger bokstavelig talt:-)) er vanligvis veldig huslig av meg, men nå får gubben stelle med meg og hjemme.hehehe

Det med kvalmen er pyton, men kjøp deg fersk ingefær rot. Skjær opp et par skiver,legg de i det kokende vannet tilsett litt sukker om du ønsker, og du har en te som skal hjelpe mot kvalme. Det er også rågodt....Jeg prøver å besøker litt venninner og går på cafe. Forrige innlegg med fokus på trening er jeg sikker på vil hjelpe. Bare ta en tur ut å rusle......med solbriller...Det er ekstra deilig å komme inn da. Jeg håper formen din blir bedre snart vennen. Jeg skal støtte deg jeg. KLEM:-)))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen, har ikke akkurat vært særlig aktiv i det siste, har hatt full forkus på søvn og avslapping...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for støtten, blir så glad når noen bryr seg!!! Håper at alt går bra med det som skjer inni deg at begge fostrene klarer seg:) Kan ikke være lett å vite at kanskje den ene ikke blir noe av....... God klem fra meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare mangl....Sov dårlig i natt. Redd det skal komme friskt blod. Han som undersøkte meg i går sa jeg kunne få litt blødning etter ul. Men det kan også være den ene tvillingen som ikke greide seg.......Det er ikke friskt blod, men litt mørkt...uff, ja noe er det. Bor du i Oslo omeg....Vi kunne jo tatt et cafebesøk om du ikke var langt unna. Jeg kjeder meg litt og ute skinner solen.

Klem fra babykos71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...