MammaFraSørlandet Skrevet 21. mars 2007 #1 Skrevet 21. mars 2007 Gullet mitt er 2 år og han får for tiden ekstreme trassanfall. Det kan starte ved at jeg f.eks. gir ham yoghurt, men så gjør jeg det på "feil måte. Generelt begynner anfallene med at mannen min eller jeg bryter en av hans sære og ukjente regler. Idag startet det med at jeg tok rosinene han hadde på bordet og la dem på en tallerken. Det var heeelt feil. Når han så begynner å illskrike på stolen har vi fått beskjed om å overse, så vi overser. Problemet er bare at når han har skreket uten at vi responderer begynner han plutselig å skade seg selv i frustrasjon. F.eks. kan han kaste seg, helt uten videre, fra TrippTrappen med ansiktet rett ned i gulvet. Ikke uvanlig. Idag satt han på knærne på gulvet og dunket hodet hardt fremover i bakken. Heller ikke det uvanlig, men han gjorde det ekstra kraftig idag, sånn at han fikk en diger kul og huden sprakk så det begynte å blø. Som om det ikke var nok, fortsatte han å dunke panna i gulvet i rasende fart til vi fikk løftet ham opp, og nå ser han ut som Satan selv, med blåsorte horn og blodig panne. Det ser ut som om han har trynet ned en sementtrapp, mens han egentlig "bare" dunket hodet sitt i tregulvet 3-4 ganger. HARDT! Hva gjør man? OVERSE er i alle fall IKKE trikset når han faktisk skader seg selv så kraftig. Jeg har helt vondt inni meg. Det tok forresten 2 timer å få ham rolig igjen etterpå, så dette var ikke noe småtrass, altså. hjelp?
Gjest Skrevet 21. mars 2007 #2 Skrevet 21. mars 2007 Uffa da (( Nei, det er ikke gøy når de begynner på den måten der, Har du prøvd å tatt han ut fra situasjonen å prate med han? Hvorfor gjør du dette... Si heller til mamma/pappa hva du vil så kan vi ordne det sammen..Forklare han at det ikke hjelpe å ragere sånn... om du ikke allerede har prøvd det? Utrolig hva de forstår når man pratet til de før det går så langt at de får et superutbrudd. Tydelig at det ikke hjelper med å overse/ignorere han, kan av og til være enkle små ting man kan gjøre for å unngå at det utvikler seg til et stort utbrudd. Lykke til værtfall, ikke altid like lett å finne rette løsningen på alt når de er i trassalderen )
Joikaboll@ Skrevet 21. mars 2007 #3 Skrevet 21. mars 2007 Høres ikke greit ut, stakkars gutten og dere som opplever dette. Er det andre ting han gjør da, foruten selvskading og et enormt sinne. Dere må avverge selvskadingen, det kan være fare for at den utvikler seg til mer alvorlig. Den beste måten å avverge dette på er å unngå situasjoner som gjør at han starter med selvskadingen. Veit detter er vanskelig, men det er faktisk mulig å redusere det så det blir så godt som borte. Er han glad i musikk? Du skriver at det tok 2 timer å roe han ned, prøv å sette på musikk med litt volum og la han sitte litt for seg selv når han er så sint og vansklig å få roet. Søk på selvskading på nettet, kanskje du finner noen gode råd der.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2007 #4 Skrevet 22. mars 2007 Åh...jeg skjenne meg så godt igjen her. Sønnen min hadde også en tendens til å dunke hodet hvis ting ikke går etter planen hans. I begynnelsen da han var i 1 års alder, kunne jeg ikke la han dunke hodet sitt, så da blir han alltid tatt opp. Men nå som han er over 2 år, har jeg bare begynt å overser. Hvergang han dunker hodet sitt, snur jeg meg og går vekk. Sier til han at jeg vil ikke ha noe med dunke hodet å gjøre. Og slik gikk det i ca. 1 mnd tid, så stoppet han med det. Dette var for va. 7-8 mnd siden, og han har ikke dunket hodet sitt en eneste gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå