millamora *Fikk ei prinsesse!* Skrevet 21. mars 2007 #1 Skrevet 21. mars 2007 Lurer på en ting. Kan man fryse morsmelk? I så tilfelle hva fryser man det i, og hvor lenge holder det seeg i frysen?
Gjest Skrevet 21. mars 2007 #2 Skrevet 21. mars 2007 ja,det kan man...får kjøpt poser til å fryse ned melk i,hvor lenge det kan ligge er jeg usikker på...
Lille søtnos Skrevet 21. mars 2007 #3 Skrevet 21. mars 2007 Fryseposer selges i babybutikker. Morsmelk i fryser er holdbar i 3 mnd.
Meg og mine to skjønne jenter Skrevet 21. mars 2007 #4 Skrevet 21. mars 2007 Morsmelk fryst i egen dypfryser er hold bar i 6 mnd.
mammaentiltrulte Skrevet 21. mars 2007 #5 Skrevet 21. mars 2007 jeg pleier å fryse i slike avent beger. som er beregnet på frysing. litt dyre da 150 kr for ti stykker. men har tenkt til å bruke de til å fryse ned hjemmelaget mat til snuppa etterhvert og siden til hjemmelaget syltetøy, hvis jeg får rotet met til å lage det. og da blir de jo vært pengene.
Labbetøs Skrevet 21. mars 2007 #6 Skrevet 21. mars 2007 Ja du kan fryse melka. Det er mulig å bruke fryseposer beregnet på formålet, men melk fryst i poser holder ikke like lenge som melk frosset på tette beger. En annen ting som gjør at fryseposer ikke annbefales er at noe av fettet i melka vil henge igjen på innsiden av posen når melka tines. Enda en ting er at melk i poser lettere tar til seg lukt og smak fra de andre tingene du har i frysern. For max lagringstid (dypfryser) må du vaske hender og bryst med varmt vann, koke pumpeutstyr, og fryse melka på kokte tette glass/plastbeger. Da holder melka i 6-9 mnd. Eller holder melka i 6 mnd i dypfryser. Apoteket selger fine plastbeger fra avent til frysing av melk, eller du kan bruke gamle syltetøyglass, barnematglass o.l. Melka tines best over natten i kjøleskap, men dersom du ikke har tid til det så kan den tines under rennende kaldt vann. Opptint melk holder i 3 dager i kjøleskap forutsetter at den er frosset på tett beger, og at den er tint over natten i kjøleskap. Melk frosset på pose eller tint kjappere holder i 24 timer.
Blomman Skrevet 21. mars 2007 #7 Skrevet 21. mars 2007 bare sånn liten ekstra opplysning ang tining i rennede kaldt vann.... iskaldt vann fra egen brønn kan være for kaldt - vannet bør ha en temp på 5-10 grader....
Labbetøs Skrevet 22. mars 2007 #8 Skrevet 22. mars 2007 Hihi. Det har jo du opplevd selv Blomman. Ser for meg frystrasjonen over melka som aldri vil tine.. Hehe. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå