Anonym bruker Skrevet 21. mars 2007 #1 Skrevet 21. mars 2007 Hvor gammmel er de? Hva gjør dere da og hvorfor? Vår sønn kommer til oss nesten hver natt og sover med oss. Vi lar ham sove med oss siden han ikke forstyrrer og vi synes det er koselig. Men hva er det en egentlig bør gjøre? Mvh
Snupidupi Skrevet 21. mars 2007 #2 Skrevet 21. mars 2007 Du bør gjør det som passa bæst førr dåkker ;D Hær e det ikke akktuelt å kom mett på natta... grensa førr morran e normalt klokka sju, men pappaen fær på jobb før det og da kommer ho tuslanesn og skal kos... litt vel tidli syns æ, men lillesøstra får som regel pupp da, og da syns æ det bi veldi feil å send ho telbake på rommet sitt...
lbml Skrevet 21. mars 2007 #3 Skrevet 21. mars 2007 Sjeldent de kommer på natten, men de kommer på morgenen. De får ligge sammen oss, vi synes det er koselig vi. Hva man bør gjøre er det vel ingen fasit på. Man gjør det man selv føler for. Barna våre er 4 år og 3 år.
Bendikmamma Skrevet 21. mars 2007 #4 Skrevet 21. mars 2007 Vår sønn på 2 1/2 år kommer hver natt, og gjerne flere ganger hvis vi følger ham tilbake til hans egen seng. Han foretrekker å ligge og kose seg sammen med oss - men han ligger veldig urolig, og i tillegg har vi en baby på fem måneder som jeg ammer et par ganger i løpet av natten - så vi sover alle dårligere fordi vi vekker hverandre! Det har faktisk blitt litt problematisk, så gode råd mottas med takk.
Gjest Skrevet 21. mars 2007 #5 Skrevet 21. mars 2007 de kommer av og til, og så lenge vi får sove er det helt ok. Koselig til og med. Tror de slutter med det selv etterhvert.
Ompalompa Skrevet 21. mars 2007 #6 Skrevet 21. mars 2007 Mini på 2,5 kommer så og si aldri. Kanskje fordi sengen hennes er i samme rom som oss. Nå sover hun dessuten endelig natta gjennom (det gjorde hun ikke før hun var langt over 2 år...). En liten periode ville hun komme i vår seng på natten, men hun sovner ikke der, bare ligger og vrir seg, plukker meg i ansiktet og håret og sparker oss både her og der. Etter en stund resignerer hun og vil tilbake i sin egen seng. Uansett er ikke dette noe vi ønsker, da det ødelegger søvnen for alle. Vi har gjort et poeng av at hun har en fin seng (det er en helt vanlig utrekksseng, 50 år gammel, ikke noe fancy) og at det er fint å sove der. Hun har fått rosa sengetøy og en Tigergutt-varmeflaske, og trives godt i sengen. Hun får komme over i vår seng, når hun våkner om morgenen, hvis klokka har blitt sju. Tidligere enn dette får hun beskjed om at det er sovetid fremdeles. Tror man må bestemme seg for å endre dårlige vaner og ta den sjauen det er å endre dem. De jeg har snakket med har sagt at det har tatt ca. 1 uke. Den uken har de omtrent ikke sovet, men det har vært verdt det likevel, når resultatet blir en sengekamerat færre i lengden.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 21. mars 2007 #7 Skrevet 21. mars 2007 Sønnen vår på snart 2,5 er en del plaget med mareritt i perioder og gråter da om natten, da går vi inn og henter han inn til oss. (Han ligger koblet til en monitor, så det er ikke alltid han klarer å koble fra selv da den kan være litt hard og få løs). Syntes ikke det er noe problem, da sover han trygt videre.
blond Skrevet 22. mars 2007 #8 Skrevet 22. mars 2007 Han kommer i 5-6 tiden og sover som regel videre da. Helt greit.
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 22. mars 2007 #10 Skrevet 22. mars 2007 Her må man vel i grunnen bare finne ut hva som fungerer best for seg selv og familien. Vi har valgt å samsove, og det fungerer utmerket hos oss. Når snuppers vil sove i egen seng skal hun få det, men inntil hun selv ønsker det har vi familieseng. Samme gjelder den lille nye som kommer om en måneds tid. Ett triks: stooooor seng - vår er tre meter bred (selv om vi stort sett ligger på halvparten har vi muligheten til å breie oss alle sammen)
Vertigo Skrevet 22. mars 2007 #11 Skrevet 22. mars 2007 Jeg synes dere gjøre det helt riktig! Her får Storesøster på tre også komme når hun vil. Og det har vi tenkt å fortsette med så lenge hun ønsker. Det betyr ikke at vi blir veldig lei oss hvis hun skulle finne på å sove hele natten i sin egen seng
Guttemamma x 3 Skrevet 23. mars 2007 #12 Skrevet 23. mars 2007 Vi har en på 2 år som kommer over i vår seng ca. 1 gang i uka. Han sovner med en gang igjen når vi legger ham mellom oss. Synes det er koselig og all erfaring i vår familie (3 generasjoner samsovere) tilsier at dette går over av seg selv. Hva dere bør gjøre? Det som passer dere best. Ikke la andre definere det som et probleme hvis dere ikke føler det er et problem.
camilla^ Skrevet 23. mars 2007 #13 Skrevet 23. mars 2007 Her kommer de hver natt. Hu eldste på fire har atopisk eksrem, så hun klør endel på natten. Så hun sovner fort igjen om jeg stryker på ryggen. Gjør det i søvne nå, så det bryr meg lite. Hu minste på to kommer også, men det er som ofte på morra sia. Kommer hun tuslende med vannflaska si. Men finner hun ikke den i mørten, er det inn til mamma og skru på lyset hos meg for så og hente flaska og komme tilbake. hun bare legger seg og sovner. Men er veldig kosete til tider, og av og til er det krangling om hvem som ligger inntil mamma. Så lenge de ikke forstyrrer og vi ikke får sove, får de komme.
hallohallo- mor til 3 søte små Skrevet 23. mars 2007 #14 Skrevet 23. mars 2007 Det hender han kommer inn om natten, men da følger vi han tilbake til sin egen seng og koser litt med han der, så sovner han. Han har nesten aldri sovet i vår seng, men det er fordi vi syns det er best sånn. Om morgenen får han komme inn til oss, men da leker han med lekene vi har der til vi er klar for å stå opp. En må vel bare finne ut hva en selv syns er best, og hva barnet liker.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2007 #15 Skrevet 23. mars 2007 Tusen takk for alle dere som svarte til meg og delte erfaringene deres. Vi får fortsette med samsovingen lit till oh håper at det går over for seg selv. :-) Han er jo ellers kjempe flink å legge seg om kvelden. Mvh
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå