Gå til innhold

Ultralydmarkør - noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på ultralyd i går (er 19 uker), der det ble oppdaget en "golfball" i hjertet. Dette kan være tegn på kromosomavvik (alt annet så fint ut - bebisen turnet rundt, nesten umulig å måle noe som helst). Legen sa at sannsynligheten var størst for at dette ikke var noe å bekymre seg for, men han henviste meg rutinemessig til Haukeland for videre utgreiing. har sjekket noen svenske nettsider, og funnet ut at dette alene ikke er noe særlig å bekymre seg for. Men man tenker jo likevel en del.....Noen som har erfaring med slikt?? Lurer på om det er mer ultralyd, andre prøver?? Tar man fostervannprøve så sent som uke 22 (regner med det tar tid før jeg slipper til). Vi hadde litt dårlig tid (mye venting også måtte vi plutselig tenke på henting i bhg), så vi fikk ikke spurt all verden.

Huff, håper jeg slipper å vente lenge på innkalling.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fostervannsprøve kan du ta hele veien jeg tok i uke 23 sist da jeg syntes baby oppførte seg rart og hun hadde masse væske i magen. Nå viste det seg at dette var alvorlig kromosonfeil og uforenelig med liv. Denne gangen fant de to markører for edwards syndrom også en kromoson feil. Jeg tok jo UL på riksen og kunne tatt fostervansprøve der. MEn velger denne gangen å ikke gjøre det... denne babyen tror de egentlig er frisk men det var altså litt småplukk...

MEn i allefall sist fikk jeg time på dagen etter at jeg hadde vært på UL så jeg regner med at du slipper å vente noe særlig på Haukeland, sånne saker er prioritert. Der vil du sikkert bli sjekket av en proff og dere vil sammen bestemme om du vil ta fostervannsprøve.

Lykke til videre!

Skrevet

Takk, for svar!

Jeg ringte tilbake til gynekologen som undersøkte meg i dag. Han ordnet så time per telefon med Haukeland, så jeg skal inn allerede i morgen. Godt å slippe og vente, og faktisk ha en reell valgmulighet om det skulle være noen flere markører. Føler meg aldri sikker etter UL med eldgamle apparat, så det blir bra å få skikkelig vurdering!

Skrevet

Er det ikke bare helt fantastisk hva de ordner for oss, uten at vi trenger å betale en krone?! Denne graviditeten har virkelig åpnet øynene for hvor utrolig heldige vi er i dette landet. Var 5 uker i USA, og der var det ingen som ville ta i meg med ildtang en gang når de hørte at jeg ikke hadde amerikansk forsikring. Havnet bakerst i alle køer, og ingen kunne svare på noe som helst på telefon. Jeg må ha svidd av mer enn den skatten jeg har betalt de siste årene bare på disse 5 månedene!

Skrevet

Jo, jeg er evig takknemmelig for å bo i Norge. Ikke minst med tanke på svangerskapspermisjonen. Men når det gjelder kvaliteten på undersøkelser som blir tilbudt, synes jeg det er store variasjoner. Derfor mener jeg at man ikke skal beholde lokalsykehus for en hver pris. Virker nokså tilfeldig hvilken kompetanse som til en hver tid er der, og kvaliteten på utstyret som blir brukt i undersøkelser. Har to barn fra før, og har opplevd utrolige forskjeller i utstyr/kompetanse på lokalsykehusene. Frustrerende! Synes også det burde være unødvendig at en som pasient skal mase seg inn til raskere vurdering. Her er det også store forskjeller på hvordan leger kommuniserer. Hvorfor bruke en uke på skriftlig innkalling, når man kan bli enig på telefon samme dag?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...