Gå til innhold

Jenter som er grodd igjen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tre jenter og hadde aldri hørt om at det var mulig for dem å gro igjen i underlivet før jeg fikk nr. 3 og da leste jeg faktisk om det her inne.

Hovrfor opplyses ikke det om på helsestasjonen????

Hvordan ser det egentlig ut når de er grodd igjen, hvordan vet jeg om de er det eller ikke.????

Jeg har jo vasket dem oppover årene, men det har aldri falt meg inn at de muligens ikke var som de skulle (har heller ikke studert dem)???

Hva er grunnen for at dette kan skje og hva er behandlingen dersom det skjer????

Og hvis jeg som uvitende mor, har en 5 åring som er grodd igjen, må hun da oppereres????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei på deg.

Det er ikke vanlig at det skjer, men det kan forekomme. Jenta mi på 4 år har grodd igjen. Det er kun hullet som nå dekkes av en hinne. Det er altså ikke ytre kjønnslepper som har grodd igjen. Jeg har tatt det opp med fastlege og barnelege. Fastlegen sa at man kan se det an helt fram til puperteten. Da vil hormonene gjøre slik at det vil åpne seg igjen. Barnelegen nevnte vi det til da hun var på astmakontroll og han ville at vi skulle se det an til neste kontroll (som er året etter). Jeg tok det også opp med helsesøster, og hun skulle undersøke hva som kan gjøres slik vi kan få info når vi skal på 4-års kontroll. Jeg har forhørt meg med flere som du skjønner, for jeg synes det er rart at man bare skal se det an. Men de mener jo at dette vil ordne seg selv med tiden.

Jeg er litt bekymret over dette uansett. De sier at det ikke er noe utflod eller noe som skal ut ennå, så får vel bare tro på det.

Jeg oppdaget det for ca ett år siden, rundt 3 års alderen. Faktisk var det et innlegg her som gjorde at jeg sjekket og jaggu hadde hun grodd igjen.

Jeg tror ikke det er nødvendig med operasjon, jeg håper da inderlig ikke det. Hva skal man da si til jenta?? Huff, stakkars. Jeg håper og tror og ber om at det snart skal ordne seg selv :)

Men vit i alle fall at legene har hørt om dette og at det kan forekomme...

Skrevet

Takk for svar.

Har hørt at det finnes en sånn østrogenkrem til å smøre på, men vet ikke om det er noe som funker hvis de har vært sånn i mange år.

Vet du om denne tilstanden har et navn (diagnose)??

Tror ikke mine 2 eldste er grodd igjen, men kan jo ikke være helt sikker, da jeg ikke helt vet/skjønner hvordan det ser ut.

Lykke til med frøkna.

Skrevet

Skjønner du ikke hvordan det ser ut? Altså det hullet vi jenter har der nede, det hullet er ikke der. Det er en hudhinne som ligger over det hullet.

Har ikke hørt om at dette har noen diagnose. Jeg sjekker min jente jevnlig når jeg vasker henne. Hun står da på en krakk og jeg letter på den ene foten for å ta en titt i ny og ne.

Synes det er et vanskelig tema å ta opp med leger (og t.o.m her inne), men slik er det jo bare.....

Skrevet

Da tror jeg ikke mine er grodd igjen. De har hud(mukelen) over "hullet", men det er et hull i huden som jeg ser kan bli større og mindre etter som musklene slapper av eller ikke.

Det er et vanskelig tema, og det er vel derfor det ikke blir informert om at det kan forekomme-siden det er så sjeldent.

Samtidig som man som forelder ikke skal bli sett på som en "gris"- det er ihverfall mitt inntrykk

Skrevet

Det hørtes helt normalt ut :)

Skrevet

oj man lærer så lenge man lever:O) dette hadde jeg aldri hørt om før. har to jenter så det er jo greit og vite.

Skrevet

Hei,

Ja, denne diagnosen har et navn: Lichen Schlerosis.

Den kan ogsaa vises med andre hudforandringer paa kroppen slik som pigmentfrie flekker i huden. Huden blir fortynnet og er foelsom for kremer og saaper med parfyme, saa det boer man holde seg uten. Man boer heller ikke vaske underlivet med saape hvis det er mistanker om Lichen Schlerosis. Det finnes ulike typer oestrogen kremer, men disse kan kun brukes i perioder av gangen. De kan vaere veldig effektive, saa det kan loenne seg aa ta en tur til legen for aa faa en resept. En annen ting man skal vaere klar over er at dette er en auto-immun sykdom som rammer immunforsvaret; denne tilstanden kan svekke det, og man skal vaere pa vakt for forandringer i hunden og samtidig holde seg ute av solen hvis man kan eller bruke en god solkrem med hoey solfaktor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...