Gå til innhold

Både gleder og gruer meg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til ul jeg skal på den 2 April. Gleder meg til å kanskje kunne se hva vi får av gutt eller jente. Og at vi skal få se barnet vårt..

Men tenker også på om det skulle være noe galt.

hva med fostervanns prøve for å se etter Downs syndrom o.l.. Mange av dere som har tatt det? Det går vel som oftest bra..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei!

jeg vet ikke så mye om dette, men mener å ha lest en plass her inne at det er snakk om 3%avvik, de aller fleste svangerskap går greit! jeg skjønner hvordan du har det. først er man redd for at man skal miste, og etterhvert som ul nærmer seg blir man redd for om alt er bra med barnet. tror vi bare må venne oss til tanken på å være bekymret. vi skal nok være det resten av livet nå;) vet ikke om dette var trøst? men....det går nok sikkert veldig bra:) lykke til!

Skrevet

ved UL så måler de hvor stort fosteret er,

om hjertet og nyrer fungerer som de skal, osv.

I forhold til downs syndrom ol, kan de ofte se om det er avvik på nakkefolden, og da får du i tilfelle rekvisisjon til videre undersøkelser. Det kan godt være avvik uten at det er noe galt med barnet ditt.

Husker før vår UL, jeg var veldig nervøs. For vår del ville vi beholdt barnet uansett, vi da, så fremt det ikke var snakk om at barnet ville fått et kort og smertefullt liv (feks bli født uten hjerne eller noen av de skrekkscenarioene jeg så for meg i hodet mitt før UL) for selvom baby hadde manglet en arm, eller hatt et kromosom for mye eller tre armer for mye, så mener vi at det absolutt kan få et fullverdig liv!

Det kan jo skje ting under fødselen, eller barnet kan bli skadet i løpet av livet også,, så bekymre oss kommer vi nok bestandig til å gjøre...

Men som sagt; dersom det ikke er noen spesiell grunn til at du skal ta fostervannsprøve, som at det er mye barn med downs i familien, eller andre genetiske "feil", eller UL viser noe, anbefaler de ikke det, fordi det medfører risiko (feks fostervannslekasje el)

Men du får vite det på UL om de ser noe avvik! Og prosentandelen som får vite om avvik er veeeeldig liten. Vet ikke om den er så stor som 3% en gang jeg!

Vi fikk i allefall se en helt perfekt liten jente med riktig antall hjernehalvdeler, hjertekammere lunger og nyrer.

så det skal nok bli en flott opplevelse, skal du se!!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...