Gjest Skrevet 21. mars 2007 #1 Skrevet 21. mars 2007 Jeg fikk beskjed hos legen på 6-ukers kontrollen at knøttet er litt stivere i nakken på høyre side og at jeg derfor skal stimulere ham til å bruke den siden mer. Er det noen som har gode tips til hvordan man kan gjøre det? Jeg har prøvd å lokke med meg hodet hans til høyre side med leker og ansiktet mitt, men han går så fort lei....
Trønderpia venter nr 3 Skrevet 21. mars 2007 #2 Skrevet 21. mars 2007 Min var/er også slik. Men fikk ikke beskjed om d før ved 3 mnd da...Så det egentlig selv, men... Men om han snur seg til den siden med korte glimt, så er det trening. Så blir det mer og mer etterhvert. Men du kan prøve med en leke, som hs gjør. Evt legge han ved tv så han må snu seg til den ekle siden for å se på tv... Snakke til han. Henge opp leker ves stellebordet...
Gjest Skrevet 21. mars 2007 #3 Skrevet 21. mars 2007 Takk for svar! Aha, så det hjelper også når han bare snur seg raskt til høyre side...da er jeg med... ...og hvis noen andre har lure ideer er det bare å komme med dem
Trønderpia venter nr 3 Skrevet 21. mars 2007 #4 Skrevet 21. mars 2007 Ja tror du ikke det hjelper da? Jeg vet ikke...Men han må jo begynne et sted... Nå ble jeg usikker:) hehe har egentlig ikke vært så flink til å trene jeg,,,pappan som gjør det mest.
Gjest Skrevet 21. mars 2007 #5 Skrevet 21. mars 2007 Tja, vet ikke helt. Har prøvd nå siden torsdag, men syns han fremdeles vrir seg mest mot venstre...men får vel bare fortsette. Det tar vel litt tid kanskje
Lykkepiller Skrevet 21. mars 2007 #6 Skrevet 21. mars 2007 Jeg har ei jente med favorittside. Hun er snart 8 mnd nå så har stort sett vokst fra det. Men en ting er viktig å huske på, og det er hvordan de ligger om natta. Vi øvde masse på dagtid men glemte liksom litt av at hun lå på favorittsiden hele natta. Resultatet ble selvfølgelig skjev hodeform, og det har tatt oss flere måneder å rette det ut igjen. Til slutt måtte vi bygge opp i senga sånn at hun måtte ligge på venstre side, og det gjør vi fortsatt. Først nå i det siste har hodet begynt å bli rundt igjen. Mitt råd er å stimulere barnet fra begge sidene helt fra begynnelsen av sånn at man slipper dette. Når barnet begynner å ligge mest på mage og krabbe forsvinner vel dette gjerne av seg selv. Men se til at barnet ligger begge veier om natta.
Gjest Skrevet 21. mars 2007 #7 Skrevet 21. mars 2007 Jeg har heller ikke tenkt på det med natta nei. Hvordan bygde dere opp i senga hennes, bare med teppe eller noe sånt?
Hanne og jentungen Skrevet 21. mars 2007 #8 Skrevet 21. mars 2007 Sigrid foretrakk venstre og samme hvor mye vi stimulerte høyre så gadd hun ikke. Helsesøster anbefalte oss da å bruke babypute på natten (merk: KUN ved ryggleie), det har vært helt utrolig effektivt.
Lykkepiller Skrevet 21. mars 2007 #9 Skrevet 21. mars 2007 Pute fungerte ikke hos oss... Hun ligger helt på siden. Vi har et sammenrullet pledd bak ryggen hennes (mot kanten på senga). Foran henne har vi en hard "pyntepute" som ligger under lakanet sånn at den ligger helt støtt. Hun ligger altså i en smal kanal der hun ikke har mulighet å vri seg over til andre siden. Dette er det eneste som har fungert. Men nå begynner hun å bli så sterk så hun klarer å vri hele kroppen over. Må derfor snu henne tilbake et par ganger i løpet av natta. Dette er jo for å rette ut hodeformen da, hvis de ikke er skjev i bakhodet trenger man kanskje ikke å være så streng med hvordan de ligger om natta...
mimmi`80 - 07 & 09 Skrevet 21. mars 2007 #10 Skrevet 21. mars 2007 vi snudde retningen han lå på i senga. Han ligger bestandig med ansiktet mot meg. Vi har også snudd han på stellebordet, hengt opp leker på "feil side" i vogga på stua, samt at jeg fysisk snur hodet hans i vogna når han har sovnet. Dette har hjulpet oss slik at han ikke har antydniger til skjevheter, stivhet eller flatt bakhode
Gjest Skrevet 21. mars 2007 #11 Skrevet 21. mars 2007 Takk for svar alle sammen Da skal jeg passe på at knøttet varierer stilling når han sover og legge ham mest mulig på magen når han er våken - for da syns han det er greit å snu hodet begge veier
Nesly Skrevet 21. mars 2007 #12 Skrevet 21. mars 2007 Er vel dette som kalles torticollis.. Babyen min på 7 uker har det. Skjev/forkortet skrå nakkemuskel og favorittside. Får fysioterpi en gang i uken, begynner å bli bedre nå!
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2007 #13 Skrevet 21. mars 2007 Har du vurdert å sjekke kiss-syndrom? Vår gutt hadde klar favorittside fra fødselen (samt andre kiss-symtomer) og vi stimulerte venstresiden med leker, prate fra den sida o.l. Jeg kom selv over web-side om kiss, da få kjenner til det og hs mente vi skulle se ting an. Vi fikk time hos manuellterapeut og fikk god hjelp. Hun løste opp låsningen i nakken, og det ble mye lettere å stimulere han. Nå er han snart 7 mnd, og vi har nesten glemt hvordan det var...mye slit med å tenke stimulering hele tiden...Uansett om det "bare" er stive muskler, kan det kanskje være greit å få hjelp fra fagfolk. Min erfaring er iallefall at det kan være tungt å føle seg alene om det og ikke være sikker på at man gjør de rette tingene. Lykke til :-)
Tulle06ogPrins10 Skrevet 21. mars 2007 #14 Skrevet 21. mars 2007 Jeg fikk ikke datteren min til å se til høyre, hun nektet å se over på den siden uansett hvor mye jeg stimulerte. Gikk ca 10 ganger til kiropraktor så var alt løst og gikk av seg selv. Hun var tre mnd når vi startet til behandling å lå litt etter motorisk, rett etter behandlingene kunne vi se stor forskjell på motorikken hennes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå