Gjest Skrevet 21. mars 2007 #1 Skrevet 21. mars 2007 Har tenkt mye på dette med religion og moderne tid - hvordan skal vi mennesker kunne forholde oss til vitenskap, skiftende kultur og ivaretalelse av religion -.alt på en gang? Som mange vet er religion og vitenskap i mange tilfeller motstridende. Og hva skal vi gjøre da? Skal de troende gå imot vitenskapen, skal de akseptere noe eller skal de akseptere alt vitenskapen sier? Skal de kristne fortsette å mene at Gud skapte universet på 7 dager og at Adam og Eva var jordas første mennesker, eller skal dette tolkes som en metafor på kvinnen, mannen og det store bildet? hvor mye omlegging kan vi akseptere innen religionslære? Verden er i stadig forandring. Vi møter stadig på nye religioner og livssyn, nye teorier og variasjoner av de "tradisjonelle" religionene. Flere og flere sverger til alternative livssyn, nye måter å tenke på og nye filosofier. Hvordan skal vi som mennesker klare å leve sammen i et samfunn med så mange forskjellige meninger? Jeg syns det er flott at det er så mange livssyn i verden. Det finnes som oftest noe som passer, uansett hva du måtte føle og tro. men hvordan skal vi takle det når livssyn motstrider hverandre? Skal vi være enige om å være uenige eller skal det fortsatt debatteres om hvem som har rett? for DET svaret er vanskelig å finne. Et bevis på at en religion er den rette er så godt som umulig å finne - og hva gjør vi da? hva gjør vi når kristne og satanister kommer i konflikt? Hva skal vi gjøre med fremmedfrykten for uvanlige livssyn? Mange ser f.eks på satanismen som en vond og fæl tro. dette gjorde også jeg, frem til jeg møtte en mann som var troende satanist. Vi diskuterte emnet, og jeg ble veldig overrasket over det han fortalte. Satanismen handlet ikke om å brenne ned kirker og drepe kristne(dette var bare opprør fra wannabe-satanister) - det gikk ut på en teori om at den Gud de kristne ser på som den gode egentlig er den onde. La oss kalle den kristne Gud for G og den satanistiske Gud for S. Kristne mennesker ser på G som den gode og S som den onde. Satanister derimot mener at G er den onde fordi Bibelen sier at den onde skal vise seg som en lokker, som lover gull og grønne skoger for den som velger å følge ham. De mener altså at G er ond, og S er god. Det er altså ikke en dyrkelse av ondskapen, men et annet syn på hvem som er den gode og hvem som er den onde. Hva er den beste løsning for aksept og toleranse i dagens samfunn? Forståelse? Undervisning? Korrekt informasjon= Og hvordan kan vi mennesker klare dette best mulig? Håper på innspill på denne diskusjonen, syns det er utrolig interessant!
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2007 #2 Skrevet 24. mars 2007 Må bare få si at det er de færreste kristne som mener at verden ble skapt på 7 dager. De fleste ser på skapelsesberetningen(e!) som bilder på hvordan Gud skapte verden, og ikke som en ren beskrivelse av faktisk hendelsesforløp. Symbolikk er en viktig ting å forstå, skal man kunne forholde seg til at mennesker faktisk tror på dette. Jeg kjenner mange kristne, men ingen av dem er såkalt bokstavtro, selv om de etter beste evne forsøker å leve med bibelen som rettesnor for livet.
Gjest Skrevet 5. april 2007 #3 Skrevet 5. april 2007 det er korrekt. Men det finnes fremdeles en del som tror det. kjenner noen av dem selv =) jeg kan ikke forstå at de tror alt vitenskapen sier er bullshit, men fornektelse er jo den sterkeste tro...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå