Gjest Skrevet 21. mars 2007 #2 Skrevet 21. mars 2007 jeg bruker å lage pølse/makaronigrateng.da lager jeg bare hvitsaus (ca 3 ss smør+ litt mel så det tykner +1egg+melk) koker det opp til passe tykkelse.så koker jeg makaroni ved siden av,hakker opp middagspølse (helst gilde) og blander de 2 i sausen,smører forma og heller blandingen oppi og legger på ost med knust kavring/knekkebrød..kjempegodt :-) vel bekomme :-D
solstjernen - seksbarns mor Skrevet 21. mars 2007 #3 Skrevet 21. mars 2007 Pastagrateng 250g spagetti eller makaroni Kjøttsaus 500g kjøttdeig (kan ha pølse, men syns personlig det var bedre med kjøttdeig) 1 løk 1 ts salt 1 boks hermetiske tomater (med hvitløk eventuelt så slipper du å ha i hvitløk utenom) 5-6 soltørkede tomater (kan utebli) 1/2 ts oregano 1/2 ts basilikum 1 presset hvitløk ostesaus 4 dl melk 2-3 dl revet ost salt og pepper Gratering - 1-2 deseliter revet ost. Kok pasta etter anvisning på pakken og la den renne av. Stek kjøttdeigen i smør til den er grynete og legg over i en kjele. Finhakk løken og stek den før den også legges over i kjelen. Del tomater i biter og blanda det i kjøttsausen sammen med dei hermetiske tomatene. La koke opp. Lag ostesaus ved å helle 2 dl av melken i kjelen. Tilsett mel og rør til klumpfri røre. Tilsett resten av melken. Tilsett ost og smak til med salt og pepper. Legg pasta først, så kjøttdei og ostesaus på toppen i en ildfast form. Ha ost på toppen. Stek ved 200 grader midt i ovnen i 20 minutt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå