miss u Skrevet 21. mars 2007 #1 Skrevet 21. mars 2007 hvis man er samboere m samboeravtale og gjensidig testament, det er særkullsbarn inni bildet og den m særkullsbarn dør, da kan man vel ikke sitte i uskiftet bo dersom ikke særkullsbarnet godtar dette? hvis dette barnet er under 10 år er det da dette barnets mor som skal godta det da eller?
Gjest Skrevet 21. mars 2007 #2 Skrevet 21. mars 2007 Tror det blir oppnevnt en verge for barnet (hvis det ikke er myndig) av en eller annen offentlig innstans - vet ikke om det er en advokat eller lignende. Denne vergen skal iallefall sørge for at arven ikke skusles bort før barnet er myndig og kan forvalte pengene selv. Barnets mor har ikke noe med saken å gjøre rent juridisk tror jeg, for hennes del er oppgjøret avsluttet gjennom skilsmissen. Men hvis barnet er myndig kan hun jo alltids gi råd om hva barnet hennes skal gjøre. Jeg tror ikke du kan sitte i uskiftet bo hvis hans særkullsbarn er mindreårige. Uansett, så eier du jo halve boligen og arver litt av han når pliktarven er trekt fra.
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 21. mars 2007 #4 Skrevet 21. mars 2007 Man kan ikke sitte i uskiftet bo nei dersom den med særkullsbarn dør. Det er overformynderiet som tar seg av skiftet og særkullsbarnets interesser. Mor til barnet har ingenting med den saken å gjøre (heldigvis). Hvis den ene av dere har særkullsbarn og dere har felles bolig ville jeg anbefale å sette den som ikke har særkullsbarn som eier av bolig. Så slipper man å selge hus og heim dersom det skulle skje noe.
*mamma til prinsesse vil ikke* Skrevet 21. mars 2007 #5 Skrevet 21. mars 2007 Man kan sitte i uskiftet bo ved særkullsbarn dersom barnet samtykker. Dersom særkullsbarnet er mindreårig, er det overformynderiet som ivaretar dets interesser og som må gi samtykke. Barnets mor er ikke part i arvesaken og har ingenting det skulle sagt. Men barnets mor ivaretar barnets tarv generelt sett og kan uttale seg overfor overformynderiet. Om det vil få betydning, er avhengig av hva saken gjelder (ganske mange begrensninger til forvaltning av arv ihht loven) og overformynderiet. Man kan ikke sitte i uskiftet bo dersom man er samboere. Gjelder kun ved ekteskap.
Travelmor Skrevet 22. mars 2007 #6 Skrevet 22. mars 2007 Vi har forsikret hverandre med utgangspunkt i hvor mye gjeld vi har. Da kan begge sitte igjen med huset om den ene skulle falle fra. Min mann ville ellers bli nødt til å betale ut mine barn. Tror det er slik så lenge barna er under 18 år. Særkullsbarn kan jo godt la være i å samtykke i at stefar/stemor kan sitte i uskiftet bo. Her spiller det vel inn hvor godt forhold man har.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå