Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et spørsmål til dere som relativt nylig har hatt prematurt barn liggende på sykehus:

På prematurforeningens nettsider står det en artikkel om at det nå har blitt vedtatt at far skal få pleiepenger på lik linje med mor når man har et barn liggende på sykehus. Endringen skulle visstnok tre i kraft høsten 2006.

Sist vi lå på sykehus (datteren vår ble født i uke 27 - ble på sykehuset i 10 uker), fikk jeg pleiepenger for hele perioden, mens far fikk pleiepenger kun den første uken - deretter måtte han tilbake på jobb.

Nå får vi en gutt i uke 31 + 4 (på torsdag) og lurer på hva slags rettigheter denne regelendringen gir oss.

Er det noen som vet hvordan pleiepenger for far praktiseres nå, etter denne regelendringen, eller vil fortelle hvordan dette ble løst for dere, så er vi veldig takknemlige for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

no fikk jeg i 05 da.. men far fikk lik pleiepenger som meg han.. han fikk pleiepenger i 10 uker som meg.. men han benyttet seg bare 4 uker av dem..

Skrevet

Når vi fikk gutten vår i mai 06 i uke 30 var det bare jeg (mor) som fikk pleiepenger. De sa på sykehuset at dersom begge foreldrene skulle få pleiepenger måtte barnet ligge i respirator. Men siden mannen min jobber i Nordsjøen var arbeidsgiver grei og lot han få fri en periode med lønn. Når vi fikk gutten vår hjem etter 7 uker fikk far pleiepenger fordi gutten vår har en hjertefeil som gjør at han må medisineres flere ganger i døgnet. Vi fikk derfor være begge hjemme for å bli vant til situasjonen. Jeg fikk også pleiepenger èn mnd etter gutten vår kom hjem, SÅ startet permisjonen min. Jeg fikk altså 3 mnd pleiepenger +53 uker permisjon(inkl fedrekvote)

Dette var derimot tryggekontoret ikke enig i, men måtte gi seg da det var legen som bestemte. De mente til og med at permisjonen min skulle starte 3 uker FØR gutten vår ble født, selv om han lå på intensivavd. Sykehuset måtte ringe å forklare de regelverket, men likevel påsto NAV at de hadde rett.

Skrevet

Hei Maggi!

Jeg hadde heldigvis sambo hos meg hele tiden på Ullevål. Han fikk pleiepenger hele tiden, og vi bodde også gratis på pasienthotellet hele tiden! Dette var fra ca 25. juni til 2. august 2006. Etter at vi kom til det lokale sykehuset her, fikk han også pleiepenger.

Det vi fikk beskjed om var at regelen var; at så lenge barnet ligger med pustehjelp, så får far pleiepenger. For da regnes barnet fremdeles som "kritisk sykt", men at det var store slingringsmonn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...