Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla vår får masse tenner nå, vi er inne på andre runde. Første runde startet da hun var 4 måneder, nå er hun 7. I denne omgangen har hun holdt på i 4 uker. Første uka skjedde det ikke noe synlig, men de påfølgende 3 ukene har det kommet fram 1 tann per uke. Dette gjør naturligvis vondt, hun sover kjempeurolig om natta. Nå venter hun på 3 tenner til, det er tann nr. 2 oppe, ei hjørnetann oppe og tann nr. 4 nede. i denne forbindelse sover hun skikkelig dårlig og sutrer og våkner periodevis hvert kvarter - tiende minutt om natta. Jeg ringte helsesøster. Vet egentlig ikke hvorfor, siden hun tydeligvis ikke burde jobbet som det. Men etter hvert blir man litt desperat etter råd! Jeg vil ha svar på hvor ofte jeg kan gi paracet mot tannsmerter. Vi har gitt paracet ved to anledninger på kveld, da sov hun i henholdscis 2x5 timer og 4x3 timer. Med andre ord hjelper det en del. I natt stod jeg opp ca 15 ganger for å amme, trøste og bysse, det samme gjorde jeg natten før det og natten før det, eller egentlig så lenge jeg kan huske bakover i tid. Begynner å bli sliten. Og så sier HS at det ikke sikkert er tannsmerter. At det kan hende vesla bare har lagt seg til en dårlig vane, "med alderen", eller at jeg stimulerer henne til å våkne ofte. Trodde jeg skulle flippe ut. Jeg står da ikke opp ørten ganger om natta for moro skyld? Vi har da ikke vært gjennom delvis nattavvenning for moro skyld heller! Jeg orker ikke å la vesla ligge og hylgrine i timesvis når hun antagelig har vondt. Jeg lar henne sutre til jeg hører at hun er helt våken og ikke kommer til å sovne igjen av seg selv. Hun lar oss ikke få smøre på dentinox engang fordi det er så sårt i tannkjøttet. Hun spiser nesten ikke fast føde, vil bare ha pupp. Sikler som en gal og tygger på alt. Jeg fortalte dette til HS. "Ja, men tenner gjør ikke så vondt å få", sa hun da. "Hvis det var tennene som var problemet, ville hun vært sur hele døgnet, ikke bare skreket om natta." Og jeg kunne ikke gi mer paracet. Jeg fortalte henne at jeg allerede hadde snakket med en farmasøyt på apoteket, og han mente at jeg godt kunne gi en paracet stikkpille hver kveld i korte perioder mens det stod på som verst. Dette avfeide HS.

Hun hadde heller ikke noe annet forslag til hva som kunne være galt. Jeg fikk ingen råd. I tillegg hadde jeg lagt igjen beskjed hos helsestasjonen 2 ganger og ventet i nesten en uke før hun endelig tok kontakt. Jeg er fortvila over helsesøster. Føler ikke at vi får noe hjelp, og at vi egentlig bare kunne droppe å ta kontakt. Men i nøden spiser fanden fluer. Jeg burde vel bare lære av dette, og slutte å ringe dit. Men de er jo der for å hjelpe, eller hva?

(Har forresten byttet helsesøster en gang allerede, den første vi hadde var umulig å forstå når hun snakket. Og jeg har sjekket vesla for ørebetennelse, det var ikke det heller.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...