Gå til innhold

Er han litt treg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 2 år og 2 mnd, og han kan ikke si en hel settning enda...Trodde de fleste 2 åringer kunne prate...

Han sier noen få ord som:

- Mamma

- Pappa

- Tante

- Brus

- Buss

- Pus

- Vovva (hund)

- Toff-toff (traktor)

- Au

- Æsj

- Hei

- Lys

- Is

- Min

- Tiss

- Oi

- Se

- Der

Men han klarer ikke å sette sammen ord, og lage setninger...Jeg føler at jeg er en så dårlig mor så lenge han ikke kan snakke. Jeg skjønner godt hva han mener, men hver gang vi er sammen med noen andre, spørr de meg om hva han mener.

Jeg pleier å spørre om han kan si forskjellige ord og setninger, men han virker ikke særlig interrisert i å høre etter.... Folk rundt meg sier jeg må få lært han å snakke, men hva skal jeg gjøre da? Jeg sitter med bøkene vi har fått i bok-klubben, men det virker ikke som om det ligger i hans interesser....

Noen andre som har barn på denne alderen som ikke kan snakke?

Burde jeg søke om hjelp -og eventuelt hvor? Helsestasjonen?

Hadde vært fint å fått noen råd, viss noen kan gi meg det =)

Tusen takk =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke du trenger å bekymre deg.. Gutter er gjerne litt tregere enn jenter generelt. Og min lillebror sa ikke et ord før han var tre. Absolutt ikke et ord. Han gikk på besøk hos naboen, ringte på og når de kom å åpna sto han bare der...

Og han er 17 nå og snakker like bra som noen andre. Noen barn har bare litt god tid!

Og i forhold til min bror er jo din sønn reine vidunderbarnet!!!

Skrevet

Har en gutt på 2 år og 3 mnd og han sa ikke så mye frem til han ble 2 år. Enkle ord kom der da, men nå har han begynt å sette sammen 2-3 ord til en setning. Tror ikke du trenger å bekymre deg, det er veldig forskjell på barn, noen prater tidlig og andre er litt tregere:-) Det kommer nok skal du se:-)

Skrevet

åååh, det var deilig å høre... =)

Det eneste han sier i "setning" er mamma au, viss jeg slår meg eller noe..Men da trenger jeg heldigvis ikke å uroe meg =) Det var godt =)

Tusen takk for svar =)

HI

Skrevet

Neida, ikke treig, slik var jenta mi også ved 2-års alder. Nå er hun snart 3 og snakker som en foss, mye skjer på et år. Jeg fikk det forklart slik at hjernehalvdelene utivkles ikke paralellt, det går i sprang. Feks var mi jente veldig utviklet motorisk i forhold til andre på sin alder, og da mente de at språksenteret antagelig ville komme i neste omgang, neste sprang.

En annen ting er at enkelte barn ikke har behov for å lære seg å snakke så raskt, dvs de gjør seg lett forstått med kroppspråk og lyder, og når vi gjør som de sier, hvorfor skulle de trenge å anstrenge seg for å lære ordene? Jeg jobbet litt med å få henne til å si hva hun ville istedenfor å skrike og peke, og det har jeg sett resultater av. Ellers er det ikke noe å stresse med, har jeg funnet ut.

Skrevet

Tror ikke du skal bekymre deg. Vi har også en ikke sier så mange ord, men har alltid vært flink til å uttrykke seg uten ord. (peke, hente, vise, mime). I barnehagen sa de at vi ikke skulle bekymre oss. Det er språkforståelsen som er viktigst i denne alderen og den er det ikke noe problem med. Han viser tydelig at han forstår det som blir sagt.

Skrevet

Lillebroren min sa ikke ett ord før han var 2,5 år.

Ei jeg jobber med har en sønn, han var passert 2,5 og sa kun mamma, pappa og dadda. En gang var de på besøk hos noen, og de hadde en litt stor bil med tilhenger. Den bilinteresserte guttungen sier plutselig: "kan du rygge med den der?" til damen de var hos. Hehe, fra å kunne tre ord, sa han plutselig setninger... De kan ordene, de må bare komme seg over kneika.

Ikke bekymre deg du, en dag lurer han sikkert så mye på noe at han bare MÅ snakke om det :)

Skrevet

Så godt det var at noen hadde oppe dette temaet nå :-)

Har en gutt som nettopp har fylt 2 år, og han sier heller ikke så mange ordene. Omtrent de samme som HI har ramset opp.

Han forstår det meste jeg sier til han, og han gjør seg forstått med kroppspråk og lyder + enkle ord. Har akkurat begynt å sette sammen et par ord. Han er ellers veldig flink motorisk i forhold til andre 2 åringer vi kjenner.

Vet at de fleste barna på farssiden er veldig trege med språket.

Og de aller fleste barn begynner jo å snakke etterhvert. Men litt bekymret blir man jo, men det er vel en mors jobb :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...