Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det ikke anbefalt at man tar denne før barnet er 6 mnd?

Noen som har prøvd den eller lignende metoder på mindre barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff den metoden liker jeg ikke.

Tror de skal være over 6 mnd fordi babyer aldri skriker bare for å være vanskelig når de er 0-6 mnd. Det har de ikke begrep om.

På mindre barn ville jeg først og fremst innføre samme, trygge rituale hver eneste kveld i en lang periode. Bading, mating, kosing, synging og natti natt. Men man må jo være tålmodig. Når de er under 6 mnd kan man nesten ikke forvente at de skal sove fra 19-07.

Det står litt om alt dette i "spedbarnsboken". Jeg fikk den da vi lå på barsel.

Skrevet

Spedbarn (0 - 6 mndr) skal få kos så mye de vil, de blir foooort større!

Skrevet

Har ikke prøvd skrikemetoden, men kosemetoden. Den er tidkrevende, men det fungerer veldig bra her i gården. Har laget et fast kveldsrituale, med faste momenter. Har feks en spilledåse som jeg bare spiller under kveldsstellet. Legger gutten i senga, da begynner han å sutre eller hyle. Dytter inn smukken, staker ham på kinnet, synger voggesang og gjør stort sett alt for å roe ham i senga. Tar ham ALDRI opp av senga igjen, så sant han ikke blir sjuk eller har bæsja. Begynte med dette for 1 1/2 mnd siden. Skrek/sutret litt i senga i ca halvtime -time til å begynne med. Nå er vi nede i 5 minutter før han sovner og det er deilig. Startet med det da han var ca 3,5 mnd.

Hva som er farlig med skrikekuren før fyllte 6 mnd vet jeg ikke. Syns ikke noe om den iallefall jeg.

Skrevet

det er ikke kvelden som er problemet, det er dagtid. han nekter og sovne på dagen. han får masse kos hele tiden, men jeg kan bruke opptil en time med byssing, amming og vugging i vogna før han sovner. og det er meget energikrvende når han sover 3-4 ganger i løpet av en dag.

Om kvelden holder det med en sang.

Skrevet

kosemetoden er genial!!

Skrevet

har prøvd den metoden til du siste anonym. men han blir bare helt vill i senga. hyler og hyler og det nytter ikke å roe han i senga. han er 4 mnd og 1 uke.Han nekter også smukk.

Skrevet

Ja, det gjorde gutten her og til å begynne med. Han var lettere hysterisk de første gangene, dvs et par ukers tid. Men etter å ha konsekvent ikke tatt ham opp har han skjønt at natta er natta. (`anonym over deg`)

Skrevet

Tips til: Prøv å legg hånden oppå magen og delvis over ansiktet. Stryk fra pannen og lett over øynene. Det fungerte her. Tar han ikke sutt kan jo sutteklut prøves.

Skrevet

men da er han uansett for liten til å "utsettes" for skrikemetoden. han har ingen evne til å forstå det. det blir bare vondt for han.

Kan du prøve å legge han litt senere enn vanlig? Vente til du ser at han er ordentlig kveldstrøtt?

Min sønn legger seg fint. Men av og til må jeg gå litt med han inne på soverommet, synger og vugger han litt. Når jeg ser at øynene daler igjen legger jeg han i vugga. Av og til "knirker" han litt rett før han sovner.

Blir han overtrøtt, hyler han hysterisk. Da er det verre. Men han roer seg til slutt.

Skrevet

ja, han er nok for liten. Men den kosemetoden er nok noe i nærheten av hva jeg prøver nå om dagen. Han hyler og hyler, men hvis jeg fortsetter bare sitte ved siden av og synge og kose og ikke ta han opp så skal vi vel klare det vi og. takk for tipsene. Om det tar lang tid i en begrenset periode er det helt greit.

Ha en fortsatt fin dag.

Skrevet

Har beskrevet den kort over her.

Skrevet

Tror det er fordi barn under 6 mnd er for små til og presses inn i rutiner på denne måten og at de trenger og bør få mat om natten. Det er helt urealistisk å forvente at barn under 6 mnd (egentlig barn over 6 mnd også) skal sove hele natten. Noen få barn gjør det av seg selv, men de som ikke gjør det bør ikke presses til det. Ingen er født med døgrytme og evne til å sove hele natten gjennom. Dette må læres gradvis på riktig måte når barnet er modent nok!

Så små babyer har ikke nok utviklet hjerne til å forstå sammenhengene som en evt skrikekur krever, dvs de vil ikke lære noenting av den og den vil være hensiktsløs. De forstår ikke sammenhengen mellom at "jeg skriker" og "ingen tar meg opp" og "da må jeg sove". De har ikke utrustning nok til å roe seg selv ned slik at de kan falle i søvn, men trenger hjelp av en omsorgsperson til dette. Skrikene deres er deres sterkeste nødsignaler og de vil føle seg forlatt hvis ingen reagerer på dem. Det er bred enighet om at babyer som skriker alene uten å bli tatt opp kan få psykologiske skader .

Skrikekurer er såpass omstridte at jeg ville vente til jeg er helt sikker på at barnet er modent nok, robust nok og 100 % sikkert har god nok helse til å gjennomføre en slik kur

Skrevet

Fordi at et så lite barn ikke bør overlates til seg selv og sine udekkede behov. Skrikemetoden "fungerer" på kort sikt fordi barnet sovner utmattet og gir opp all håp om å få den trøsten det trenger. Å utsette bittesmå spedbarn for det, er ikke heldig for deres mentale helse, rett og slett! Det lærer barnet kun at det ikke nytter å prøve å kommunisere behovene sine, fordi omsorgspersonen ikke gir respons. Mange forskere har konkludert med at dette lærer barnet fra tidlig av, at det å knyte seg til andre, ikke belønner seg. Tenk på hvilke konsekvenser dette kan ha senere i livet.

Skrevet

Så det nå ja. :-)

Skal prøve dette, med start fra i dag!!

Ønsk meg lykke til :-)

Skrevet

har heller ikke sansen for skrikemetoden. Heier på kosing....og ikke minst sang. Jenta mi sovner alltid til en egenkomponert kosesang med hennes navn i, eller Nelly Furtado.....;)

Skrevet

syns du sal gjøre det du føler er rett, og det som passer for ungen din.

vil vbare først si det at om ungen din aldri har måtte ligge å grine litt før den blir 6mnd tror jeg ikke at du bør begynne med den da. om han er vandt til å bli plukket opp hver gang han gir anntydning til å skrike men så helt plutselig må han ligge i 5-10min alene å skrike! hvor redd trior du ikke at ungen blir, vet om en som gjorde det sånn helt plutselig etter han ble 6mnd og ungen ble livredd og hadde det ikke godt.!!

skrikemetoden som jeg tolker det på mindre babyer er jo bare det at de må liufgge å skrike i 5min alene så de ikke blir vant til å bli plukket opp med en gang de skriker. at de må vente litt. det er ikke snakk om å la de grine i timesvis fordi moren ønsker å slutte å mate en 3mnd baby på natt... sånn er dt jo ikke.

vil bare si det at jeg har prøvd kosemetoden først, men jeg har altid latt henne grine litt før jeg har tatt hun. men med hun funker det at hun griner litt så får hun litt kos og trøst, så går jeg fra hun ifgjen. og forsetter slik til hun sovner. men dette er da flere mnd siden, sånn er det ikke mer, men nå har hun sluttet med sutregriningen nbår jeg legger hun. kkurat som hun har skjønt at det er nyttesløst, og ligger heller å prater om hun ikke sovner med en gang...

se det ann på hva du føler er bra, om det går bra for deg å la barnet ditt griner synds jeg d kan gjøre det, bare å gå inn med gjevne mellomrom så hun vet at du er der, eller du kan sitte på en stol så hun ser deg eller du ser hun.

lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...