Gå til innhold

Nyfødt - hodepute eller ei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tittelen sa vel egentlig det meste...

Men jeg lurer også på om det finnes noen meninger om hva som er best, sprinkelseng eller bag den første tiden?

Uansett regner jeg vel med at dette vil bli besvart i form av desibelskalaen. :-)

Undrende snart-pappa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel samme om nyfødt ligger i bag eller sprinkelseng den første tiden vil jeg tro. Men nyfødte skal ikke ha hodepute. Ikke bra for nakken deres, og tror det kanskje kan være litt farlig og(?)

• 2 uker senere...
Skrevet

Din nyfødte baby skal ikke ha hodepute, men du skal sette en bok under hvert bein, framme ved hodet, så hode ligger høyere en beina:)

• 2 måneder senere...
Skrevet

Når jeg var på svangerskapskurs sa de der at det var litt forvirrende for her jeg er fra føder noen i Tønsberg andre i Skien.

Og - Skien sier ikke pute, tønsberg sier pute..... Og da er man like klok.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg bruker ikke hodepute til babyen men bretter en gulpeklut inni putetrekket, og bruker det. Ser litt penere ut da, men har vel kanskje ingen praktisk betydning.

• 1 måned senere...
Skrevet

Vi har brukt hodepute til våre - men de hodeputene man får kjøpt til spedbarn (ihvertfall den som vi har) er så tynne at de ikke er stort tykkere enn en gulpeklut likevel...

• 3 uker senere...
Skrevet

kanskje litt fuktig inne i sånn simobag ihvertfall, men softbag er vel o.k.

Har ellers alltid hørt at spedbarn ikke skal ha hodepute.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Ja til hodepute i 2007!

Jeg er og blandt dem som føder i Vestfold, hvor dem sier ja til hodepute. Jeg ble og forvirret først fordi jeg har lest overalt at det ikke skulle brukes pute. Men nysgjerrig som jeg er, fikk jeg forklaring av jordmor for hvorfor ja til hodepute. Svenskene er litt lengre fremme en nordmenn der. De har gjort forskning på dette i 4 år og funnet ut av hodepute for baby skal brukes pga "flatt" hode fare. Og sikker noe annet medisinsk.... Puten skal legges helt ned til "vingene" som jeg kaller det. Vi får jo engler vettu.. he he (Altså skulderbladene.) Og det finnes selvsagt egne puter for baby som skal brukes!!

Tror ikke det en så avgjørende faktisk, m jeg holder meg til ny forskning! Mulig de finner ut om 2 år at dette ikke var bra allikevel?!! Men satser på pute!!

"snart føde"

• 6 måneder senere...
Skrevet

Ikke bruk hodepute til spedbarn (flate puter beregnet på baby er greit, men ikke "vanelige puter")!

Babyer er "utformet" slik at når di ligger på bakken (i senga) blir ryggen og nakken "krummet". Dette gjør at barnet er sikkret å få fri luftveg. Om man bygger opp med pute, vil man legge ungen på en unaturlig måte, slik at det er lettere å få tette luftveger (om ungen er forkjølet, har tett nese, gulper o.l.).

Dem som har tatt førstehjelpskurs beregnet på spedbarn har nok lært at for å sikkre en baby frieluftveger så skal man legge den på låret/armen med hode bøyd bakover/nedover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...