Gå til innhold

bryllup før barn? eller barn før bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi er begge i 30 årene og ønsker barn. Men på en måte vil jeg gifte meg før vi får barn. Er ikke spesielt religiøs, men ønsker dette for barnet sin del. Sambo synes ikke dette er like viktig. Dessuten er det kanskje lettere å arrangere et bryllup uten et lite barn. Ønsker synspunkter på dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tre barn når jeg skal gifte meg og da er den lille 1 år og de andre 6 1/2 og 4 år og jeg ser ikke på det som noe ekstra arbeid, kanskje litt dyrere grunna klær ol men tror ikke det er så mye ekstra planlegging i den forstand, jeg veit ikke, men jeg ser ikke på det som noe ekstra arbeid, jeg bare koser meg jeg:-). Vi får barnevakt når den tid kommer, jeg ville bli ferdig med barna mine jeg før jeg skulle gifte meg så alle får vært med på bilde, grunnen er vel også fordi vi fikk barn "tidlig" og da bestemte vi at vi kunne bli ferdig før vi gifta oss.

Om det er no lettere med eller uten barn kan jeg ikke svare på. Men hvis dere ønsker og gifte dere før dere får barn så gjør dere det, det er mange som venter med og få barn til de er gifte :-)

Lykke til!

klem

Skrevet

Her i huset er det veldig viktig for mannen å være gift før vi får barn... Vi har derfor planlagt et enkelt bryllup ( er egentlig ikke så viktig for meg med bryllup i det hele tatt, men han ville gjerne ha foreldre ++ der, så...)

Skrevet

hei anonym som skal ha lite bryllup,

hvor mange gjester skal dere ha? og hvordan legger dere opp dagen?

Ønsker meg litt inspirasjon:-)

Hilsen hovedinnlegger

Skrevet

Mellom meg og forloveden min er det litt vinglete..han er bestemt på at han aller helst vil få baby først, så gifte seg. Eg er litt midt i mellom egentlig. Men eg har veldig lyst å sette en dato(Har noen i familien min som har vært forlova i over 10 år, uten å gjøre noe), men det er vanskelig når vi prøver å få baby...

Skrevet

For meg var det viktig å være gift før vi fikk barn, delvis fordi jeg ville at vi alle skal ha samme etternavn, og det med å være en familie. Men vi ville ha barn med en gang, så jenta mi ble født åtte måneder etterpå:) Hadde jeg giftet meg etter at jeg hadde fått barn, tror jeg jeg ville hatt et "enklere" bryllup..... Jeg synes det ville vært rart å ikke ha med jenta vår på bryllupsfesten, så da hadde vi sikkert gjort det mer barnevennlig....

Skrevet

Vi er i akkurat samme situasjon som dere. Begge har passert 30 og begge har lyst på barn. Sambo min synes heller ikke det er viktig å være gift først, men for meg er det det. Jeg har for det første barnetroen, selv om jeg ikke vil kalle meg religiøs heller, for det andre føler jeg at det gir en ekstra trygghet. Jeg vil vite at det skal være oss to sammen, uavhengig av om vi får barn eller ikke. Kanskje kan vi ikke få barn heller - hvem vet? Jeg vil ikke bli gift fordi vi har barn sammen og det da er er en naturlig konsekvens å gifte seg, men fordi han vil ha meg uavhengig av om vi får barn sammen eller ikke. Dessuten så er det en del økonomiske og juridiske ting som løser seg ved å gifte seg, og som jeg mener er til det beste for alle parter, også for eventuelle barn.

Skrevet

Eneste ulempen med å få barn før bryllup er å skaffe barnevakt til selve dagen fordi de fleste i kjenner kommer jo i bryllupet. Hos oss kom barn og bryllup når det passet best for oss. Barn først og bryllup etterpå ;-)

Skrevet

Tror man skal gjøre det som passer best for en selv. Vi brukte flere år på å bli gravide, og når vi endelig bestemte oss for bryllup så satt spira. Dermed ble det tilfeldigvis baby først, og bryllup etter hvert. Nå blir kanskje bryllupet litt tonet ned, fordi vi tenker å legge mer penger i en tur på familien, enn i en stor fest. Nå er jeg "bare" 27, men var jeg over 30 ville jeg nok i større grad valgt baby først, fordi jeg nettopp av dårlig erfaring hadde problemer med å bli gravid. Tror ikke et lite barn/baby legger merke til om foreldrene er gift eller ikke de første par-tre årene. Da blir det mest for ens egen del når man skal signere papirer o.l. i forbindelse med fødsel, adresse, dåp o.l. Jeg tar meg peronlig ikke nær av at barnet vårt og jeg foreløpig ikke har samme etternavn. Jeg ville ikke synes det var noe vanskelig å arrangere et bryllup med et lite barn, for det er bare snakk om prioriteringer.

Skrevet

For meg har det aldri vært aktuelt å vurdere barn en gang før jeg er gift. Er man ikke klar for å gifte seg er man ikke klar for barn heller mener nå jeg da - det er torss alt langt mer alvorlig å få barn enn å gifte seg, så da får ting bare ta den tiden det tar. Gifter oss neste år og kommer til å prøve å få barn da, kanskje tar det flere år før vi får barn, kanskje ikke - det må bare ta den tiden den det tar. Selv om man har passert 30 så er man ikke såååå gammel enda;-)

Skrevet

Dere bør alle være klar over at hver tredje kvinne fra 35 år og oppover må ha hjelp til å bli gravid, så hvis man er 30 og planlegger barn ville jeg fått ut fingern.

Skrevet

Min kommende mann og jeg er enige der; gift før barn. Både pga det praktiske, men også fordi jeg vil at bryllupet skal være det største som har hendt i våre liv - og får man barn først er det jo ingenting som kan overgå det - litt romantisk tenking der kanskje ;o)

Men når vi er gift (on 72 dager... hihi)- DA blir det prøving for harde livet!

Skrevet

Nå har jo vi en gutt fra før av, men vi har bestemt oss for å bli ferdig med babylagingen før vi gifter oss, så vi holder på å legge tilrette for å lage et barn til nå =) Hvis det klaffer nå om våren, passer det fint å ha bryllup om to år, da er minstemann litt over ett år og eldste 3.

Da har vi et par år på oss til å spare opp penger til bryllupet, samtidig som jeg kan nyte alkohol (ikke gravid, ikke midt i fullammingen) på vår egen fest. Barna blir selvsagt tatt var på fra rett før/etter middagen av en som skal passe, være seg en barnehagetante eller mammaen til en av mine venner, som kjenner barna men ikke er invitert.

Hvis dere starter med å prøve å bli gravide nå, og alt klaffer, så kan dere fra den dagen dere finner ut at du er gravid, begynne å planlegge bryllup (sette dato osv)

Som en nevnte over her så får dere med hele familien i bryllupsbildene og det synes jeg er kjempebra!

Skrevet

Ja det er faktisk viktig å vite!

Skrevet

Hei ananoym som fikk barn åtte måneder etterpå...

Hvordan var det å gå tidlig gravid i eget bryllup? hvordan var formen din?

Var det pes?

Jeg tenker litt på meg selv og veier for og imot her:)

Skrevet

Synes dette er en neste surrealistisk diskusjon jeg i 2007..... *smiler*

Seriøst... er det virkelig viktig om om man er gift før man får barn eller omvendt?

Skrevet

Ja, for noen er det viktig - så jeg synes ikke det er en surrealistisk diskusjon i det hele tatt!

Skrevet

Man kan ikke planlegge å få barn som man kan med bryllup. Hos oss kom baby først fordi det var viktigst for oss. Bryllup er bare bonus.

Skrevet

Hadde jeg vært 30 ville jeg prøvd å bli gravid først, kan hende det tar litt tid! =) Det å gifte seg kommer ihvertfall i andre rekke for oss..

Skrevet

Jeg tenkte mange ganger før vi bestemte oss for å få barn for at det ville være det beste å gifte seg først. Og av mange årsaker synes jeg det enda. Det er jo det som er tradisjonen tro, og bryllup er jo og tradisjon, så om en velger å gifte seg velger en jo og å følge tradisjonen;) Det kan ofte være stritt for et forhold å få barn, og gjerne tåler forholdet litt mer om en er gift, en har litt mer "lim". Og ikke minst det praktiske og romantiske med selve dagen, mhp barnevakt, amming, bryllupsreise o.l.

MEN når det er sagt, så ville jeg aldri gjort noe som helst annerledes enn slik vi har gjort det. Gutten vår er mye mer verdifull for oss en det noen bryllupsdag vil bli, men det er jo ikke svar på spørsmålet ditt (en vil jo elske barna sine like høyt om de kommer før eller etter giftemål:). Men det jeg prøver å si er at jeg fryktelig glad vi valgte å følge hjertet vårt og få barn når vi hadde en gyllen mulighet til det. Vi hadde det økonmiske og praktiske i orden, og jeg var fortsatt student, slik at jeg kan være hjemme med barnet så lenge jeg vil. Og av andre årsaker var det et supert tidspunkt (pga at jeg var student fikk pappaen ta ut 8 mnd permisjon mens jeg satt hjemme og skrev oppgave, genialt:). Så da grep vi muligheten. Selvsagt ville det vært mer økonomisk og vente til jeg var i jobb, selvsagt ville det vært fint å vente til vi var gift, selvsagt ville det vært fint å vente til vi hadde kjøpt stasjonsvogn, selvsagt ville det vært fint å vente til vi hadde flyttet tilbake til mitt hjemsted, selvsagt ville det vært fint å vente til vi hadde kjøpt hus. Osv.

Jeg blir personlig litt svimmel av folk i 30-40-årene som bærer seg fordi prøverør osv ikke er gratis i Norge, når de i samme setning innrømmer at de ville vente til "alt var på plass" (alla en eller annen artist som var intervjuet i VG helg for noen uker siden). Ja, barna er fremtiden osv, men en er ikke garantert å bli gravid selv om en er perfeksjonist!

Dvs, jeg synes folk i større grad burde få barn når det var en grei nok anledning til det, dersom det er superduperviktig for en å få barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...