ennaH Skrevet 19. mars 2007 #1 Skrevet 19. mars 2007 Jeg ser av innleggene i debatten om deling av utgifter at mange av innleggerne forteller hvordan mannen betaler huslånet, mens de betaler løpende utgifter til mat og klær. Vær oppmerksom på at så lenge du er samboer uten samboerkontrakt, kan en slik deling føre deg ut i et økonomisk uføre ved samlivsbrudd. Han kan nemlig dokumentere at han har betalt ned huslånet, og kan således hevde at hele verdien/verdistigningen på huset/leiligheten skal tilfalle han. Du har neppe tatt vare på kvitteringer for mat og barneklær i de årene dere har vært sammen, og risikerer å stå tomhendt igjen! Jenter, aksepter ALDRI at samboeren deres nedbetaler huslånet mens dere betaler løpende utgifter fra egen konto. Ikke uten en vanntett samboerkontrakt! Sørg eventuelt for en ordning der dere oppretter felles utgiftskonto der dere begge bidrar etter evne. Så lenge samtlige utgifter betales fra denne, står dere uendelig mye sterkere ved et samlivsbrudd.
Love my kidz Skrevet 20. mars 2007 #4 Skrevet 20. mars 2007 Ja dette er jeg egentlig litt obs på, men vi har ikke kommet til det skrittet å opprette felles regningskonto ennå da jeg må bytte bank først. Jeg lurer på om jeg står sterkere siden HAN trekkes av huslånet på tre tusen og JEG betaler husleia på fem tusen??? Er borettslag dette skjønner du. Strøm, tv, telefon osv er litt tilfeldig hvem som betaler. Vi kjøpte leiligheta rett før jul, så vi har ikke hatt så mange måneder med dette ennå.
Love my kidz Skrevet 20. mars 2007 #5 Skrevet 20. mars 2007 Åh, glemte å si at huslånet står registrert på oss begge to, 50/50 selv om det trekkes fra hans konto...
Akershus36 Skrevet 20. mars 2007 #6 Skrevet 20. mars 2007 Kvifor må du bytta bank først? Kan de ikkje berre oppretta ein ny konto i ein av dykk sitt navn (same kva bank), gje den andre full tilgang og so brukar de den til rekningar/huslån etc? Det er slik me har gjort det. Begge overfører kvar månad etter lønna kjem, og låna (og andre fellesrekningar) blir betalt derifrå. Eg er redd for at du ikkje står noko særleg sterkare, sidan husleige ikkje betalar særleg ned på gjeld, mest løpande utgifter (kanskje litt på felleslån i burettslaget?) Få opna konto no! Det er ofte gjort med ein telefon til banken.
Love my kidz Skrevet 20. mars 2007 #7 Skrevet 20. mars 2007 Okey, blir litt enklere hvis jeg slipper å bytte bank ja, trodde man måtte det jeg skjønner du. Kult, da skal jeg stikke innom dem en dag =) Skal spørre om billån også ;-)
Gjest Skrevet 20. mars 2007 #8 Skrevet 20. mars 2007 Ja dette var kjempefint du tok opp! Lønner seg å ha felles konto der begge betaler inn faste beløp(som ikke nødvendigvis trenger å være like selvsagt) som dekker diverse fellleslån OG ha en sikker samboerkontrakt. Det er lett å tenke at man skal være sammen resten av livet og derfor trenger man ikke forholde seg til det men tenk om... Også står man der tomhendt. Nå virket jeg fryktelig kynisk her men det er nok lurt å ta noen slike forhåndsregler.
LilleMy med nr3 Skrevet 20. mars 2007 #9 Skrevet 20. mars 2007 har dere kjøpt leiligheten sammen, og begge står som eiere, står dere likestilt. min forrige samboer og jeg hadde det slik, og da vi gikk fra hverandre, kjøpte jeg han ut med halvparten av resterende overskudd etter gjeld (dvs: markedspris-lån = overskudd /2) siden vi begge var eiere. lånet ble trekt av hans konto. det hjalp lite så lenge jeg også var eier ;-)
nurket4a Skrevet 21. mars 2007 #10 Skrevet 21. mars 2007 Flott sagt. Har erfaring fra dette. For noen år siden bodde jeg sammen med en kar, og han fant ut at han skulle kjøpe hus. Han ville ikke ha meg med på lån og som eier pga at jeg var student. Gikk da desentralisert og jobbet i tillegg. Min lønn gikk til regninger og mat. Etter noen år ble det slutt og jeg stod på bar bakke. Det var ikke vitsi for meg å prøve å få noe tilbake for han ville kunne dokumentere lånet på seg. Heldigvis hadde mine foreldre en leilighet som stod tom, så jeg fikk flytte til dem. Min mor hadde mast om dette lenge og fortalt meg hvordan det ble hvis det ble slutt mellom oss, men skulle selvfølgelig ikke høre på henne!!! Så supert at noen tar opp dette her inne. Ville bare dele min erfaring med dere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå