Gå til innhold

Noen som har vært i Panama her?!?!?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Jeg. Det er riktig nok noen år siden, før ungene ble født. Skal du dit?

Skrevet

Ja, tenkte det.

Har du noen erfaringer å dele?

Er det et forholdsvis trygt land å reise i?

Trenger man vaksinasjoner?

Har du noen anbefalinger?

Skrevet

Tja ... Jeg var i Panama i ni dager, som del av en reise på ett år gjennom Mellom- og Sør-Amerika. Jeg vet sannelig ikke om jeg skal anbefale det eller ei. Hvis du har noen du skal besøke der, blir det jo noe annet, men jeg ville heller valgt et annet land enn Panama hvis jeg først skulle tatt meg bryet med å reise så langt. Panama er kulturelt ikke særlig interessant. Du har ikke det store indianske innslaget du har i andre land i nærheten, f.eks. Guatemala eller kanskje Honduras. Eller Ecuador hvis du reiser litt lenger ned. Panama er relatvit avansert pga. det store amerikanske innslaget, men mindre enn f.eks. Costa Roca, som jo er en ganske etablert økoturismedestinasjon (for et ord!). Jeg hadde hele pakka med vaksiner uansett, så akkurat hva du trenger for Panama, er jeg ikke sikker på. Malaria er det garantert i enkelte områder, så det spørs hvor du skal. Jeg har vært ganske mye rundt omkring i verden, i nærmere 60 land, og sammen med Johannesburg tror jeg Panama by er den byen som har gitt meg dårligst vibber. Jeg hører ikke til det lettskremte slaget, men den byen virket ikke trygg.

På den annen side var dette på 90-tallet, spå ting kan jo ha endret seg.

Var i en veldig hyggelig by som het David, der var det bra ørretfiske. Panama er veldig grønt og vakkert (men det er det mange andre land som også er).

Pussig nok har det seg slik at min svoger (han er norsk) for tiden jobber for en tv-stasjon i Panama by. Jeg legger ved en lenke til bloggen hans, for han har skrevet en del fra Panama. Det er mulig å sende ham mail også, selv om jeg selvfølelig ikke kan garantere for at han gidder å svare.

http://web.mac.com/nennek/iWeb/Websted/Welcome.html

Vet ikke hvor nyttig dette var, jeg. Jeg ville heller dratt til Guatemala hvis det er Mellom-Amerika du har blinket deg ut.

Skrevet

Hmm...tusen takk for nyttige tips..

Revurderer det sterkt nå, ja...

Guatemala var et annet land vi hadde tenkt på, så kanskje det heller er tingen da... Jeg får lese litt mer om hele regionen tror jeg.

Hvilket land ville du anbefale da? Snakk om to ulike ferier her.

*Skal på en 2 ukers familieferie med 2 barn (minste er over 2 når vi reiser). Dette blir antagelig i juli.

*Skal på en 1 ukers "voksenferie", åpen for ALT, storby, bushferie, backpackertur, strandferie...ingen begrensninger i grunnen.. Dette blir antagelig i august eller september.

Overrask meg gjerne:-D Hørtes ut som du hadde mye å komme med.

Skrevet

Det er fryktelig vanskelig å anbefale ting til folk man ikke kjenner. Det spørs så mye på hvem dere er, hva dere liker, hvilke referanser dere har, hvor dere har vært før osv. osv. Jeg kan skrive meg god og varm om mange reisemål. Personlig favoritt er Namibia, men det blir jo et annet kontinent igjen. Forstår jeg deg rett, ber du om tips til to ulike ferier i den regionen? Det er langt å dra til Latin-Amerika for bare en uke, men ok.

Familieferie: Mexico. Ikke dra dit Star Tour drar. Ta en runde Mexico by-Oaxaca-Stillehavskysten-Mexico by. Greit på to uker. Leiebil eller offentlig transport (gode busser). Da får dere shopping, kultur og natur.

Baha California har landskap av en annen verden, men det ligger ikke på den ruta.

Guatemala: Vakrest i Mellom-Amerika. Se Tikal, Atitlan-sjøen og Antigua (mange turister der). En del litt skumle veier (skyldes terrenget) trekker litt ned, men mer fargerikt får du det knapt.

Familieferie: Honduras. Dropp hovedstaden. Fra Miami kan du fly til San Pedro Sula. Besøk ruinene i Copan. Dra til en av de såkalte Bay Islands, nemlig Roatan. De beste strendene jeg har sett bortsett fra Seychellene. Karibia på sitt beste. Ikke mange turister (i hvert fall ikke på 90-tallet). Avslappet og rett og slett litt kult. Kan også brukes som voksenferie.

Familieferie: Tobago. Ikke så mange turister, i hvert fall ikke i nord. Dra til Charlotteville, se papegøyene flakse over hodet på deg, bad i krystallklart vann mens fiskerne drar i land fangsten like bortenfor. Garantert ingen menyer på svensk. Kan brukes som voksenferie.

Voksenferie: Galapagos. Største jeg har opplevd bortsett fra å bli far.

Gå rundt blant sel, pinguiner, øgler med mer. Føl deg som en del av et skaperverk. Man kan bli religiøs av mindre. Ingen over, ingen ved siden. Forutsetter romslig lommebok. Mer har jeg ikke tid til nå. Mail meg ev. privat hvis du lurer på noe mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...