Gjest Skrevet 19. mars 2007 #1 Skrevet 19. mars 2007 Har fått kjøpt billig babysele til vogn (sånne som festes i bil, vet ikke helt hva de heter). Er det da nødvendig å kjøpe bilsete med en gang? Mulig å vente til barnet har blitt litt eldre, eller er det tryggere/sikrere med bilsete til baby?
Gjest Skrevet 19. mars 2007 #2 Skrevet 19. mars 2007 Forsto ikkje heilt korleis du har tenkt å bruke desse babyselane. Skal du ha bagen i bilen i staden for bilstol? Det er uansett anbefalt å bruke bilstol framfor bag med sånt nett over, heilt frå nyfødt.
Gjest Skrevet 19. mars 2007 #3 Skrevet 19. mars 2007 Hei. Jo tenkte det... Har hørt at det er vanlig, men vet lite om sånt.. Vil selvsagt ikke ta noen risk på dette. Men denne "selen" er ment for å feste bagen til vognen i bilen. Tenkte kanskje det ble tungt for babyen og sitte en stund av gangen når han er nyfødt. Virker likom som det er bedre å ligge så lenge som mulig.. Takk for svar:)
Gjest Skrevet 19. mars 2007 #4 Skrevet 19. mars 2007 Ja, nyfødte skal ikkje sitte lenge i gangen, men det er framleis å anbefale foran hardbag med sånt nett. NAF anbefalar i alle fall bilstol. Nyfødte skal helst ikkje sitje meir enn 20 min i bilstolen i gangen, så då får ein heller ta litt pauser undervegs i køyringa
Gjest Skrevet 19. mars 2007 #5 Skrevet 19. mars 2007 Ok, takk for svar. Har vel gjort et bom-kjøp da, men det gjør ingenting så lenge jeg sikrer babyen skikkelig. Får kjøpe meg en god stol for vi skal kjøre et godt stykke ganske tidlig...
tingeling81 Skrevet 19. mars 2007 #6 Skrevet 19. mars 2007 Vi brukte både nett og bilstol når eldstemann var liten. 60 mil køyring for å besøke besteforeldre, så då veksla vi på bilstol og bag med nett. Om vi hadde måtta stoppe kvart 20. minutt for at han skulle få strekke på ryggen, hadde vi jo aldri kommt fram...
@nemone Skrevet 19. mars 2007 #7 Skrevet 19. mars 2007 Heisann, da snuppa ble født for 1 år siden sa de på sykehuset at det ikke er noe problem å kjøre 1 1,5 time, så ta pause slik at baby får strekt på ryggen, og så kjøre igjen. Vi brukte bilstol og kjørte relativt langt helt fra starten av og det gikk helt fint. Anbefalingene har endret seg de siste åra, før var det fyfy å bruke stol mer enn 20 min av gangen. Men både jm og fysioterapeut på AHUS sa at det ikke var noe problem med halvannen time, og egen erfaring har også vist at det går veldig fint. For oss har bilstol fungert meget bra og jeg kommer til å bruke den denne gangen også.
doble Skrevet 20. mars 2007 #8 Skrevet 20. mars 2007 Tror nok bilstol er best ja. Men en annen løsning, som er litt sikrere enn bag er, boxette (hardbag med seler i) som festes i bilen. Da blir iallefall ikke barnet slengt inn i nettet ved kollisjon. Og det er greit hvis man skal på langtur og babyen sovner.. Er ikke så dyrt å leie på babyshop ol butikker.
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 20. mars 2007 #9 Skrevet 20. mars 2007 Naa er ikke jeg noen kiropraktor eller noen som har noe saerlig peiling paa ryggskader, o.l., men ville bare nevne at i andre land--f.eks her i USA, brukes disse bilstolene MASSE fra nyfoedt, og i allefall i mer enn 20 minutter. De brukes i bilen (og amerikanere kjoerer mye), i vogna (i stedet for hardbag), som huske (i stativ), til aa baere babyen i...og jeg mener ikke aa si at dette er bra...det er det nok ikke, men det virker jo ikke som om unger her borte har noe mere ryggskader enn de har i Norge, da. Her bruker jo "alle" bilstoler store deler av dagen, og det gjoer de i mange andre land ogsaa. Vi har kjoept hardbag til vogna vaar, men det er mange av vaare venner som har lurt paa hvorfor vi ikke bare har babyen i bilsetet. Tror ikke jeg hadde bekymret meg over 20 minutter...synes ogsaa 1 1/2 time en gang i blandt hoeres helt greit ut...de bruker det mye mer enn som saa her borte. (Men igjen, det betyr ikke at jeg sier meg enig i bruken.) Vi har kjoept en "snuzzler"--en slags stoette som man kan ha i bilstolen de foerste ukene, for aa gi litt mer stoette til rygg/hode, ol. Det bruker de mye her borte. Vet ikke om man faar kjoept det i Norge, men du kan jo se etter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå