Labbetøs Skrevet 19. mars 2007 #1 Skrevet 19. mars 2007 Jeg sliter litt med å få Rebekka til å ligge på magen. Hun bare ligger med ansiktet rett ned i teppet og skriker. Hun kaver og løfter hodet litt, men hun er veldig missfornøyd fra første sekund. Jeg prøver å legge henne litt på mage hver dag, og prøver å lirke hodet hennes til siden. Men ikke søren om hun vil. Dersom jeg legger henne på brystet mitt så kan hun ligge slik litt, men bare dersom jeg ligger med litt oppoverbakke. Ligger jeg helt flatt så vil hun ikke. Er det noen som har hatt det slik uten videre problemer, eller er dette noe jeg burde få undersøkt videre???
Pingo Skrevet 19. mars 2007 #2 Skrevet 19. mars 2007 Hei, hold ut :-) Jeg hadde akkurat det samme problemet med datter'n min. Hun HATET å ligge på magen, og det så ikke ut til å endre seg før i 3-4 mndrs alderen. Jeg lot henne rett og slett ligge mange, korte stunder på magen og tok henne opp når hun begynte å gråte. Litt etter litt orket hun lenger og lenger, og plutselig en dag ville hun heller ligge på magen enn på ryggen! Så ikke stress med det er mitt råd, prøv heller mange korte enn få lange stunder, og hun blir nok sterkere fortere enn du aner. Lykke til ;-)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 19. mars 2007 #3 Skrevet 19. mars 2007 hei. jeg hadde samme problemet. men jeg la han oppå magen min flere ganger om dagen og etter vært så forsvant krabberefleksen og da var det litt mer ok og ligge på magen så da begynte jeg og legge han på magen først vær gang han skulle stelles. det er nok veldig vanlig at babyer ikke liker seg på magen i starten. hun blir sterk nok til og like det etter vært vis du lar henne trene på deg
mai mammaen til to Skrevet 19. mars 2007 #4 Skrevet 19. mars 2007 datteren min ville heller ikke ligge på magen..jeg stresset ikke noe særlig med det... og når hun var litt over 2 mnd så "løsnet " det.. jeg la henne på magen på stellebordet..sånn at når hun løftet hodet så så hun rett på meg... osv... da var det kjekkere... har hørt om mange som legger dem opp på stue bordet f.eks..for da ser de rett på deg...
Blomman Skrevet 19. mars 2007 #5 Skrevet 19. mars 2007 eldstemann ville ikke ligge magen og løftet ikke hodet før godt over 6 mnd. Hvis du bære i sjal eller slynge er det ikke så viktig med at de ligger på magen - da får de gratis trening. Fjummsi er forøvrig ekspert på bæring (er bærehjelper og !) - ellers tettinntil.com et bra bærenettsted ;_)
Murmeline Skrevet 19. mars 2007 #6 Skrevet 19. mars 2007 Dra til fysioen på hs og få vurdert nakken. I samme slengen ber du om å få låne en skumgummi-kile til å ligge på, da ligger de litt skrått oppover. Det gjorde underverk her:) De ligger støtt på disse, og bittelitt oppover, da holder de litt lenger. Og på spisebordet, slik at dere ser hverandre rett inn i øynene.
Labbetøs Skrevet 19. mars 2007 Forfatter #7 Skrevet 19. mars 2007 Hun bæres en del i sele (du leste sikkert om det i matstyr-mailen Blomman) så hun er sterk og fin i nakke og rygg. Er treningen eneste grunn til at de bør ligge på magen? Isåfall har vi ikke et problem lenger. :-)
zitapus Skrevet 19. mars 2007 #8 Skrevet 19. mars 2007 Rull håndkle og legg under brystkassa, så hun ligger i oppoverbakke. Eller la henne ligge på magen på din brystkasse og du ligger i oppoverbakke. Gradevis mindre oppoverbakke. Og la henne se på noe spennende. Evt på magen på dine lår (hodet mot knærne) slik at hun kan se ut i rommet, da er det lett å bestemme hvor mye oppoverbakke. Litt av gangen flere ganger om dagen. Vil nok anbefale at hun ligger på magen selv om hun blir båret i sele. Både trening og tilvenning. Min gutt hadde en periode da han ikke tålte å ligge på magen, men nå elsker han det
Blomman Skrevet 19. mars 2007 #9 Skrevet 19. mars 2007 riktig - ja du har et problem mindre! Stemmer det har mailen din vet du - er bare ikke alltid jeg kobler alt på en gang hehe ;_)
novemberbaby nr 2 på vei :) Skrevet 19. mars 2007 #10 Skrevet 19. mars 2007 Slet også veldig med dette i begynnelsen, han bare gråt og ville ikke ligge på magen. Han kunne ligge litt oppå oss, men da i litt oppoverbakke, ikke helt flatt. Men plutselig, han var vel nærmere 3 mnd, så gikk det mye greiere, og nå (han er over 3.5 mnd) legger jeg han på magen hvis han er litt urolig, og han roer seg med en gang. Fint for å få ut luft osv også. Han kan ligge lenge også, titter seg rundt og gliser, overrasket over hvor sterk han faktisk er, utfra hvor lite han har ligget på magen fra før! Så jeg ville ikke stresset med det, evt kan du få sjekket nakken hennes. Min har en skjevhet i nakken (KISS), det kan sikkert ha noe med saken å gjøre.
Expat Skrevet 19. mars 2007 #11 Skrevet 19. mars 2007 Med det surret med ammeproblemene nå er det ikke dumt å få nakken sjekket! Men ellers går det også fint å ha barnet liggende oppå deg, ansikt til ansikt, eller oppå et kaffebord mens du er under, titter sammen over kanten! (Pass opp for slev )
snull Skrevet 19. mars 2007 #12 Skrevet 19. mars 2007 Hei Ellie... Skrev en laaaang mail til deg igår kveld...,men den syke datamaskinen min gikk i dvale, samboer startet den igjen i dag (da jeg sov) og la ned alle fanearkene - og dermed ble mailen borte :-( Det var mest trøsteord til deg, da du jo har prøvd ALT - du også. Kommer ikke på noe nye forslag til deg, bortsett fra at jeg vil råde deg til å ta jenta di til manuellterapeut som jobber med barn(veldig viktig). Nå har du ikke fortalt noe om hvordan jenta di har vært tidligere(før hun bel syk/puppenekten)...har hun "kavet" unnder ammingen, vært urolig/veldig rolig...tenker på KISS...det har nok vært årsaken til at snuppa her i huset har kavet/skreket fælt under ammingen. Trenger ikke være KISS, men jeg synes det er verdt å sjekke ihvertfall..., spesielt siden du nå forteller at hun ikke vil ligge på magen.. Hvis det er noe du lurer på i forbindelse med dette(eller noe annet ;-) ) må du bare sende meg mail ;-) Masse lykke til.. Klem fra
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2007 #13 Skrevet 19. mars 2007 Helt normalt at barnet misliker å ligge på magen til og begynne med. Men det er kjempeviktig at de får ligge slik, og etterhvert går det bedre og bedre. Start med 2-3 minutter i gangen, legg deg på magen sammen med barnet og oppmuntre det. Snuppa mi hatet dette hun også, tok en mnd og nå kan hun ligge en time å leike seg på magen og være storfornøyd. Å sitte i bæresele er ikke bra når de er¨så små, og styrker ikke musklene riktig. Det kan også være skadelig om de blir sittende for mye. Mageleie er viktig for den videre motoriske utviklinga til barnet ditt!!
Labbetøs Skrevet 19. mars 2007 Forfatter #14 Skrevet 19. mars 2007 Hmm. Husker ikke alle nick, og hvem som sa hva. Dermed blir det: Alle sammen (skal prøve å huske alle spm som kom): Takk for svar. Det var en del gode tips her ja. Spesielt det med å ligge på lårene og se ut i rommet, og det med å ligge på bordet. De skal testes i morgen når tulla er våken. :-) Nakken har vi fått sjekket. Dog hos lege, ikke manuellterapeut. Hun er i følge han helt fin, og jeg ser ingen grunn til at noe skal være videre galt med nakken. Fødselen var kjempegrei, så det er ingen spesielt stor risiko dær. Hun har ingen av symptomene på kiss, og beveger nakken helt fint begge veier når hun ligger på rygg. Det er bare på mage hun ikke vil ha hodet til siden. Han spenner seg som eg stålfjær og sier tydelig fra at hun HATER det. Hehe. Krøttønne den jentungen min. Hun kavet litt ved ammingen før sykdommen, men ikke slik som dette, og bare av og til. Før hun ble syk satt vi rolig og fint i godstolen vår med babyen på ammepute og alt var bare fryd og gammen. Expat og Blomman: Ting har bedret seg bittelitt iløpet av helga. Hun har godtatt å bare bli båret vanlig rolig i armene, men det å sitte ned er fremdeles utenkelig. Rådene deres fungerer, men fremdeles er ikke problemet løst. Fjumsi har funnet tak i en bærehjelper som også er ammehjelper som forhåpentligvis kommer å hjelper meg en av de nærmeste dagene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå