Gå til innhold

sove på natten?? HJELP

Anbefalte innlegg

Skrevet

lille gutten min sover egentlig fint på natten, så lenge han får ligge med puppen i munn eller får mat vær 2 time. men han har begynt og sprelle så fælt at jeg ikke orker og ha han i sengen min lenger.

men og stå opp og gi han mat vær 2 time er heller ingen god ide.

noen tips??

han er 4 måneder og får gørt før han legger seg, men det hjelper lite

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror du skal prøve å legge han i egen seng, likevel. Baby sover lett, og snuser puppen. Hvis den er ute av syne, ute av sinn.. Bra for deg og baby, med lengre soveøkter.

Skrevet

Hvor mye grøt får han? Snuppa mi på 5 mnd får grøt av 100-125 ml vann/melk og i tillegg 165-200 ml mme/morsmelk. Da blir hun skikkelig mett, og sovner av seg selv i sin egen seng. Legger seg kl 20 og våkner igjen altfra 0600 - 0730. Sånn har hun gjort fra hun var 2 1/2 mnd. Alle barn er jo forskjellige selvfølgelig.

Skrevet

han har akkurat begynt og få grøt så det er ikke så mye av gangen 10 te sjeer kansje?

men han får morsmelk da. det ødlegger jo en del.

jeg missunner deg. jeg har ikke sovet lengre en 3 timer i strekk de 4 siste månedene, så jeg begyner og bli litt desperat

Skrevet

Det kan jeg skjønne. Jeg hadde det sånn de første månedene også. Men når jeg skjønte at hun sov bare hun var mett nok,så var det redningen. Jeg begynte tidlig å gi henne mme på kvelden(morsmelk om jeg har pumpet det) siden jeg har så lite morsmelk på kvelden. På den måten hadde jeg kontroll på at hun fikk i seg nok melk. Hun fikk til hun spyttet ut smokken på flaska. Rapet godt, og la henne i senga.

Du kan jo evt prøve en kveld med å gi han flaske(om han tar det), enten med mme eller pumpet morsmelk.

Skrevet

ja, jeg har litt mme i frysern så jeg kan prøve i kveld. for jeg ga han erstatning en gang og da gråt han i 2 dager, så det trør jeg ikke prøve igjen. jeg skal prøve med en ekstra flaske. men om han vokner på natta, burde jeg ta han opp og gi han grøt på nytt da, eventuelt frutti??

tror dere han sover lengre en 2 timer da??

Skrevet

Om frøkna mi våkner om natta, så får hun pupp, men da sove hun jo gjerne ikke mer enn 3-4 timer da, for da er liksom den dype søvnen over. Det er normalt at barna kan ha bittelitt vondt i magen etter erstatning, noen blir også harde i magen. Jeg blander i maltekstrakt i melka, for det kan hjelpe iallefall. Samt rape godt, men det regner jeg med at du gjør. Kan tippe at han i allefall burde ligge på rundt 200 ml med melk når han er 4 mnd....kanskje mer.

Skrevet

ja, han er ganske feit :P så han trenger nok en del... litt fristet til og løpe på butikken og kjøpe erstatning.

Skrevet

Om du har morsmelk nok så er det like bra som tillegg....Vesla sover like godt på begge deler, det er bare mengden mat hun må ha. Jeg pumper og fryser ned, men nå er det mest for at jeg skal ha til grøten hennes fremover, for jeg har ikke så mye melk selv som jeg gjerne skulle ønske.

Skrevet

Hei!

Ikke lett å svare på slikt siden barna er så individuelle. Men dette er det som fungerte for meg.

1. lær barnet å sovne selv og sove uten pupp i munn. Det er ofte enklere å innarbeide nye vaner hvis omgivelsene er nye. Kanskje prøve egen seng til ungen eller hvis den har det allerede så sett senga på et annet sted i rommet eller på eget rom.

2. det er svært tvilsomt at barnet trenger mat hver 2 time. Hvis ungen er frisk og legger på seg som den skal så skal den kunne sove lenger ved 4 mnd alder (når ungen er 7-7,5 kg skal den kunne sove hele natta har jeg hørt, hvertfall bara amme en gang om natta). Sannsynligvis er dette vane hos ungen din. Ikke løp til med en gang han våkner, gi han hvertfall 5 min, ofte sovner de igjen.

3. dersom du bor sammen med barnefaren kan han prøve å ta seg av ungen om natta. F.eks. begynne med 1. amming, når ungen våkner gjør faren det han kan for å roe han ned. I vårt tilfelle tok faren ungen opp og bysset litt og la ned i senga igjen. Passet på at det var mørkt på rommet. Jeg var ute av syne for ungen. Bestem på forhånd hvor lenge dere skal prøve, f.eks. 1/2 time. Bestem også når du skal amme igjen, hos oss tok faren ungen ved midnatt, hvis ungen våkna etter kl 02 ammet jeg. Dere prøver å ta ut en amming først, så kan dere prøve å ta ut annen hver amming i løpet av natta, en av gangen. Det er ikke lett, men stort sett tar det kortere tid enn man tror. Gi det 1-2 uker. Fint å begynne i helgen når far ikke skal på jobb, evt. at han tar seg fri en uke for å jobbe med dette (hvis ungen er sta). Informer evt. naboer slik at du slipper å stresse med at de hører. Hvis far ikke er inne i bildet kan en annen som kjenner ungen gjøre det, bare det ikke er deg som det lukter melk av.

Min sønn drakk hver 3. time til han var 3 mnd. Da vi var på juleferie hos bestemor fant han selv ut at han bare trengte mat 1x om natta. Da vi kom hjem igjen ble det hver 3. time igjen. Da han var 5,5 mnd brukte vi måten som jeg har beskrevet her. På en uke var han nede i 1 amming per natt igjen. Vi skulle ha gjort det MYE før.

Lykke til

Skrevet

jeg er ikke sammen barne faren og har ingen som gidder og hjelpe. (ikke barnefaren heller)

men jeg prøvde og gjøre litt som du beskrev her i går natt. greide det til 4 i natt da havnett han oppi senga mi igen. men det var første natta i engen seng da. og 2 natta med grøt. så det tar kansje litt lengre tid. han sov 3 timer etter grøten også 2 timer vær gang etter det. han er 8,5 kg så han er en stor kar.

kansje jeg bare må være sterk og fortsette og putte han oppi senga si igjen, selv om jeg ikke får noe søvn på den måten. men så lenge det blir bedre etter vært så er det værd det for jeg får ikke noe bra søvn nå heller...

Skrevet

Jeg er også alene med vesla, så det kan være hardt innimellom. Men jeg tror nok at det er det beste om du lærer han til å sove i egen seng, ellers har du det gående til han er flere år. Venninnen min sliter med det, og hun er nå 2 år. Jeg skal innrømme at jeg heller ikke alltid har vært like flink til å legge henne tilbake i sengen etter hun har fått mat, men det er stort sett bare det siste måltidet før vi står opp. Dersom hun våkner på natten, så får hun mat, og tilbake i sengen. Virker som hun sovner igjen lettere på natta enn på morgenen.

Skrevet

ja det er jeg enig i, om morningen får man liksom lurt dem til og sove litt lenger om man har dem intil seg.

jeg skal være sterk i natt og fa han opp i sengen sin igjen. han var opprinlig flink til og sove. de første nettene sov han i 5 - 6 timer. så jeg har nok ødlagt litt for meg selv...

Skrevet

ikke lett når man er alene.

Det hjalp ikke så mye på min søvn de første nettene heller. Lå mye våken med melkespreng og ventet på at han skulle våkne. Men det var verdt det. Det er vanskeligst først, så blir det bedre. Flott at du holdt ut til kl 4, da prøver du å holde ut like lenge neste natt.

Glemte forresten å si at det også hjelper å få god rutine på dagsøvnen. Jeg ringte til søvnrådgiver pga min sønn og hun anbefalte at han skulle være våken 1,5-2 timer før første lur på dagen. Jeg gjorde det samtidig og jeg tror at det også hadde sitt å si.

Det er veldig fristende å ha dem oppi senga etter amming, men jeg må for min egen del putte han tilbake igjen, ellers sover jeg så dårlig. Jeg har senga hans like ved min så det er bare å reise seg opp og putte han i senga. Hvis jeg fristes til å ville ha han lenger i senga mi tenker jeg på hvor få sekunder jeg bruker på å putte han i egen seng og hvor mange minutter jeg ligger våken hvis jeg ikke gjør det. Det hjelper. Men nå er min gutt veldig grei til å sovne selv. Det er kanskje på mårrakvisten at han ikke sovner når han blir puttet i egen seng. Så hvis jeg ammer ved halv sju tiden så får han ligge i min seng til vi må opp ved halv åtte (må hvertfall våkne siden sambos vekkeklokke ringer da).

Skrevet

tusen takk for hjelpen. nå har jeg fått nytt mot til kvelden igjen.

dette skal jeg greie :-)

tror det blir bedre for oss begge om han venner seg til egen seng.

jeg skal prøve og holde han oppe litt på morningen også for han sovner nesten med en gang vi har stått opp og fått stelt oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...