2prinsesser># Skrevet 19. mars 2007 #1 Skrevet 19. mars 2007 Det sa jordmor på ordinær ultralyd at jeg hadde, men ikke noe mer om kontroller og ekstra ul, blødninger el keisersnitt. Og jeg som ønsker meg en normal fødsel denne gangen. Fikk litt hetta når jeg nå leste et annet innelgg her. Shit, shit, shit...bør jeg rigne jordmor igjen????? Hjeeeelp..
Bibi m/2 nå (",) Skrevet 19. mars 2007 #2 Skrevet 19. mars 2007 Fikk du ikke ny ultralyd time da ? Hmm.....rart....
2prinsesser># Skrevet 19. mars 2007 Forfatter #3 Skrevet 19. mars 2007 Siste beskjed var: "her ser alt fint ut". Blir litt stressa ja...
Bibi m/2 nå (",) Skrevet 19. mars 2007 #4 Skrevet 19. mars 2007 Bare ta en telefon til legen din i morra og hør om h*n mener du trenger ny ul time...trodde de fleste sa at alt ordner seg...men at man får en oppfølging for å være sikker.... Bare ring i morra du, og så ser du hva legen sier...Som de sier, bedre med en tlf for mye enn for lite =)
Jeenie Skrevet 19. mars 2007 #5 Skrevet 19. mars 2007 er du helt sikker på at det ikke var _forliggende_ morkake du har?? det er ikke noe problem i det hele tatt, er bare det at den ligger foran på magen og du ikke kan kjenne sparkene like mye som en som har den mot ryggen!
Gjest Skrevet 19. mars 2007 #6 Skrevet 19. mars 2007 Eg har foranliggande morkake, du får ikkje ny UL dersom den ikkje ligg foran livmormunnen. Ein kan jo ha morkaka på "framsida" av livmora utan at den ligg over livmorhalsen. Det er ikkje farlig i det heile tatt, og du kan føde vanlig. Dersom morkaka hadde vore foran livmormunnen ville du fått rutineoppfølging på UL og evt keisersnitt om den ikkje trakk oppover.
@nemone Skrevet 19. mars 2007 #7 Skrevet 19. mars 2007 Hei, jeg hadde det forrige gang, visste ikke at det var et problem en gang jeg... Nå måtte jeg ta KS, men det var pga leie til ungen, ikke pga morkaka. Hadde ikke tenkt noe på det jeg iallfall. Eneste jeg merket ift morkaka mi forrige gang var at jeg ikke merket spark så veldig mye pga at morkaka "lå i veien". Jeg trodde det var når morkaka ligger foran mormunnen og sperrer for utgangen at det var et problem jeg??
♥Love is in the aiR♥ Skrevet 19. mars 2007 #8 Skrevet 19. mars 2007 Er kanskje mitt innlegg du har lest? Da må jeg bare si sorry, om eg har stresset deg :s Men hvis det er det, så er min HELT foranliggende... (noe som tydeligvis er noe annet en "bare" forannliggende) Hehe, så hvis jm ikke sa noe, så kan du sikkert ta det med ro;)
frodig Skrevet 20. mars 2007 #9 Skrevet 20. mars 2007 Tror ikke det er farlig hvis den bare ligger foran. Min ligger langt nede og foranliggende, det betyr at den ernødt til å trekke seg opp i løpet av svangerskapet, ellers kan det bli litt skummelt. Jeg var litt plaget med noe blødninger i starten p.g.a dette, men er fin nå. Skal ha en ekstra u.l. Jordmor hadde garantert satt deg opp på en ekstra u.l. om du hadde hatt det samme problemet. Pust ut og slapp helt av.
Joolimooli Skrevet 20. mars 2007 #10 Skrevet 20. mars 2007 Foranliggende og forliggende er to forskjellige ting. ForANliggende er helt ufarlig. Det betyr bare at den ligger på den fremre veggen av livmora, altså mot magen. Det er helt greit, men ikke like vanlig som å ha den inn mot ryggen, derfor har de et ord for det. Forliggende er litt mer problematisk. Da ligger morkaka i bunnen av livmora og foran utgangen. Det er gangske vanlig i begynnelsen av svangerskapet, men det vanligste er at den flytter seg etterhvert. Forliggende morkake kan man ha helt eller delvis. Jeg har helt forliggende, og de tror ikke den kommer til å flytte seg. Har allerede nå (27 uker) fått beskjed om at det ser ut til at det blir keisersnitt på meg... Må også regne med å oppleve noen blødninger etter uke 30. Det var i allefall forklaringa fra jordmora mi.... Hvis jordmor sa forANliggende morkake er det ikke noe rart at du ikke fikk ny ul-time, for det har ingenting å si! Lykke til!
frodig Skrevet 20. mars 2007 #11 Skrevet 20. mars 2007 Hovedsaken er vel kanskje at morkaka ikke lå langt NEDE hos deg, tror det er der problemene starter. Om den hadde ligget langt nede (nesten ved eller over åpningen) da hadde nok jordmor sagt tydelig i fra, og satt deg opp på ny u.l. Poenget er ikke om det heter foran eller for. Jeg skal inn til ny u.l. p.g.a. at morkaka ligger foran og langt nede, det står på helsekortet mitt "foran" selv om det i følge joolimooli kanskje skulle ha stått for...
Arjan Skrevet 20. mars 2007 #12 Skrevet 20. mars 2007 Haddeforanliggende morkake i mitt 2 svangerskap jeg og da var jeg på flere ultralyder.. Fikk beskjed om at hvis den ikke "flyttet på seg" så måtte jeg ta keisersnitt.. Det gikk heldigvis bra og jeg fikk føde mitt barn. Jeg ville ha snakket med legen eller jordmoren min om dette, så du får en ekstra ul:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå