gravid og redd Skrevet 19. mars 2007 #1 Skrevet 19. mars 2007 Jobber på et grossistlager hvor vi viderefører frukt, grønnsaker, kjøtt, fisk, kylling og vin/øl. På arbeidsplassen min er det veldig mange forhold som ikke akkurat er lovlige. Eksempler: -Det er hull i veggen og mus/rotter på rommet hvor det oppbevares kylling, som gnager hull i plasten på kyllingen -Det er alltid kjøttdeig og kylling som er utgått på dato (ferskvare).Vi har funnet kylling totalmyglet og grønn... -Kyllingrommet skal vaskes en gang i uken, har ikke blitt vasket på 6 mnd. -Da frysen røk (stort fryserom) og alle varene tinte opp, fikk vi beskjed av daglig leder om å bare "slå på frysen igjen og late som ingenting" -Varer som er utgått på dato sendes ut til kunder, og sjefen sier til kundene at "utløpsdatoen var på ferskvare, det ble fryst ned før utløpsdato" selv om dette ikke stemmer. -Grønnsakslagre skal destilleres en gang i året, dette har ikke blitt gjort på 4 år (for dyrt sier sjefen) -det er sopp på vegger, golv og tak - også soppsykdommer jeg vet kan være helseskadelige -Alkoholen oppbevares ikke sikkert/korrekt -Vi får ikke lov å kaste utgåtte varr. Får beskjed om å gjerne utløpsdato-lappen. Dette er bare noen få eksempler... Det jeg lurer på: burde jeg ta kontakt med mattilsynet? Liker ikke å ødelegge for bedriften, men tenker også på kundene som kjøper dette! Hva vil skje med meg hvis bedriften stenges? Er gravid... Må jeg gå arbeidsløs da? Trenger litt råd nå, jenter... Velger å ha et anonymt nick pga arbeidsplassen min...
goldenticket *BLITT MAMMA* Skrevet 19. mars 2007 #2 Skrevet 19. mars 2007 Selvfølgelig må du melde dettetil mattilsynet!! Det er jo livsfarlig å spise kylling som er dårlig behandlet!!! Og hygienen er veeedlgi viktig!!!! Ikke bekymre deg for arbeidsplassen din, de for en smekk og må rette opp i rutinene sine! Det er jo ingen som VIL gå konk...(forhåpentligvis)! Sjefen din burde hatt sparken for lenge siden, makan til uansvarlighet...
gravid og redd Skrevet 19. mars 2007 Forfatter #3 Skrevet 19. mars 2007 han tenker bare på seg selv og penger, uansett hva vi ansatte sier... Jeg har utdannelse innen lagerføring og VET hvor farlig det kan være med dårlig behandlet mat... Men er også redd for min egen økonomiske situasjon siden jeg neppe får ny jobb når jeg snart er halvveis i graviditeten. uff, vanskelig sak dette...
#mamsen m/ 2 skjønne smurfer# Skrevet 19. mars 2007 #4 Skrevet 19. mars 2007 å mamma mia, det er det værste jeg har hørt på lenge!!! ikke nøl med å kontakte mattilsynet!!!!!! tenk på alle de menneskene du gjør en tjeneste ved å gjøre det!! folk kan jo bli alvorlig syke ved å spise maten derifra... hadde ikke taklet å jobbe under sånne omstendigheter!!! søk ny jobb så fort som mulig. det ordner seg helt sikkert for deg!!! det viktigeste er at du ikke blir jobbende der du er nå, OG at de får seg en uhyggelig overraskelse!!!!!!!!! du vil jo miste jobben hvis bedriften stenges, men tror du lett kan få en annen tilsvarende jobb hvis du forklarer hva som har skjedd!! Go for it!!!
jentegutt&gutt Skrevet 19. mars 2007 #5 Skrevet 19. mars 2007 You go girl!! Tenk om noen av oss gravide får i oss sånn "dritt-mat".. eller gamle og syke for den saks skyld. Hele 60-100 personer dør hvert år i Frankrike pga Toksmaspolose.... og det høres nesten ut som om sjefen din dyrker bakterien!! Du kan være anonym mot mattilsynet! Lykke til
pillis Skrevet 19. mars 2007 #6 Skrevet 19. mars 2007 Her er regelverket så klart at jeg hadde tipset mattilsynet. Det som er spørsmålet her er om du kan være anonym hvilket jeg absolut hadde valgt i ditt tilfelle. Jeg har hatt mattilsynet på besøk mange ganger når jeg drev restaurant og de stenger kun hvis det er veldig alvorlig. Bedriften får lov til å åpne igjen så fort man har rettet opp i forholdene. Man må då bevise at man har inført IK-mat osv. Det høres ut som om denne bedriften hadde blitt stengt umiddelbart, men alle har mulighet til å rette opp i de forholdene som er ulovlige og da får bedriften åpne igjen. For deg kan det tenkes 2 scenarioer: 1 Du blir permittert for en periode 2 Du blir arbeidsledig. Hva som er riktig for deg vet jeg ikke. Lykke til
gravid og redd Skrevet 19. mars 2007 Forfatter #7 Skrevet 19. mars 2007 Hehe ja tror han har en liten hobbyinteresse for bakterier, sopp og virus... hehe virker ihvertfall sånn.. når sjefen er bortreist prøver vi å gjøre de tingene vi ikke får lov til slik at det skal være litt bedre. Men han ble steik forbanna på meg da jeg kastet en haug med ÅL som var utgått på dato for ET ÅR siden. æsj. Hehe klarer ikke være der nå når jeg er gravid med min følsomme nese. hele huset lukter råttent. Heldigvis sjukemeldt
gravid og redd Skrevet 19. mars 2007 Forfatter #8 Skrevet 19. mars 2007 Ok... da ringer jeg mattilsynet i morgen...
jentegutt&gutt Skrevet 19. mars 2007 #10 Skrevet 19. mars 2007 Bra!! Du er jo uansett sykemeldt, så du vil jo ikke være der når de evt kommer. Bra du tar affære!
2prinsesser># Skrevet 19. mars 2007 #11 Skrevet 19. mars 2007 Shit igjen....hvilken dela v landet er dette? Event kjeder dere leverer til...bare sånn at jeg ikke risikerer å kjøpe noe fra sjefen din!!! Tøft gjort av deg å melde i morgen. DU kan også sjekke litt hvor godt "beskyttet" du event er ved en oppsigelse hos NAV....blir du arbeidsledig for å trøste deg med at sjefen ikke fortjener deg og du mest sannsynlig lett får en annen jobb. Hadde dere hatt verneombud hadde jo dette vært en sak for det også...HMS...ikke godt arb. miljø for dere heller...
minime<3 in belly Skrevet 19. mars 2007 #12 Skrevet 19. mars 2007 Hadde det vært min arbeidsplass så hadde jeg nok ringt mattilsynet, anonymt selvsagt.... Men fy faen det høres ut som en skikkelig ekkel plass å jobe på. Syns synd på dere som jobber der, også håper jeg at den butikken\lageret er langt unna meg slik at jeg ikke har spist noe som kommer derifra. Med tanke på permisjon og slik så tror jeg det ikke er noen fare. Om bedriften ikke har mulighet til å åpne igjen så får du jo arb. ledighetstrygd, og da opparbeider du deg også fødselspermisjon.
Entil? Skrevet 19. mars 2007 #13 Skrevet 19. mars 2007 oi...ring med engang...huff...håper ikke jeg og mine har spist noe fra lageret der...du kan jo ringe inn anonym kanskje da...så de på arbeidsplassen din ikke oppdager at det var du som tipsa de...lykke til;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå