Stollima Skrevet 19. mars 2007 #1 Skrevet 19. mars 2007 Greit å få og dele erfaringer med noen.......
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 19. mars 2007 #2 Skrevet 19. mars 2007 Jepp, men vesla er bare 5 uker så jeg har ikke et hav av erfaring enda. Det jeg har funnet ut er at det er vanskelig å finne info om det, enten gir folk mme på flaske eller så ammer de virker det som. Og det skjønner jeg jo :-)
Lucky_line Skrevet 19. mars 2007 #3 Skrevet 19. mars 2007 jepp har gjort det i noen anledninger der jeg har pumpet meg......så har sønnen fått det på flaske når mormor har vært barnevakt
Stollima Skrevet 19. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 19. mars 2007 Ja,det er faktiskt ganske lite informasjon om dette. Har også holdt på i 5 uker,men den lille er 7 uker. Syns selv at det går ganske greitt,prøver å pumpe til faste tider hver dag,det blir av og til noen slingrinnsmonn.Pumper no 4 ganger om dagen,det holder,har frosset ned en del som er greitt og ha i reserve. Det er jo fordeler og ulemper med det meste har jeg funnet ut.......
Gjest Skrevet 19. mars 2007 #5 Skrevet 19. mars 2007 Jeg fullpumpa meg fra kladden var ca 8-10 uker til han var 4 mnd:) Det gikk så fint atte, men må si det var et lite slit til tider også...hele tiden passe på tidene i forhold til pumping etc...kunne liksom ikke bare legge til kladden om puppen var sprengt! da var det bare pumpa som gjaldt!
Gjest Skrevet 19. mars 2007 #6 Skrevet 19. mars 2007 Lillegutt er 9 uker, fullammes. Men får flaske når jeg skal noe. Og har lagret en del i frysa. Ser ingen ulemper med at han får flaske innimellom, bare fordeler! =) Da er jeg litt friere! =)
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 19. mars 2007 #7 Skrevet 19. mars 2007 Jeg synes det er vanskelig når hun har økedøgn og det har hun mye av synes jeg. Må da gi henne mat oftere og prøve å få tid til å pumpe oftere, og det er ikke lett. I begynnelsen kokte jeg alt mellom hver pumping, men så kjøpte vi mikro og sterilisator så nå er alt mye bedre. Og jeg steriliserer pumpedelene bare 2 ganger i døgnet, pumper vel 7 ganger i døgnet tipper jeg. En ting jeg sliter med er hvordan ta med mm på flaske på tur. Skjønner ikke helt hvordam jeg skal oppbevare det uten oppvarmingsmulighet, har kjøpt en liten termobag fra Avent men den er ikke så god. Så alle tips taes imot ;-)
Stollima Skrevet 19. mars 2007 Forfatter #8 Skrevet 19. mars 2007 Har fått vite av jordmor at mm kan oppbevares i romtemp. i 8 timer,i kjøleskap 5 dager og i fryseren 6 mnd. Har kjøpt meg den el pumpen fra avent og der følger det med en snedig bag som jeg har kjøleputer i.Når jeg er på tur,så får han alltid av den nypumpa melken,det som blir til overs når vi har kommet hjem kastes. Jeg skyller alt under kokende vann hver gang etter bruk,og steriliserer dem ca annenhver,hver tredje dag,og det ser ut til å funke bra. Jeg har kuttet ut å pumpe meg om natten,for jeg fikk så innmari med melk,så nå pumper jeg morgen,middag,tidlig kveld og rett før jeg legger meg,men det er ikke alltid på timen nei,det kan ofte gå både to og tre timer etter skjema.Da har jeg nok melk natten igjennom. Så når han har desse øke dagene sine,så tar jeg bare ifra kjøleskapet. Den pumpen fra avent er veldig snedig å ha med seg på tur,den går også på batteri,så da kan jeg pumpe meg når det passer.
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 19. mars 2007 #9 Skrevet 19. mars 2007 Jeg har den samme pumpen, er veldig fornøyd med den så langt. Lurer på hvor lang tid det tar før den kneler da, det kan vel ikke være meningen at man skal bruke den så mye men enn så lenge går det. Men de kjøleputene og bagen, da oppbevares melken kald, ikke sant? Må du finne et sted du kan varme det opp da? Jeg tenker på om jeg er på tur i skogen eller noe...hittil har jeg også tatt med nypumpa melk og satsa på at den holder seg varm så lange at det ikke gjør noe. Jeg har jo den termobagen da, men den er som sagt ikke all verden. Nå har hun ikke blitt sulten under tur hittil, men det kommer nok. Jeg har med flaske hver gang uansett jeg, er så kjipt om hun blir sulten og alt jeg har er den puppen som hun uansett ikke vil ha :-/ Ellers gjør vi ting ganske likt tror jeg. Jeg har fått mindre melk de siste par dagene, så jeg pumper to ganger om natta også. Mannen min tar heldigvis og hjelper til med nattmating, ellers hadde det nok aldri gått.
seff Skrevet 19. mars 2007 #10 Skrevet 19. mars 2007 Har pumpet i litt over 3 mnd nå. Synes det har vært et stort slit til tider, men det ble litt bedre etter at jeg sluttet å pumpe på natten. Holder på å trappe ned nå, har nådd målet om å klare 3 mnd. Så er det forsiktig innføring av mme mens jeg trapper ned på pumpingen over 1 måneds tid. Har hatt mange omganger med dårlig samvittighet for at jeg slutter, men nå har jeg hatt så mye ammekrøll og pumpestyr at jeg sier meg fornøyd med "innsatsen". Jeg har kokt pumpen etter hver gang. Hvis det ikke har vært nødvendig (ser flere her som ikke gjør det), har jeg jo skaffet meg selv en del ekstrajobb gitt ;-) Har både elektisk dobbel og manuell avent, og har nesten bare brukt aventen. Synes den er hendig og kjapp. Har kjøpt en elektrisk flaskevarmer på Babyshop, som er veldig kjekk i bilen og for å holde melken varm (på natten om baby bestemmer seg for å sovne og ikke spise feks) et par tre timer. Har også en sånn thermosak der man knepper på en "dings", også blir den helt varm og man putter inn flasken (a la sånn nakkevarmer-dings). Også kjøpt på Babyshop. Kjekk feks på kjøpesenter og på skogstur uten tilgang på strøm. Tar litt tid før melken blir varm, men da kan man jo bare sette den i gang litt på forhånd, og så holder melken seg varm. Det burde vært mye mer info om pumping og mm på flaske! Har hatt brystbetennelse 3 ganger, ble bare sendt hjem fra sykehuset med en leid pumpe og beskjed om å "pumpe hver 3 time i en 10minutters tid". Tok 1 uke så hadde jeg den brystbetennelsen og var grisesyk (på julaften,,,).
seff Skrevet 19. mars 2007 #11 Skrevet 19. mars 2007 Jeg har fullpumpet i litt over 3 mnd nå. Holder på å trappe ned etter å ha nådd målet om 3 mnd (etter en del omganger med dårlig samvittighet mht å slutte). Så nå blir det gradvis nedtrapping over en måneds tid. Synes det har vært et stort slit. Har pumpet 6-7 ganger daglig. Har både elektrisk dobbeltpumpe og manuell Avent, bruker bare den manuelle omtrent. Synes den er hendig og kjapp :-) Har kokt pumpeutstyret mellom hver gang, ser nå at det er flere som ikke gjør det...Mulig jeg har påført meg selv en stor ekstrajobb der gitt ... :-/ Av utstyr jeg synes er kjekt, er en elektrisk varmer som jeg kjøpte på Babyshop. Kjekk i bilen, pluss for å holde melken varm noen timer (feks på natten, om baby plutselig sovner igjen og ikke vil spise allikevel ) . Også har jeg kjøpt en sånn thermo-sak (også Babyshop, ser de har den på Alexi.no) man "knepper" på så den blir varm. Putter flasken inni. Kjekk på steder uten tilgang på strøm (kjøpesenter, skogstur etc). Tar litt tid før melken blir varm, men da kan man jo bare kneppe litt før, også holder melken seg varm. Er enig i at det er alt for lite info ute om pumping og mm på flaske. Ble sendt hjem fra sykehuset med en leid pumpe og beskje dom å "pumpe hver 3 time en ti minutters tid". Jada...Etter en uke var brystbetennelse nr 1 av 3 et faktum. Var grisesjuk. Synes det kunne vært greit å fått litt mer opplæring på sykehuset.
ღprinsesse&prins&prinsesseღ Skrevet 20. mars 2007 #12 Skrevet 20. mars 2007 jeg er pumper på fulltid. gjorde det med første barnet i 10 mnd. nå med nr to har jeg pumpet i seks mnd. funker fint, og har planer å fortsette så lenge det er mulig. jeg må desverre gå nå, men jeg kan skrive litt om erfaringene mine litt seinere i dag hvis det er ønskelig:-)
Har byttet nick ! Skrevet 20. mars 2007 #13 Skrevet 20. mars 2007 Kan jeg spørre hvorfor man gir mm på flaske fast? Ble bare nysgjerrig! Må ikke svare!
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 20. mars 2007 #14 Skrevet 20. mars 2007 Gjerne det! :-) All info mottas med takk, jeg er helt grønn på dette og føler at jeg gjør ting veldig tungvindt. Du kan sikkert masse siden du holdt på med dette i 10 måneder.
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 20. mars 2007 #15 Skrevet 20. mars 2007 Veldig godt å høre andres erfaringer. Jeg har også kjøpt den varmegreia på alexi.no, men visste ikke helt hva jeg skulle tro når jeg fikk den. Har ikke prøvd den men nå skal jeg sannelig gjøre det! Hvor lang tid bruker den på å varme en flaske sånn ca? Tusen takk for god info :-)
Gjest Skrevet 20. mars 2007 #16 Skrevet 20. mars 2007 Jeg kan jo bare svare for min del da:) men her ville ikke kladden ha pupp...jeg hadde gleda meg stort til å amme...og ville at kladden skulle få i seg mm så derfor valgte jeg å fullpumpe meg:) myyyye mer tungvindt enn å slenge ut puppen:( men jeg var ikke så heldig å få til det!
Stollima Skrevet 20. mars 2007 Forfatter #17 Skrevet 20. mars 2007 Her var det kommt noen gode tips ja.....den varmeflasken skal jeg jammen prøve å få tak i,har brukt å ha med meg en mini termos og en kopp å varme melken i,men den flasken hørtes mye enklere ut,så dette må testes ut. Grunnen til at jeg full pumper,er fordi jeg har brystvorter som ikke egner seg til å suge på.På den første ungen så var det et j..... slit,brukte til slutt skjold,det gikk på et vis,men hun fikk ikke i seg mere enn knappt det hun sku ha.Og med nr 2 no,så vart det på samme måten,prøvde skjold på han også,men han slukte så mye luft,så etter 2 uker med ras-skriking,så bestemte vi oss for å gi mm på flaske,så no sover han på natten og er en god og fornøgd unge som har lagt på seg i snitt 240 gr i uka.Og det beste er at faren også kan ta del i matingen.
Stollima Skrevet 20. mars 2007 Forfatter #19 Skrevet 20. mars 2007 Ville bare legge til at med nr 1,så nektet hun plent å ta flaske,så derfor slet vi oss gjennom puppingen,for da hadde vi ikke andre unger å ta hensyn til,jeg gikk også ned 25 kg på 11 uker,så det var et blodslit,holdt på i litt over 1 år,og det er jeg stolt av idag. Har også tenkt å gi mm no iallefall 1 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå