septembergutt Skrevet 19. mars 2007 #1 Skrevet 19. mars 2007 Når knøttet nå er 6 mndr har det dukket opp noen spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe med: - Han får et par fulle måltider på dagtid og det er vel på tide å prøve nattavvenning, ammer fortsatt et par ganger om natta. Jeg ser for meg at dette kan by på utfordringer, men hvordan vet jeg om gråten hans betyr om han virkelig er sulten om natta.........eller om det bare er raseri over ikke å få den vante nattakosen? - Knøttet er en utrolig sta herremann også på dagtid og finner seg ikke i å være alene på krabbeteppet sitt........ ingen leker er morsomme, ikke babygymmen, liker heller ikke særlig å ligge der selv om vi er sammen med ham på gulvet. Nei - det er bæring eller å sitte i fanget som gjelder. Nå må det vel gå an å venne ham av med det, men hvordan? Han ligger sjelden og sutrer, det går utrolig raskt over til hylskriking.... - Dersom han ikke får mm til et eller flere av dagens måltid, må han da får mme istedet eller holder det med næringen han får i grøten/middagen? Han drikker vann men vil ikke ha mme, jeg har også for lite melk til å pumpe noe særlig.
Vildur Skrevet 19. mars 2007 #2 Skrevet 19. mars 2007 Jeg har også en gutt som er født i september og han høres veldig ut som din! Min er også utrolig sta og temperamentsfull, og har aldri likt å ligge alene og leke. Det er ikke snakk om sutring her i gården heller, han sier virkelig fra når han vil noe, og han har en høy stemme:-) Av den grunn er det ikke bare å la ham ligge og sutre, jeg må hele tiden bort til ham og underholde og bære. Har mange ganger tenkt at jeg kanskje skjemmer ham bort, men det er ikke aktuelt å la ham ligge og skrike heller. Ikke orker jeg å høre på det, dessuten tror jeg kanskje det vil virke mot sin hensikt. Trøsten er at det blir bedre og bedre, erfarer jeg, og så lenge lillegutt er blid og fornøyd har han det tydeligvis bra. Jeg tror vi bare må innfinne oss med at noen babyer er mer krevende enn andre (for å si det mildt!). Jeg trøster meg også med at min liker seg mye bedre på gulvet nå som han er så aktiv og vil åle og krabbe (klarer det ikke foreløpig), og han er også mye mer interessert i lekene sine enn for bare noen uker siden. Det er ikke så mange minuttene av gangen før jeg må intervenere, men lekeintervallene blir stadig lenger. Noen tips som fungerer for oss: - La ham ligge på gulvet og følge med når du lager mat, gjør husarbeid på kjøkkenet, prat med ham mens du holder på. Min elsker på være med på dette. - Flytt ham litt rundt til forskjellige "stasjoner" i huset. Jeg varierer mellom lekematta, vogge med uro, vippestol, lammeskinn på kjøkkengulvet, stellebordet. - Prat litt med ham når han ligger på gulvet. Kanskje blir han oppmuntret til å fortsette leken litt lenger. Vi får trøste oss med at såkalte "high need babies" ofte er intelligente og sosiale små mennesker som krever sin rett og derfor kommer seg fram her i verden når de blir større:-) Men slitsomt er det! Når det gjelder nattavvenning; har du forsøkt å la ham sove på eget rom? Det hjalp veldig for oss. Vi er nå nede i 1 nattamming mot 3-4 da han sov på vårt rom. Lykke til!
Morida70 Skrevet 19. mars 2007 #3 Skrevet 19. mars 2007 Hei Jenta mi er født 3. september, og spiser nå 2 grøtmåltider om dagen + masse mm. Nå har jeg begynnt å vekke henne før jeg legger meg for å få ammet henne. På den måte har jeg forskøvet 0100 måltidet til 0-05 tiden. Dette har jeg nå avvent henne med (det tok 2 netter med litt sutring i 15 min). Nå spiser hun en gang rundt 0630, og sover videre til 0730. Verdt et forsøk, for det er lettere å venne av med et måltid enn to.
septembergutt Skrevet 20. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 20. mars 2007 Prøver igjen i dag også. Har et spørsmål til også.......... har dere klart å venne småttisene til å sovne på dagen uten å bli vugget, trillet - og isåfall hvordan?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå