Gå til innhold

sykemelding til jobb eller NAV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykemeldt (vært det i 4 uker, blir nok nye 2 uker i dag) og sjefen min sier at han skal betale de første 2 ukene (som han har gjort), men at etter det må jeg gå gjennom NAV, dvs sende mine erklæringer dit og la de ordne med pengene. Jeg har aldri vært sykemeldt fra jobb før, men syns dette høres veldig rart ut. Noen som vet reglene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært sykemeldt i 2 mnd, har hatt 3 sykemeldinger etter hverandre. De har jeg bare levert hos arbeidsgiveren min (sjefen), å så har hun ordnet resten. Tror det er slik at arbeidsgiveren din skal fortsatt betale deg lønn, å så får de tilnbakebetalt fra NAV. Er ikke helt sikker.

Men tror du finner reglene på www.nav.no

du skal i allefall ikke ha noe kontakt med nav, det har aldri jeg hatt ihvertfall. Alt har gått igjennom arbeidsgiveren (sjefen).

Skrevet

Dette kommer helt an på hvilken ordning arbeidsgiver har. Hvis du får beskjed om personlig å levere den grønne slippen på sykemeldningen din til NAV, så må du gjøre det. Men de fleste bedrifter ordner dette for deg. Men det høres ikke ut som de kommer til å gjøre det i ditt tilfelle. Da må du selv ta ansvar for å få levert den grønne slippen til NAV:) Den gule slippen må arbeidsgiver ha. Den rosa delen beholder du selv:)

Jeg er i samme situasjon som deg hvor jeg selv må levere de nødvendige papirene til NAV. Jeg trodde i utgangspunktet at de skulle leveres til jobben, men der tok jeg grundig feil. Fikk meg en kraftig smell da utbetalingen skulle skje i januar. For det kom nemlig ingen penger inn på konto. Hun på jobben som har med sykemeldinger å gjøre, hadde latt papirene mine ligge der å støve ned i 2 måneder uten å gi meg beskjed om at jeg måtte ordne det selv. Kjempeservice!!! Huff... Men jeg tok med meg alle papirene til NAV og forklarte situasjonen, og de ordnet opp alt på svært kort tid:)

DETTE ER VIKTIG:

Du må høre med arbeidsgiver om han/hun har sendt inn inntekts- og skatteopplysninger om deg til NAV. Dette MÅ gjøres før du kan få penger fra NAV.

Lykke til:)

Skrevet

Det er litt forskjellig fra arbeidsted til arbeidsted hvordan de gjør det. Jeg var på NAV i dag for å få hjelp til utfylling av papirer og da fikk jeg beskjed om at hvis jeg ble sykemeldt måtte jeg melde i fra om dette til de slik at jeg fikk svangerskapspenger...

Så arbeidsgiver dekker de første 14 dagene også etter det dekker NAV det, men ut fra det du skriver så høres det ikke ut som din arbeidsgiver er interissert i å betale ut til deg, så da må du fikse det gjennom NAV. SLik at de betaler ut mnd lønn i stede for arbeidsgiver.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...