Gå til innhold

Varighet på resepter + bruk av hydrokortison når gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvor lenge en resept på hydrokortison preparat varer?

Har fått skikkelig med rødhet/ prikker rundt nese og munn. Ser skikkelig stygt ut. Er det andre som er plaget med hudforandringer under graviditet. Noen gode råd??

Er det noen som har brukt hydrokortison mens de har vært gravid. Det står ikke noe om at det ikke kan brukes.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det kan brukes når du er gravid kan du spørre de på apoteket om. De pleier å ha god kunnskap om slikt.

Hvite resepter pleier å ha en fast mengde som du kan ta ut, mens blå resepter er holdbar i ett år.

Skrevet

har selv atopisk eksem og er gravid, fikk beskjed av legen om aa ikke! bruke kortisonsalver naar jeg er gravid. Ellers er eksemet blitt bedre naar naar jeg er gravid har bare litt paa halsen og der smoerer jeg godt med fuktighetskrem og a-derma fra apoteket, den er kjempe god!

Ville ringt legen og spurt ang hydrokortison.

:)

Skrevet

Jeg har endel atopisk eksem som har blitt enda værre i svangerskapet, og jeg har faktisk ikke tenkt på at det kan være farlig.... oj.... men jeg er også veldig flink til å bruke fuktighetskremer morra og kveld og det reduserer behovet for resept belagte kremer. A-derma er en kjempe fin serie som jeg har god erfaring med, fåes på apoteket.

Skrevet

Har sett at den a-derma kremen er anbefalt av flere. Fåes den på alle apotek? eller helsekost?

Skrevet

på apoteket.hjelper meg og min atopiske hud masse:)

koster 200 for en stor tube,er vært alle pengene.

Skrevet

Jeg er også plaget med det samme.. Hadde det under puberteten og det kom tilbake nå.. Brukte hydrokortison da, og huden ble litt ødelagt(rosa og konstant tørr). gikk derfor til legen nå, og han mente jeg hadde sopp/Seborre...

Fikk resept på fungoral, det fungerer kjempebra, smører morgen og kveld. Tok 1-2 uker før jeg så noen forandring, men nå er det helt klart på returen! :D Og bra er det, såg jo ut som det kviseutbruddet:(

Skrevet

Fikk streng beskjed om å IKKE bruke den!

Skrevet

I mitt forrige svangerskap var jeg veldig plaget med utslett og eksem, så plaget at jeg ble henvist til hudavdelingen på ullevål. Der fikk jeg resept på kortisonkrem i gruppe tre (de sterkeste kortisonkremene), og legen forsikret meg om at det var greit å bruke denne selv om jeg var gravid. Jeg torde ikke å gjøre dette, siden den er en av de sterkeste kortisonpreparatene (jeg er ekstremt forsiktig av meg når jeg er gravid). Men jeg brukte hydrokortison, som du får kjøpt på apoteket uten resept, gjennom hele svangerskapet for å stagge eksemet. Legen min sa at det er helt uproblematisk og på apoteket sa de også at det er helt greit, så jeg ville ikke vært redd for å bruke hydrokortison. Hydrokokortison er et veldig mildt kortisonpreparat som også brukes på små barn. Felleskatalogen (www.felleskatalogen.no) sier ingenting om at det ikke kan brukes av gravide og pakningsvedlegget sier også at det er greit for gravide å bruke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...