Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Tre og et halvtåringen min har begynt å stamme veldig. Jeg vet at det i overgangsfaser kan være vanlig å stamme litt, men det har vart en stund og det er skikelig mye.

Er det noen som vet når stamming starter (for de som vokser opp med stamming som problem)- var det der bestandig eller kommer det av noe spesielt. jeg bekymrer meg for om hun har begynt å stammesom et symptom på noe annet, at hun stresser eller ikke har det bra i barnehagen e.l.

Vi har to små og alle snakker i munnet på hverandre og er ikke så flinke til å lære barna at de må vente på tur/ ikke avbryte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei

har akkurat det samme problemet med min gutt på snart tre. Jeg tror nok at det er fordi det kommer så mange ord på en gang i denne fasen at det rett og slett stokker seg litt. Det var en god forklaring på nettet om ulikheten mellom stotring og stamming.. men er du bekymret kan du si fra til barnehagen som igjen vil vurdere det. Viktig at de får hjelp tidlig hvis det er snakk om stamming, ikke stotring.

For de fleste barn begynner stamming i førskolen, for andre helt opp til puberteten. Flest gutter stammer.

Et tips vi fikk var å prate langsomt til barnet, og la barnet snakke uforstyrret. Noe jeg vet er vanskelig. Vi har også en gutt på 4 og de prater i munnen på hverandre. Kanskje det er derfor barnet ditt stammer litt, fordi de må "konkurrere" om å få sagt ting.. noe som er helt vanlig.

Ta det opp med barnehagen du hvis bekymret. Det gjorde vi.

lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...