Gå til innhold

To ting jeg lurer på...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må faddere være døpt selv?

Vi vil ha fetteren til sambo, men han er ikke døpt, og borgerlig konfirmert...

Den andre tingen er at jeg vil veldig gjerne ha onkelen min på 37 som en "xtra-fadder"

Han har downs syndrom, men er verdens hærligste....

Og det ville betydd såååå mye for ham...

Hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fadderene skal helst være døpt, men hvis de er kristne og ikke forkaster barnedåp kan de likevell godkjennes som fadder.

En fadders oppgave er jo å sørge for at barnet for en kristen oppdragelse så å velge noen som ikke tror på gud er jo da litt merklig...

Skrevet

må være både døpt og medlem i den norske kirke har jeg hørt...

Skrevet

hmm. d veit eg faktisk ikke, alle fadderene på til mi tøtta e døpt.

Men eg trur ikkje at dem må være d...

Og trur ikkje at d skal være noe problem at du velger en fadder med down syndrom, d hadde i såfall hvert veldi rart!

Mennesker me down syndrom forstår seg på ting på en heilt unik å spesiell måte.

Dessuten så lære jo barnet ditt da at d finnes forskjellige mennesker, og at alle er like mye verdt bare på forskjellige måter:)

Skrevet

Man trenger ikke å være døpt. Jeg er ikke døpt og er borgelig konfirmert, og jeg ble godkjent som fadder. Er fadder for sønnen til venninna mi.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Er selv fadder, og er ikke medlem av statskirka eller noe annet kristent, så det skulle gå!

Skrevet

Hvis man følger regelverket, skal en fadder være medlem av Den norske kirke, evt. et annet kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåpen.

Hvor strengt dette praktiseres, vil nok imidlertid variere ganske mye.

Er selv prest, og har aldri nektet noen å være fadder. Velger å ha tillitt til de vurderingene som foreldrene gjør. Det viktigste er jo at det er mennesker som kan bety noe positivt for barnet, ikke minst bidra med gode kristne verdier som omsorg og kærlighet!

En fadder med Downs syndrom er jo bare fint. Fint for han å få det ærefulle oppdraget, og sikkert en fin omsorgsperson for barnet. Sett fra kirkens synspunkt, synes jeg en fadder med downs syndrom signaliserer noe flott om menneskeverd og likeverd som kirken både bør og skal stå for.

Lykke til!

• 3 uker senere...
Skrevet

står at di må være medlem av statskirka da..

Skrevet

Jeg er heller ikke døpt og er konfirmert borgelig. Fadder for to nydelige tuller. Så det går fint.

Tror at det ville bety kjempe mye for onkelen og barnet deres, ser ikke noe problem idet. Bare som en bonus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...