Mulatica Skrevet 18. mars 2007 #1 Skrevet 18. mars 2007 Jeg så en annen tråd på et annet forum her inne på DIB, og som traff meg. Det handlet om hvorvidt man får gaver fra nær familie. Snuppa er nå 2 år, og hun har ikke fått en eneste gave fra svigerfamilien. Jeg må bare poengtere at hun absolutt ikke mangler noe, og at det ikke er gaven i seg selv som er det viktige. Jeg bare tenker at når hun blir større kommer hun sikkert til å spørre om hvorfor hun ikke får noen gaver fra mannens foreldre når hun får mange fra mine. De kommer fra og bor på den Dominikanske republikk. Hva skal man si da? Grunnen er jo først og fremst at de ikke har så mye penger. Jeg har ikke lyst til å fokusere på det overfor Snuppa, fordi de er så flotte og har så mange andre gode egenskaper som er mye viktigere. Jeg vil heller at hun tenker på at hun har det gøy og fint når hun er sammen med dem enn at de ikke har penger til å kjøpe gave til henne. Bare noen tanker jeg gjorde meg nå, etter å ha sett den andre diskusjonen, og siden Snuppa akkurat har hatt bursdag. Noen med litt større barn med erfaring på området? Eller noen som har gjort seg de samme tankene som meg?
ChaChi Skrevet 18. mars 2007 #2 Skrevet 18. mars 2007 jeg har ikke møtt den problematikken enda, siden tulla er så lita og skjønner lite av sånt.. men tror jeg kommer til og si at det er fordi de bor så langt unna og det er vanskelig og sende noe heeeelt fra afrika i posten (svigers bor i nigeria) eller noe sånt om hun spør.. Det at det er langt er en forklaring barn lett kan forstå, og tror nok hun kommer til og slå seg til ro med det også.. hun kommer jo uansett til og få nok gaver fra familie og venner i norge regner jeg med:)
Mulatica Skrevet 18. mars 2007 Forfatter #3 Skrevet 18. mars 2007 Avstand er en grei forklaring, men vi sender pakker innimellom med bilder og sjokolade og sånt til dem. Og hvorfor skal det da ikke gå an å sende andre veien? Dessuten har foreldrene mine hatt med seg gaver også, når de har vært her på besøk osv. Så på et eller annet tidspunkt tenker jeg at disse spørsmålene MÅ komme. (Jada, jeg vet jeg bekymrer meg på forhånd...)
meg og jentene Skrevet 19. mars 2007 #4 Skrevet 19. mars 2007 Hva med å forklare at de ikke er så opptatt av gaver til jul og bursdager som vi er i Norge? At de er mer opptatt av andre og viktigere ting. Nå kjenner jeg ikke kulturen på DomRep, men det er jo sånn i mange andre land at de ikke får så mye gaver som ved norske bursdager uansett. Så dette, kombinert med avstand, tror jeg jenta di vil synes er en grei forklaring. Eller?
Ompalompa Skrevet 19. mars 2007 #5 Skrevet 19. mars 2007 Hei, Mulatica! Vi er jo litt i samme situasjon som dere, med svigers i Ecuador. De sender heller ikke gaver til bursdagen. Men jeg tror ikke dette vil være så vanskelig i fremtiden. På bursdagen blir det likevel mange gaver, jeg håper og tror at hun ikke blir et barn som teller gaver og sammenlikner verdi på hva hun fikk av hvem. Og når vi besøker familien til mannen min, får hun gavene da i stedet. Kanskje ikke så dyre ting, men gitt "con cariño". Det blir forhåpentligvis flere turer på dere til DR, hvis Snuppa spør, kan du kanskje si at hun heller kan få noe, når dere besøker farmor?
*gurimallaika* Skrevet 19. mars 2007 #6 Skrevet 19. mars 2007 Jeg har aldri tenkt på det i det hele tatt. Men når du sier det så syns jeg det er greit egentlig.. For hvis de skulle sende til Tobias så måtte vi ha sendt til 11 andre barn. Tobias sine fettere og kusiner. Jeg syns heller det er tragiskt at Tobias per dags dato ikke har fått noen 2 årsgave i fra bestefaren sin (min pappa). Han fylte 2 år 12.september i fjor. Jeg måtte avlyse festen pga sykdom, og derfor har han ikke gitt noen gave. Han har hatt mange muligheter i ettertid til å gi han det, så han kan ikke påstå at han ikke har sett gutten i tiden etterpå. )o=
Mamma`n til turbo Skrevet 19. mars 2007 #7 Skrevet 19. mars 2007 Dominikanerer er jo, etter min erfaring, opptatt av å gi gaver til barna til bursdager og jul. I deres tilfellet så tror jeg at det handler mer om at de bor der nede, og at de derfor kanskje ikke føler at det er naturlig å sende gaver. D mener at vi nordemenn er mer opptatt av å gi gaver uavhengig av situasjoner enn de er, og på mange måter har han vel litt rett. Han synes det er like latterlig når jeg år etter år kjøper julegaver til familie og slekt som jeg sannsynligvis ikke har sett det siste året, men for oss igjen har det vel noe med tradisjoner og familiekultur at man kjøper gave som en slags annerkjennelse selv om man aldri ser hverandre. Jeg synes gavestyret her i Norge har tatt litt av og håper heller ikke at hun blir ett barn som sitter å teller antall gaver. Generelt sett så synes jeg de virker veldig lite opptatt av gaver og det reflekteres nok i at de ikke sender gaver til henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå