Gå til innhold

TAPAS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom med deres beste tapas-oppskrifter her!

Jeg elsker tapas, og vil ha noen gode oppskrifter fra dere!

Vet dere forresten hvor jeg kan få tak i Taleggio-ost?

Klems

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TAPASMENY

- chili marinerte scampi

- rosmarinbakt sjøkreps

- Peppercoctail (reker og ananas)

- Crostadas med ost

- Bruskhetta

- Albondigas (spanske kjøttboller)

- Tomat og ingefær Dampet Blåskjell

- Marinerte asparges bønner

- Patatas bravas (ovnsbakte poteter)

- Stekte kylling klubber

- Alioli og brød (Vi rekker nok ikke å bake)

- Salat med dijonne senneps vinagrette

 chili marinerte scampi

Scampi renses for skal og tarm, en blanding av knust hvitløk, knust chili og olje vendes rundt scampiene, la stå i alléfall en time, stek på høy temperatur i stekepanne, smak til med salt og pepper, og eventuelt ny hakkede urter.

 rosmarinbakt sjøkreps

Sjøkrepsen, deles i to, leg krepsen på fjølen, slik den går i vannet med utstrakt hale, ta en skarp/spiss kniv, å stikk den rett ned, med bladet vendt bakover krepsens rygg, legg så kniven fort ned over ryggen, til krepsen slik at den deler seg i to. Kutt så over resten av hodet.

Fjern, mage og tarm, legg på steke brett, ta så og knus rosmarin i en morter, sammen med olje, pensl/hell over krepsen, bakes i ovn i a 4- 7 min (avhengig av størrelse og ovn). Stø over nykvernet pepper og salt. Server

 Peppercoctail (reker og ananas)

Dette er en morsom og utrolig enkel variant av ”reke cocktail”. Her kan man bruke ferske, frosne, eller lake reker, det beste er selvfølgelig ferske, nyskrelte reker, men det blir fort litt mer jobb. Vi bruker i dag lake, disse må siles godt å tørkes med kjøkken papir, ellers blir alt veldig ”vått”. De tørkede rekene blandes med hakket, ananas, paprika, løk og urter.

Smakes til med Salt og masse ny kvernet pepper.

 Crostadas med ost

Crostadas er egentlig det samme som toast, bruk et godt brød, skjær i passende biter, stek i smør/olje eller på rist i steke ovn, serveres med ønsket garnityr som i dag er ost.

- Bruskhetta

Ganske likt som crostadas men her brukes fint brød/loff, som stekes i smør/olje med et par hvitløksfedd. Toppet med hakkede skollede tomater.

Her må vi først skodde tomatene, dette gjør vi ved å kutte ut stilken og lage et kryss snitt på toppen av tomaten. Så skal tomatene dyppes i kokende vann i 10 SEKUNDER for så å legge de i isvann.. da løsner skinnet og kan fjernes.

Del så tomatene i 4 båter, å så fjerner vi innmaten og kutter ”filettene” i terninger.

Dette blander vi så med finhakket basilikum og hvitløk, så smake til med olje, balsamico, salt og pepper.

 Albondigas (spanske kjøttboller)

Spanske kjøttboller, Bland kvernet kjøttdeig med egg (500gr/1 egg.) 1 dl melk, 3 knuste hvitløksfedd, ½. Ts. Karri – tørket koriander – kanel – kajennepepper og 1. ts. kummin

Samt hakket koriander. Rulles til små kjøttboller og stekes i panne eller ovn.

 Tomat og ingefær Dampet Blåskjell

Rensede blåskjell, hakket hvitløk og ingefær svitsjes i panne, ha i skjell og hakkede hermetiske tomater, sett på lokk og la dampe/koke i ca 1-3 min til skjellene har åpnet seg.

 Marinerte asparges bønner

Aspargesbønner blansjeres, haes i kokende vann i ca 1 minutt så fort over i kaldt vann for å stoppe kokeprosessen. Blandes så med god olivenolje og ferskpresset sitron, smak til med s&p. Utrolig enkelt og godt

 Patatas bravas (ovnsbakte poteter)

Poteter skåret i terninger vendes i olje, salt, pepper , karri og urter, stekes i ovnen ved 200 grader, til ferdig (varierer fra potet sort fra ca 15 min – 50 min ), fem min før ferdig hell over litt hakkede hermetiske tomater, og ved servering ha over litt Alioli

 Stekte kylling klubber

Kylling klubber vendes i ønsket krydder her kan man bruke absolutt alt, eller ingenting om man vil ha de naturelle, godt med chili, hvitløk og kumin. Stekes i ovn på brett i ca 15 – 20 min.

 Alioli og brød (Vi rekker nok ikke å bake)

Alioli, hvitløksmajones, Del 2 egg.. hele plommen og ca halvparten av hviten skal spares på i en bolle, tilsett 1 ss dijonne sennep, 1 ss. Eddik(hvitvins), og 5-10 knuste hvitløksfedd, pisk til blandingen får en kremet konsistens, blir best når den blir pisket for hånd, Så skal den spes med en smakløs olje, jeg pleier her å bruke en lys solsikke olje, man kan bruke olivenolje, men den har lett for å bli dominerende i smaks bildet. Spe i tynn stråle samtidig som man pisker, 0,5 til en liter olje.. Smak til med presset sitron og s&p, samt hakket persille

 Salat med dijonne senneps vinagrette

Vasket fint revet salat, vinagrette, bland kun, sennep, olje, litt presset sitron,s&p sammen og vend i salaten, gir salaten en mye mer spennende og god smak, en vanlig kjedlig salat.

 Potet lumper rullet med spekeskinke og masse digg.

Potetlumper kjøpt i butikken, smøres med Kremost blandet med hakket løk,hvitløk, urter, presset sitron salt, pepper og hakket paprika. Smør godt på, legg så på tynne skiver god spekeskinke og rull sammen, skjæres i centimeter tykke skiver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...