Anonym bruker Skrevet 17. mars 2007 #1 Skrevet 17. mars 2007 Han sier mamma, pappa, hei, hade, sitte, is,pus..... Men det er alt, el så babler han mye. Flere som sier lite ord? Når er det "vanlig" at ordene skal dette på plass?
MegOgAlleMine Skrevet 18. mars 2007 #2 Skrevet 18. mars 2007 hei.. her er minsten også snart 17 måneder. synes han snakket veldig lite. men nå den siste uka har han kommet med mange ord. så nå sier han mamma, pappa, hallo, hade, sitte, se der, is, sutt, nøkkel, syltetøy.(det er ordnene som vi og alle rundt forstår) også prøver han så godt han kan på de fleste ord. med er ikke så lett å forstå dem;)
brooklyn Skrevet 18. mars 2007 #3 Skrevet 18. mars 2007 aner ikke...fikk bakoversveis når jeg leste at barn på 18 mnd skulle kunne si 30 ord... Han sier vel omtrent 7??? Babler også mye, men det er lite fornuftig som kommer ut, bortsett fra mamma, ja, nei, der, hei og traktor!!!. I dag synes vi å kunne tolke et lite mommo der inne, så da var det en kry mormor som vartet opp med yoghurt:) Sier ikke pappa!! Det kommer vel snart. det MÅ jo bare det!
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2007 #4 Skrevet 19. mars 2007 Hvor sto det at de skulle kunne 30 ord?? Synes dette hørtes veldig mye ut jeg da!
camilla^ Skrevet 19. mars 2007 #5 Skrevet 19. mars 2007 Barn er forskjellige, og vanskelig å sammenligne. Da mitt eldste barn litt over året sa hun nesten ingen ting. Det var mamma pappa, pus og noen få slike enkle ting. Mens vår nabo som var en mnd eldre bare, så nesten alle ord. Han pekte på nesten alt han så og sa hva det var. Da de var tre, var de like flinke til å prate. Så ting gjevner seg som oftes ut etterhvert. Hu minste som nettopp ble to, har hatt en høst der pratekoden har blitt knekt. Jeg sa ikke noe annet enn mamma og papa til jeg var nesten tre, og når jeg da pratet pratet jeg klokkerent og sa alt. Og mamma tok meg på kontroller her og der, for de trodde ikke jeg kunne prate. Men vips, så kom alt.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2007 #6 Skrevet 19. mars 2007 Om man kan kalle det en regel så er det at ved ett år skal de kunne si ettords ytringer(ball.lys etc) og ved to år skal de si toårs ytringer(kast ball, mamma hit etc). Men så er det de individuelle ulikhetene. Noe sier lite til de er nærmere tre år og da flommer ordene ut andre snakker veldig utydelig, men plutselig kommer det forståelige ord. Det er viktig å se om barnet forstår språk selvom de ikke verbalt kan uttale seg. På to års kontrollen skal språket også vurderes. De fleste begynner å snakke i sitt eget tempo, men det er viktig at de som etterhvert kommer til å slite for hjelp så tidlig som mulig. For de barna er det viktig ikke å vente å se. Ditt barn høres ut til å utvikle språket i riktig retning, fortsett å utsett barnet for språket og stimuler bablingen underveis.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2007 #7 Skrevet 19. mars 2007 Min på 14 mnd sier ingenting, tror han sier hei..men gjentar lyder i bablingen, babler hele dagen..
Mamman til 2prinser&1prinsesse Skrevet 21. mars 2007 #8 Skrevet 21. mars 2007 Ganske lite ord her også ja... det går i pappa(!), hei, hadet, eple, mer.. ellers er han veldig flink til å gjøre seg forstått - med fingerspråk og babling....
Luguber Skrevet 21. mars 2007 #9 Skrevet 21. mars 2007 18 mnd og sier maks åtte ord. Vovov betyr like mye hund som due - Og later som han ikke hører oss eller smiler lurt når vi spør om han kan si mamma eller pappa:D Men han kjenner igjen mange ord og enkle setninger vi sier, så plutselig kommer det vel.
Monstermamma Skrevet 21. mars 2007 #10 Skrevet 21. mars 2007 20 mnd og alt hun sier er mammmammmmammmma, hadet, der og nei.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2007 #11 Skrevet 21. mars 2007 Et av spørsmålene i Mor og barn-undersøkelsen ved 18 mnd. var om barnet kunne mer enn åtte ord utenom mamma og pappa, så det må jo være en form for gjennomsnitt de tar? 30 ord høres voldomt pretensiøst ut, ja.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2007 #12 Skrevet 21. mars 2007 Min gutt er straks 17 måneder, og alt han sier hittil er: Mamma, pappa, men ikke nødvenidgvis til oss. anan (banan), ade, (hade), gakk gakk, æsj, og der. Thats it! Elrs går d veldig mye i amammamama, papapapapa, lalalala, ddadaaa, sånne lyder! Masse babling! Men d kommer når d kommer :-)
brooklyn Skrevet 21. mars 2007 #13 Skrevet 21. mars 2007 Jeg kjøpte en bok om barnets utvikling de første fem årene på mammutsalget. Det var der det stod. Fikk bakversveis og tar den ikke frem igjen med det første. Veldig demotiverende. Trøster meg med at han sier hadet nå, så det virker som det kommer ett og annet ord innimellom..
Mamman til 2prinser&1prinsesse Skrevet 22. mars 2007 #14 Skrevet 22. mars 2007 Og om han ikke sier så mange ord ennå er jeg overrasket over hvor mye han skjønner av det vi sier!!! Viss han finner et rusk på gulvet og jeg spør om han kan kaste det i søpla - ja da rusler han ut på kjøkkenet og kaster det i søpla:) Han har helt klart klare meninger om ting jeg spør han om;) Alt ligger nok bare lagret der inne...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå