Gå til innhold

oppkast og diare :-(


shevil og Alver

Anbefalte innlegg

Hei dere,

Noen som har noen gode råd? Alver har kastet opp i et døgn nå....alt han spiser og i tillegg har han løs mage (veldig!). Fått beskjed av lege å gi han daff farris blandet med eplemos og paracet + vann ofte, så det har vi gjort .

Ikke noe moro! Han vil bare bæres og jeg holder på å knekke sammen i armene :-(

Det "fine" er at pappaen hans ligger til sengs med akkurat det samme, så utsiktene er ikke så lyse for meg .......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

uff da! oppkast å diare er den værste måten å være syk på synes jeg! Stakkars guttene dine!

 

Blåbær binder jo magen, jeg fikk blåbærsaft når jeg hadde omgangsyken før jul, det hjalp litt (også fikk i meg litt næring og). Vet ikke hvor mye man skal gjøre av sånt til babyer jeg...??

 

Men ville nok hatt blåbærsaft til mannen din, og til deg dersom du også skulle være så uheldig å få det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkar liten. Fant dette på barnemat.com Har ikke prøvd noe av det selv, men det kunne jo være du fikk noen tips. God bedring!

 

Mat for løse og harde mager

De fleste barn opplever at fordøyelsen ikke alltid fungerer som den skal. Spiller ikke barnemagene på lag, er det viktig å servere matvarer som passer best i de ulike krisesituasjonene. Mang en far og en mor har stått rådville over barnet sitt når barnet har hatt hard eller løs mage, og ikke visst hva de skulle gi dem å spise. Her har du noen tips før neste omgangsyke kommer og banker på døren.

 

Løs mage

Det viktigste er å få barnet til å drikke nok. Helst morsmelk til de som får det, vann og ellers drikke med litt salt og sukker. Ren cola eller annen brus inneholder ikke salt og er så fulle av sukker at små tarmer ikke klarer å suge det opp. Mye av sukkeret kommer ut med avføring og tar i tillegg med seg væske.

Unngå å servere fruktsaft og juice. Det kan forsterke diaré og gi ellers friske barn løs mage. Eple, gulrot og blåbær inneholder stoffer som binder avføringen og reduserer diaré.

 

Serveringstips til barn med løs mage:

 

Gulrotmos tilsatt litt salt og sukker (vær forsiktig med salttilførselen til de aller minste).

Gulrotsaft lagd slik: 500 g skrelte, raspede gulrøtter småkokes i to timer med 1 ts salt. Sil oppkoket gjennom en sikt og tilsett vann til det blir en liter. Tilsett 50 g sukker. Tilsett gjerne litt revet eple.

Ris - eller maisvelling.

Blåbærsaft

Yoghurt naturell eller melkeprodukter tilsatt melkesyrebakterier, som for eksempel Biola yoghurt.

Revet eple

Barn over ett år trenger ca. 1 dl væske pr. kilo kroppsvekt. Tisser barnet jevnlig, er det et godt tegn på at barnet får nok væske i seg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips :-) Eple og gulrot har jeg i allefall i kjøleskapet, så det er jo verdt et forsøk.

Synes det er vanskelig når minstemann er syk for han kan jo ikke forklare meg hvor/hva som er vondt. Håper han får sove godt i natt! Søvn pleier å gjøre underverker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært hos lege og det er antagelig et virus han har fått. Ikke så bra i dag, men har fått i seg et par skjeer grøt som ikke er kommet opp igjen (foreløpig). Det kjipe er at han ikke vil ha noe særlig vann og har nesten tørre bleier. Skal ringe legen igjen ikveld.

Han sover mye, men vil ikke annet enn å bæres når han er våken, så det er ganske slitsomt :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det går bedre :-) Har sluttet å kaste opp, men all mat kommer rett igjennom og ut i bleien. Likevel er han blidere og mer opplagt i dag. Har krabbet rundt på gulvet og ledd :-) Hjelper sikkert litt at han også har sovet godt på dagen i dag, noe han aldri pleier å gjøre.Han er nok ganske sliten, stakkars. Pappa har bosatt seg på do :-( Bare jeg som holder meg frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper papsen også snart er på bedringens vei da! Og at Alver holder litt mer på maten! Og at du fremdeles holder deg frisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du er frisk da, så du kan holde fortet.

 

Søstra mi følte seg ganske dårlig en gang. Hun hadde diare, oppkast, blødde neseblod og hadde mensen....

 

Alver er forresten et fint navn, var ikke mange som het det så jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...