Gå til innhold

Er han dehydrert? (litt ekkelt) Veldig glad for svar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tassen på 9 mnd har hatt oppkast/litt diare i 3 dager. Dag 1 var det ille, men dag 2 og 3(idag) fikk han spist litt, og kastet bare opp litt på morgenen, men nå i kveld kom en "sprut-spy" igjen. Og den siste bleia var tørr ( etter 3 timer på). Noen som vet hvor lenge bleien kan være tørr før det er dehydrering og vi må på legevakten? Han skal legge seg nå, ville dere stått opp for å sjekke bleia i natt? Kan legge til at han er litt tufs, men kryper rundt, smiler og ler, så almentilstanden er litt redusert, men ikke så mye.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva drikker ungen? Får du i ham masse pupp, og nattammer også, så væsker du ham kjapt opp. Er han slapp og er huden slapp når du "klyper" med to fingre, ville jeg vurdert legevakt. Men kjør på med pupp, det gjør susen.

Skrevet

Som anonym før meg sa, så er et tegn på dehydrering når du klyper forsiktig på f.eks. hånden og huden ikke "går tilbake" med det samme. Hvis du føler deg roligere av å sjekke bleia, så gjør du det. Og prøv å få i han drikke når han er våken.

Du kan alltids ringe legevakten og snakke med de der, og få råd.

Skrevet

Han får ikke pupp mer, men prøver å få i han vann og vann/eplejuice, men vanskelig å vite hvor mye som ikke kommer opp. Kan prøve "klype-testen"

Skrevet

Det går nok helt fint, skal endel til at de blir dehydrert, mer enn 3 dager med diare, og du ser det godt på de! Virker han nogenlunde fornøyd så går det bra. Men fortsetter det over lengre tid bør noe gjøres.. =)

Skrevet

det skal ganske mye til for at han blir dehydrert, men hvis du kjenner forsiktig på fontanellen og den er innsunken over lengre tid i sammenheng med at han spiser lite og har tørr bleie, da ville jeg tatt kontakt. Det var i alle fall det vi fikk beskjed om da vi lurte på det samme da babyen var relativt ny.

Det går nok aller helst veldig bra! god bedring til lille tingen din!

:-)

Skrevet

var om omgangssyke på god morgen norge her en dag, men fikk ikke med meg alt. Men i følge moren min skulle man gi eplemost blandet med farris til små barn med oppkast... syntes det høres litt spes ut, men det var Nina Misvær som sa det... Det er i hvertfall viktig å prøve å få i de små mye drikke når de kaster opp. Ville kanskje prøvd å gi litt vann i løpet av natten.

Skrevet

I tillegg til rådene overfor, kan du se etter dette: Hvis fargen på urinen er mørk og lukter sterkt, har han for lite væske i kroppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...