mams i april Skrevet 17. mars 2007 #1 Skrevet 17. mars 2007 jeg vet lite om tradisjon/regler i forhold til dette. Hvor mange faddere er det vanlig å ha til barnet ? noen på begge foreldrenes side ? Hva er gudmor/gudfar kontra faddere? Har man faddere både ved dåp og navnefest ? Håper noen kan svare
snart2barnsmor83 Skrevet 17. mars 2007 #2 Skrevet 17. mars 2007 hei! jeg vet kun "reglene" for dåp,og ikke navnefest; man kan ha 6 faddere (man velger blant venner og familie) gudmor og gudfar kan man velge utenom,da det ikke er noe som "heter" gudmor og gudfar lengre. fra gammelt av var "gudforeldre" de som skulle ta ansvaret for barnet dersom det skulle skje noe med foreldrene... håper du ble noe klokere
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2007 #3 Skrevet 17. mars 2007 Ved dåp er det 2-6 faddere, og dere står fritt til å velge hvem dere vil ha. Eneste kravet er at de tror på gud og dåpen. De bør være medlem av statskirka, men mange prester ser bort ifra dette noen ganger. De skal også delta i barnets kristne oppdragelse. Ved navnefest kan man velge å ha vitner. Disse har ingen betydning i forhold til sermonien og har ingen oppgaver i forhold til barnet. Det er også mange som velger navnefest uten å ha vitner.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 17. mars 2007 #4 Skrevet 17. mars 2007 Ang antall er det minimum 2 og max 6 faddere man kan ha.... Hvem dere velger er jo opp til dere, vi har valgt søsken (våre) med mann/kone, kun hvis de er gift. Og et gift vennepar i tillegg. Noen velger sine foreldre og noen har bare venner.... Noen kaller gud foreldre den/de som bærer barnet til dåpen, hvis dette ikke er en av foreldrene. Vi derimot har gud foreldre som også er vanlige faddere, dette fordi den ene av de to er katolikk og da blir de gudforeldre vet ikke mye om navnefest, men jeg tror ikke det er faddere der. Ikke vitner heller...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå