Anonym bruker Skrevet 17. mars 2007 #1 Skrevet 17. mars 2007 Jeg må snart putte vesla i lekegrind for hun er overalt. Krabber og kryper og drar i ting, peller på ledninger og spiser på alt som kan og ikke kan spises på. Nå prøver vi å finne en stor lekegrind, men de fleste er bare 80x80 eller 100x100 g det synes jeg er altfor lite. Har sett en på 125+130, det begynner å ligne noe. Men er likevel redd for at å putte henne i lekegrind skal hemme den motoriske utviklingen hennes siden hun ikke vil få så god plass til å røre seg lengr. Noen formeninger om dette?
børdi Skrevet 17. mars 2007 #2 Skrevet 17. mars 2007 nei det hemmer ikke utviklingen.... Du har vel ikke ungen der hele døgnet=???
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2007 #3 Skrevet 17. mars 2007 Selvfølgelig ikke. Og det skulle være et spørsmåletegn i overskriften, men det ble ikke med.
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 17. mars 2007 #4 Skrevet 17. mars 2007 Jeg er ikke imot å bruke lekegrind. Men har aldri vurdert det for jenta mi. Jeg tror rett og slett ikke hun har tålmodighet til¨å være i den..... Så her i huset har vi måtte fjerne alt som kan være farlig. Dessuten støvsuger jeg minst en gang om dagen for at det ikke skal være noe farlig hun kan putte i munnen. Tar mye tid sånt men jeg tror hun har godt av å rase litt rundt og prøve seg litt sålenge omgivelsene er sikre for henne. Men jeg holder med deg i å skaffe en stor lekegrind hvis det er løsningen for dere.
Gjest Skrevet 17. mars 2007 #5 Skrevet 17. mars 2007 Jeg syns ikke at barnet skal være i en lekegrind "hele tiden"-det vil hemme uviklingen. Kommer jo selvsagt an på hvor store barna er når de ligger der.. Jeg bruker l.g. endel til min vel 5 mnd gamle baby, og kommer til å gjøre det en stund framover. Men det blir ikke leikeplassen hans når han er en 8-9 mnd for å si det sånn.. Syns at så fort barna har behov for å røre mer på seg, skal de ikke være mye i leikegrinda.. Førskolelærer
Sessa ruger igjen... Skrevet 17. mars 2007 #6 Skrevet 17. mars 2007 Vi har babydan sin sekskantede lekegrind. Den står helt nede på gulvet og har en dør som vi ofte lar stå åpen (fester den med en rem ellers slår Linea den i hodet sott hele tiden). Da kan Linea krype ut å inn som hun vil... alle lekene hennes ligger inne i den. Når vi trenger litt ro og ikke orker fly etter henne hele tiden lukker vi igjen døra. Kan ikke tro at dette skulle hemme utviklingen hennes noe videre, for hun har stor tumleplass.
~mamma~ Skrevet 17. mars 2007 #7 Skrevet 17. mars 2007 Lekegrind er veldig praktisk når du ikke har mulighet til å holde øye med ungen hele tida, f.eks. når du skal på do. Men den må brukes med måte. En unge som leker i lekegrinden "hele dagen", får ikke utfolde seg motorisk. Vi var også på jakt etter en større lekegrind, men endte til slutt opp med den sekskantede som er nevnt i et innlegg over her. Har ikke hatt den så lenge, så vi driver med korte "tilvenningsperioder" noen ganger hver dag. Jenta vår er ganske rolig, men vi prøver å være tidlig ute, slik at hun liker og trives i grinda før hun lærer å krype.
mammasgojente Skrevet 17. mars 2007 #8 Skrevet 17. mars 2007 Vesla mi er 8mnd nå og jeg har lagt henne i lekegrinda en stund hver dag... kjempekjekt om man f.eks skal henge opp klær, støvsuge eller bare gå på do.. hun stortrives i den, men jeg passer på å ikke la henne ligge der og skrike.. ser ut som hun liker følelsen av "vegger" rundt seg.. jeg har en stor 6-kantet like stor som babydan... men jeg vil nok anbefale babydan sin forran min ettersom min ikke har noen dør.. ingen grunn til at dette skulle være hemmende for henne
Gjest Skrevet 17. mars 2007 #9 Skrevet 17. mars 2007 Snuppa har lekegrind, men hun har alltid vært veldig tidlig ute med alt så jeg tror ikke de hemmer utviklingen nei
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2007 #10 Skrevet 17. mars 2007 Her har vi også brukt leikegrind, en sånn vanlig liten en. Vesla har ikke vært noe glad i å ligge stille i det hele tatt, så den har ikke blitt mye brukt. Men den har til gjengjeld vært gull verdt de gangene hun har sittet der! Hun er nå sju mnd og svært aktiv, kryper og krabber overalt på gulvet, setter seg opp og reiser seg når hun har noe å holde i... Eneste gangen hun er i ro, er vel når hun sover og når hun tar de fem minuttene i grinda...
Jerry 82 Skrevet 17. mars 2007 #11 Skrevet 17. mars 2007 Vi har også babydan sin sekskantete lekegring, men har kjøpt til flere deler så den er kjempestor. Gutten vår kryper rundt omkring i hele huset, og utforsker og utvikler seg, men han har også perioder på dagen da han sitter oppslukt og leker seg, og da syns jeg det er greit å ha han i lekegrinda, for da kan jeg få gjort litt uten å konstant se til at han ikke spiser planter eller åpnet skapdører eller kjenner på varme ovner.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2007 #12 Skrevet 18. mars 2007 vi har lekegrind og gla vi investerte i det..det att det hemmer utviklingen som noen sier er nok bare viss en har ungen hele tiden i lekegrinden,men hvem har nå det.han min er kansje en halvtimes tid i grinda så sier han i fra og vil utav.koser seg i den og den er ganske go og ha,viss jeg plutselig må springe og ta middagen som koker,på do eller dørklokka.syns det er tryggere og legge han oppi der da en gulvet der han kan få seg rundt over alt og jeg ikek kan følge me.i grinda vet eg han er trygg.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2007 #13 Skrevet 18. mars 2007 Vi har masse leker i grinda, da kan lillegutt kose seg der lenge før han blir utålmodig. Kan ikke skjønne at det hemmer utviklingen, han gjør jo det samme oppi der, med bare mindre begrenset plass:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå