Gå til innhold

Stevnet for retten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er jeg blitt stevnet inn for retten av barnefaren, om å få den midlertidige omsorgen. Så til uken blir det å svare på tiltale. Utrulig at ting går så langt. Er veldig slitsomt, tærer skikkelig på. Er så redd for å miste omsorgen for barnet. Men jeg gir meg ikke, mener fortsatt at barnet har det best i en barnehage. Hadde det vært mulig skulle jeg ha gått for 50/50. Lurer på hva som skal til for at faren får omsorgen no for tiden? Det eneste han har å ta meg på er at jeg reiste med barnet under permisjonen hans, men gjorde det fordi jeg følte meg truet som mor. Og fordi advokaten mente jeg kunne reise, forhørte meg med han først. Angrer i etterkant eigentlig, men når far holder barnet borte frå mor, så sitter ikke jeg bare å ser på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

huff så trasig at det skal bli sånn. Jeg har ingen anelse om hva som skal til, men jeg tror du må være ganske ufleksibel og vanskelig for at det skal skje altså. De dømer vel veldigveldig sjelden omsorgen 100% til den ene parten.

Jeg var også veldig redd for at det skulle bli vanskelig når det ble slutt med meg og pappaen, men "heldigvis" vil han ikke engang ha han... Kan de ikke finne en mellomting?!

Skrevet

Dommeren dømmer nok til vanlig samvær, anhver helg og 1 gang i uken.

Vet ikke hvor gammelt barnet er, men ett lite barn under skolealderen har ikke gått av å bo 50/50.

Skrevet

Barnet er under 1 år, og eg er klar over at retten aldri dømmer 50/50, men at en av partene får hovudomsorgen, og den andre vanlig samvær. Og er det som er tungt, for jeg som mor ønsker ikke å "miste" det kjæreste jeg har.

For far er det bare 50/50 som teller, så er ingen muligheter for å kunne komme fram til noe annen avtale. Vi vil bo 1 time unna hverandre, og jeg føler ikke at barnet har bra av å forholde seg til 2 barnehager. Jeg har til og med tilbudt faren at vi flytter halvveis hver, for da ville 50/50 ha gått an, men det ønsker han ikke. Så jeg har prøvd å gjøre mitt for å kunne få det gjennomført.

Skrevet

Du sakl være utrolig dårlig skikket for at de velger å flytte barnet fra der det bor nå.

Skrevet

jeg tror at du har en sterk sak. Så lenge faren til barnet ikke har noe som er skikkelig ille på deg, så har han ikke så stor sjanse. Retten vil at barnet skal vokse opp hos mor, hvis ikke mor er ukompetente på noen måter. Spes når barnet er så liten.

Skrevet

hei vet akkurat hvordan du har det,har blitt stevnet for retten av barnefaren selv og det tærer fryktelig på..det jeg gjorde når jeg flytttet fra barnefaren,barnet var nesten 3 år,og jeg tok kontakt med helsesøster og barnevernet og ba om et møte med barnevernet.jeg fikk og får fortsatt utrolig god støtte og mye hjelp far barnevernet.i retten var det en sakyndig som skulle skjekke omsorgsevnen til begge,og da gjelder det å ikke snakke over hode på barnet.er en misfornøyd med sakkyndig,klager en bare..som jeg måtte.retten lot meg få midlertidig hovedomsorgen og far fikk annenhver helg(pga avstand) ville han ikke ha ukesamvær.det var gradvis opptrapping,med noen få timers samvær der barnet bor til dagbesøk der far bor og tilslutt overnatting..hele tiden noen til stede.dette le bestemt av retten,men etter en stund ga far meg den daglige omsorgen og han vanlig helgesamvær annen hver helg..og når du kommer til retten vær sterk..lykketil

Skrevet

Bare til info så fikk dømte retten det slik av 48 % av sakene som kom opp i fjor, fikk far daglig omsorg. Men det skal mye til at de tar fra moren daglig omsorg om hun allerede har den og tar barnet ut av sitt vante hjem. Leste en lang og informativ artikkel om dette i en gammel utgave av Forelre og Barn. Det går sikkert fint. Bare skriv en liten liste for seg selv om hvorfor barnet har det best ved å bo hos deg. Pass på at alle arguneter omhandler hva som er best for barnet og ikke hva som er best for deg. Vær saklig og ikke angrip barnefar om det ikke er veldig nødvendig. La de se at du er samarbeidsvillig og KUN er ute etter det beste for barnet. Og noe av det beste for barnet er at foreldrene samarbeider, så legg vekt på at det er viktig og at du syns rettsak er utrolig trist og at du helst ville unngått det. Ikke være bråkebøtta og intrigemaker. Tro mange menn vinner på at vi damer lett mister fotfeste og kjefter og griner uhemmet...

Lykke til!

Skrevet

hei. helsesøter og barnepleier her jeg bor kalte det omsorgsvikt og ha 2 barnehager eller 2 skoler.

de mente også at 50/50 er veldig ugunstig løsning for barna og kun bra for de voksende.

og når barnet er så lite, bor hos deg nå, faren ønsker to barnehager. da er det ikke mye positivt og si om han. for meg virker det ikke ut som om han har forståelse for at det er et barn med i bildet.

du har ingen ting og være redd for.

pappaen her får ikke ha småen på overnatting en gang før han er over 1 år.

så ikke vær redd. stå på ditt.

Skrevet

Jeg får bare vente i spenning og usikkerhet en god stund til. Håper bare at den midlertidige omsorgen ikke tar så lang tid. Får jo ikke skrive flyttemelding på barnet da faren nekter å skrive under. :( Hadde håpt jeg hadde sluppe dette.

Takker for alle svar!! Ble litt klokere på hvordan jeg skal gå fram i retten. :)

Skrevet

da jeg flyttet nektet far å skrive under flyttemelding og det hindret meg i å søke om bostøtte,overgangsstønad,dobbelbarnetrygd og kontansøtte..men jeg fikk min advokat til å ta det opp med fars advokat da vi var i rettsforlik 1gang for å avgjøre om midlertidig bosted og dagligomsorg for barnet.lykketil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...