Anonym bruker Skrevet 16. mars 2007 #1 Skrevet 16. mars 2007 Jeg har verdens deiligste sønn på 1 år, han er smilende, vakker og sjarmerende. Men så har vi et problem, når han ikke får viljen sin og vil ha oppmersomhet begynner han å hyle, og det så høyt at det skjærer i øyrene og skremmer folk..Jeg blir selvsagt veldig sliten av dette, han er jo høyt og lavt, og krever veldig mye i løpet av dagen, og natten..Jeg kan bli veldig sint, men holder det inni meg og kan til slutt sprikke å da tar jeg han å setter ham i et rom alene, og da griner han sånn at jeg går inn etter en veldig liten stund og har kjempedårlig samvittighet og føler meg rett og sett råtten. Jeg vet jo at det er hans måte å utrykke seg på, men har noen råd om hvordan vi kan få ham til å roe seg litt?...
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2007 #2 Skrevet 16. mars 2007 Har ikke råd, men kan trøste med at det går over. Sønnen vår hadde de samme tendensene for et par år siden...han er 3 nå og hylingen er borte forlengst.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2007 #3 Skrevet 16. mars 2007 Vet akkurat hvordan du har det, har hatt samme problemet med min sønn, han er nå to år. Tror de fleste opplever dette når ungene en gang blir så store at de skjønne at å hyle er en bra måte å få oppmerksomhet på.For det er akkurat det de er ute etter, oppmerksomhet, uansett om det er positiv oppmerksomhet som f.eks. ros eller negativ oppmerksomhet som f.eks. kjefting. Begge deler tilhører det man kan kalle for opprettholdende forsterkere. Barn hyler fordi de vet at foreldrene vil gi dem en reaksjon på det ganske sikkert, om ikke med en gang så sannsynligvis hvis de hyler lenge nok. Og da har de fått det som de vil. Vi har f.eks. hatt problem med at gutten slår og kaster ting når han ikke får vilja si, selvfølgelig en atferd som ikke er akseptabel, og det må få konsekvenser. Det værste vi derimot gjorde var å gi han masse oppmerksomhet ift dette. Må man si noe slik som ift å slå eller hyle, er det beste å si bestemt nei, du får ikke lov å slå, ikke si noe mer enn det, ikke gi dem noe oppmerksomhet dvs. ikke se på han, ikke snakk til han osv inntil han har roet seg, da kan du gå inn å snakke rolig om noe annet (avlede), f.eks. snakk om en leke ("oj, se på det fine toget!" "toget sier tut-tut" osv). Overse er også lurt, dva. la han hyle til han er ferdig med det, ikke se på han, ikke snakk med han, gjør andre ting (vaske opp f.eks.) slik at du tydelig viser at du ikke ser han og at han ikke får oppmerksomhet på at han hyler. Ligger han å hyler på gulvet i 5 min. er ikke det noen stor krise, hvis det skyldes at han søker oppmerksomhet har han det ikke vondt og han kan selv bestemme når han vil slutte. Etterhvert vil han skjønne at det ikke fører til oppmerksomhet. I tillegg er det også viktig å alltid gi barna ros når de har vært flinke eller snille og det finnes haugevis av situasjoner hvor barna er flinke (pusse tenner, vaske hender, krabbe, prate, leke fint med noe osv). Det sikrer at barna forstår hva som er akseptabel atferd og ikke. Det er det som er så vanskelig med alle barn, at de må lære alt dette og derfor har man perioder med uttestinger av grenser. Man kan ikke fjerne hyling eller slåing over natten, men er man konsekvente nok hjelper det over tid. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2007 #4 Skrevet 17. mars 2007 Takk for mange gode råd:) Jeg har faktisk prøvd og overse ham, men jeg gir fort opp...det hjelper fraktisk å avlede han med lek, men der jo ikke alltid det passer, midt i matlaging f.ex. Men han er ennå bare et år, så det er jo ikke alt han sjønner enda..mange sier det kommer seg når han begynner å prate...vi får se:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå