Boulengerina Skrevet 16. mars 2007 #1 Skrevet 16. mars 2007 Ofte blir andre småbarnsmødre veldig forskrekket når jeg forteller at jeg ikke gir jenta mi noe ekstra måltid (grøt/middag o.l.) ennå (hun er 6 mnd på lørdag). De fleste andre jeg har snakket med har begynt med måltid ved 4 mnd alder.. Føler at de nesten ser på meg som litt rar som fullammer en så "stor" baby... Får kommentarer som "er det ikke på tide å føre inn faste måltider nå da?", "er hun ikke litt stor til å bare få mm?" osv.. Noen andre som gir halvtåringene sine bare mm?
firemerkersmør Skrevet 16. mars 2007 #2 Skrevet 16. mars 2007 Jeg gjorde det. Mange stom starter vel tidlig med mat etter min mening.
mamma`n te Kaja Skrevet 16. mars 2007 #3 Skrevet 16. mars 2007 Jeg gjorde det nesten.. fullammet til Kaja var 5,5 mnd, da begynte vi så smått med grøt på kvelden for det var tydelig at hun trengte litt mer mat!
Bellanotte Skrevet 16. mars 2007 #4 Skrevet 16. mars 2007 Hei. Jeg har også fullammet sønnen min frem til han var 6 mnd. Men har skjønt at det ikke er veldig vanlig lenger. Det har selvfølgelig noe med ammingen å gjøre. Jeg hadde veldig mye melk og fet melk så lillegutt var tjukk og fornøyd han. Fikk skryt av helsestasjonen, de syntes det var flott. Alle er ikke like heldige med å beholde melkemengden. Men det krever en innsats også da. Ofte amming , også om natten. Der tror jeg det er mange som ikke vil. Jeg ammer fortsatt sønnen min 4 ganger om natten og han er 11 mnd :-)
kajak&Daniel Skrevet 16. mars 2007 #5 Skrevet 16. mars 2007 Nå er ikke lillegutt mer enn 4,5 mnd, men jeg har ingen planer om å gi han grøt før han er 6 mnd, så sant det ikke er nødvendig, og ingenting som tyder på det enda.....Så lenge han vokser og er fornøyd med mm, så ser ikke jeg noen grunn til å styre med noe annet...
Sessa ruger igjen... Skrevet 16. mars 2007 #6 Skrevet 16. mars 2007 Jeg fullammet til 6 mnd, men var den eneste på barselgruppen min som gjorde det. Tror nok det er mange som starter tidlig med mat i håp om at barna skal sove bedre om natten. Dessuten føles det som om flere og flere tør å si i mot hs og begynne med tillegg ved mistanke om for lite melk. Og det er blitt mer forståelse bland oss mødre i hvertfall for at ikke alle får til amminga... Ja, er det ikke rart at alle har en mening om hva som er rett for ditt barn?? Spes foreldre generasjonen vet best når det kommer til fast føde. Mamma var overrasket over at man ventet så lenge som 6 mnd nå og at man begynte med grøt. Hun begynte ved 4 mnd alder med middag til meg og brødrene mine. Tidene har forandret seg med forskningen.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2007 #7 Skrevet 16. mars 2007 Det beste er å fullamme til babyer er 6mndr... Selv måtte jeg spe på med mme da baby var 3mndr og så begynne md litt grøt da baby var 4mndr.. Ville så sterkt fullamme til baby var 6mndr, men det gikk dessverre ikke.. han la ikke på seg av mm... Er babyen din "stor" så får baby nok mat i mm da.. er ikke nødvendig å gi fastføde før baby blir 6mndr.. begynn med smaksprøver når hun blir 6mndr sånn at hun ikke blir kresen Er så mange som "overforer" babyene sine i fortidlig alder.. grøt før de er 4mndr osv..
mammaentiltrulte Skrevet 16. mars 2007 #9 Skrevet 16. mars 2007 tja tor jeg skal fullamme til 6 mnd ca. tulla er 5 mnd og en uke nå og har i dag fått ptøve en bitteliten bit pære i sånt frukt nett. fikk ikke ha noe av maten min i fred prøvde å smake på alt så da tenkte vi at hun kunne få en liten smakebit. var stor suksess. smattet som en helt og ble nesten litt sint da det ble tomt.
OsloMor Skrevet 16. mars 2007 #10 Skrevet 16. mars 2007 HEI!! Jeg har sagt det før, og sier det igjen: Her fullammes det for fulle seil, snuppa er 6.5 mnd og får KUN mm. Har tenkt å fullamme til iallefall 7 mnd!
havsula Skrevet 16. mars 2007 #11 Skrevet 16. mars 2007 Hei! Var et lignende innlegg i forrige uke ang akkurat dette! Vi er nok flere enn man skulle tro. Jeg fullammer jenta mi, hun er straks 5 mnd og har tenkt å gjøre det noen uker til! Da begynner vi forsiktig med grøt. Jeg er heldig som har nok og næringsrik nok melk, hun har lagt på seg 800 gr på 4 uker. Hun er en såkalt stor unge, så jeg ammer ofte både natt og dag, synes det er helt greit! Jeg har ingen forventninger eller behov for å sove hele natta gjennom nå når hun er baby, disse månedene går så fort.....
Anonymium Skrevet 16. mars 2007 #12 Skrevet 16. mars 2007 Jeg fullammet begge jentene mine i 12 mnd, pga allergi. Kjenner maange som er fullammende ved 6 mnd alder:-)
selfangerkjerringa Skrevet 16. mars 2007 #13 Skrevet 16. mars 2007 Jeg fullammet eldstejenta til hun var drøye 6mnd. Begynte så smått med smaksprøver av mat fra 5mnd, men det var snakk om litt frukt, og et par teskjeer grøt - fast grøtmåltid om kvelden først fra 7-8mnd, i et forsøk på å få henne til å sove bedre om natta.
Pimalai Skrevet 16. mars 2007 #16 Skrevet 16. mars 2007 Jeg fullammer også. Tulla mi er 5 mnd. og vi skal til syden snart og tenkte det var enkelt og fortsette med det. Litt vanskelig med koking av flasker på hotellet.....Dessuten er hun over snittet i både vekt og lengde.
Nettemor m/JENTENE ;) Skrevet 16. mars 2007 #17 Skrevet 16. mars 2007 Fullammet til jenta var 8 mnd jeg hu ville ikke ha noe annet så da fikk hun pupp. Kunne sikkert forsatt men føler jeg har behov for å komme meg mere enn 1 time unna henne en gang i blandt. Å hun nekter å ta flaske. Men herregud livet er hærlig som ammende. Stor koser meg med det
vårspiren Skrevet 16. mars 2007 #18 Skrevet 16. mars 2007 Jeg fullammet snuppa til hun var 7,5 mnd. Tok det opp med barnelegen, som mente at det var helt ok, siden hun nektet å smake fast føde. (Hadde prøvd det meste av grøt og middager med jevne mellomrom, men hun nektet plent siden puppen min tydeligvis var tusen ganger bedre). Hun fulgte vekstkurven helt perfekt, og var hele tiden frisk og rask. Det var morsomt, for plutselig når hun nærmet seg åtte måneder tok hun helomvending, og middagen gikk plutselig ned på høykant. Nå, rundt en måned etter at jeg fullammet, spiser hun plutselig bød og middag med stor entusiasme. Resten ammer jeg siden jeg har mer enn nok melk fremdeles. Trives godt med å ha det sånn, og tror det er lurt å ta det i sitt eget tempo dette med mating så lange man ser at barnet vokser og trives.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå